معرفی پژو 308 SW 2022 جدید، تکانی به کلاس استیشنهای کامپکت!
اگرچه در بسیاری از بازارهای جهانی این شاسی بلندها و کراس اوورها هستند که حرف اول را میزنند اما اروپاییها هنوز هم استیشنها را دوست دارند. پژو یکی از برندهایی است که چنین محصولاتی را تولید میکند و امروز از مدل جدید 308 SW رونمایی کرده است. این خودرو قرار است به جنگ محصولاتی همچون سئات لئون اسپورت تورر، اشکودا اوکتاویا کومبی و فولکسواگن گلف استیشن برود.
308 SE بیشک یکی از زیباترین استیشنهای قاره اروپاست زیرا در اکثر بخشها از همان طراحی زیبای برادر هاچبک استفاده کرده و خط سقف طویل آن نیز بر فضای کابین خودرو افزوده است. البته ما علاقهای به خروجیهای اگزوز غیرواقعی نداریم اما خب این روندی است که همهگیر شده و باید با آن کنار آمد.
این خودرو اهمیت زیادی به فضای بار داده و این موضوع جای تعجبی ندارد چراکه با یک استیشن طرف هستیم. فضای بار 412 لیتری مدل هاچبک در 308 SW به 608 لیتر رسیده که اگرچه بهترین رقم در کلاس نیست اما بیش از آن چیزی است که یک خریدار نیاز دارد. اگر این فضا کافی نباشد میتوان صندلی عقب را خواباند و به فضای 1634 لیتری دست یافت. طول فضای بار نیز 1.85 متر است.
نسل جدید این خودرو در مقایسه با مدل پیشین 6 سانتیمتر طویلتر بوده و ارتفاع آن 20 میلیمتر کاهش یافته است. البته شیشه جلو بیشتر از قبل به سمت عقب کشیده شده تا ظاهر جذابتری ایجاد شود.
308 SW در مقایسه با نسخه هاچبک از اورهنگ عقب تغییر یافتهای استفاده کرده تا فضای بار بیشتری ایجاد شود. این خودرو از تکنولوژی درب پشتی هندزفری استفاده کرده و در محفظه بار نیز ویژگیهایی همچون خروجی برق 12 ولت، قلابهای کیسه خرید و چراغ LED دیده میشوند.
این خودرو جدای از برخی تفاوتها اساساً همان نسخه هاچبک است. در بخش جلو شاهد چراغهای LED ماتریکس هستیم. چراغهای عقب نیز در مدلهای فول از نوع تمام LED میباشد. رینگهای 16 تا 18 اینچی به همراه نمایشگر داخلی 10 اینچی جزو دیگر موارد قابلذکر هستند.
درست همانند مدل هاچبک، 308 SW از پلتفرم EMP2 استفاده کرده و با دو قوای محرکه پلاگین هیبریدی در دسترس است. هر دو پیشرانه از واحد الکتریکی 81 کیلوواتی و مجموعه باتری 12.4 کیلووات ساعتی و گیربکس 8 سرعته اتوماتیک استفاده میکنند اما پیشرانه بنزینی آنها با قدرت 150 یا 180 اسب بخار در دسترس است. این دو نیروگاه آهنین قدرت ترکیبی 180 و 225 اسب بخاری دارند. در حالت تمام الکتریکی نیز برد 60 کیلومتری ایجاد میشود.
یک پیشرانه 3 سیلندر 1.2 لیتری توربوی بنزینی با قدرت 110 و 130 اسب بخار نیز ارائه خواهد شد. این پیشرانه به گیربکس 6 سرعته دستی یا 8 سرعته اتوماتیک سفارشی متصل میشود. افرادی که مسافتهای زیادی را طی میکنند احتمالاً پیشرانه 1.5 لیتری دیزلی 130 اسبی را ترجیح خواهند داد. پژو قبلاً تائید کرده نسخه تمام الکتریکی 308 هاچبک تولید خواهد شد اما مشخص نیست که همین اتفاق برای مدل استیشن نیز خواهد افتاد یا خیر.
اگرچه مدل هاچبک 308 جدید در حال ورود به بازار است اما مدل استیشن تا آغاز سال 2022 عرضه نخواهد شد. این خودرو در کارخانه مول هاوس استلانتیس تولید خواهد شد. اوپل نیز در آیندهای نزدیک از نسل جدید آسترا که تشابهات فنی زیادی به 308 دارد رونمایی خواهد کرد.