معرفی هایپرکار لمانز جدید پژو 9X8 و بازگشت به مسابقات پس از یک دهه

چهارشنبه 16 تیر 1400 - 10:30
مطالعه 5 دقیقه
Peugeot-9X8-2022-1024-01
پژو بیش از یک دهه پس‌ازاینکه سری پیروزی‌های آئودی در مسابقات 24 ساعتهٔ لمانز را شکست، دوباره به این مسابقات بازگشته است. این شرکت فرانسوی آخرین...
تبلیغات

پژو بیش از یک دهه پس‌ازاینکه سری پیروزی‌های آئودی در مسابقات 24 ساعتهٔ لمانز را شکست، دوباره به این مسابقات بازگشته است. این شرکت فرانسوی آخرین بار در سال 2011 در مسابقات لمانز حاضر بود یعنی زمانی که نتوانست از عنوان قهرمانی سال 2010 خود دفاع کند. حال پژو درصورتی‌که بتواند به‌موقع هایپرکار مسابقه‌ای جدید خود را آماده کند، قصد دارد در سال 2022 به مسابقات لمانز بازگردد.

اما خبرسازتر از بازگشت پژو به لمانز، طراحی ساختارشکن هایپرکار 9X8 است زیرا مهندسان آئرودینامیک پژو ادعا می‌کنند که می‌توانند داون‌فورسی که برای چسباندن خودرو به پیست لازم است را بدون استفاده از بال عقب سنتی ایجاد کنند. مدیر موتوراسپرت استلانتیس «ژان مارک فینو» دراین‌باره می‌گوید:

عدم وجود بال عقب در پژو 9X8 یک گام مهم ابتکاری است. ما به درجه‌ای از کارایی آئرودینامیکی دست یافته‌ایم که امکان می‌دهد این قطعه را حذف کنیم. نپرسید چگونه چون همهٔ ما قصد داریم تا آنجا که ممکن است این راز را حفظ کنیم

هرچند فینو در مورد ترفندهایی که برای جایگزینی داون‌فورس بال عقب بکار گرفته‌اند هیچ توضیحی نداده اما به نظر می‌رسد یک دیفیوزر متحرک هوشمندانه یا پانلی در کف این پوستهٔ وحشی پنهان شده باشد. 9X8 در بیرون هم طراحی واقعاً جسورانه و وحشیانه‌ای دارد که آینه‌های جانبی یکپارچه، چراغ‌های پنجه‌ای شکل نمادین پژو در هردو طرف و اسنورکل روی سقف که به سمت بالهٔ عقب جریان یافته از ویژگی‌های آن است. علاوه بر این، بالای چرخ‌ها هم بُرش‌های بزرگی تعبیه شده که احتمالاً موجب خروج هوای پرفشار از داخل گلگیرها می‌شود.

پژو همچنین ادعا می‌کند که داخل 9X8 هم با الهام از طرح i-Cockpit خودروهای جاده‌ای این شرکت شکل گرفته است تا وقتی علاقه‌مندان در حال تماشای فیلم داخل خودروها در مسابقات هستند، به‌راحتی بتوانند خودروهای پژو را تشخیص دهند.

9X8 به قوای محرکهٔ هیبریدی مجهز است که از یک پیشرانهٔ 2.6 لیتری V6 بنزینی با 671 اسب بخار قدرت و یک موتور الکتریکی 268 اسب بخاری تشکیل شده است. موتور بنزینی از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه فقط به چرخ‌های عقب نیرو می‌دهد و موتور الکتریکی 900 ولتی هم چرخ‌های جلو را به حرکت درمی‌آورد.

به گفتهٔ پژو، در نام این هایپرکار مسابقه‌ای جدید، عدد 9 ارجاعی به خودروهای قبلی این شرکت در لمانز یعنی 905 و 908 است، X نماد ترکیب هیبریدی چهارچرخ محرک خواهد بود و 8 هم به محصولات تولیدی کنونی پژو اشاره دارد. تیم رانندگان 9X8 هم شامل «کوین مگنوسن»، «پل دی رستا»، «ژان اریک ورگن»، «لوئیک دووال»، «گوستاو منزس» و «میکل جنسن» می‌شود که روی هم انبوهی از تجربیات سطح بالای اتومبیل‌رانی را به همراه دارند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.