رویارویی جنسیس G70 و پژو 508، جدال استیشن‌ها

شنبه 13 فروردین 1401 - 08:30
مطالعه 16 دقیقه
Genesis G70 Shooting Brake vs Peugeot 508 SW-2
به‌ندرت پیش می‌آید که یک برند جدید وارد بخش خودروهای لوکس شود اما جنسیس چند سالی است که دقیقاً همین کار را انجام داده است. هرچند در سبد محصولات...
تبلیغات

به‌ندرت پیش می‌آید که یک برند جدید وارد بخش خودروهای لوکس شود اما جنسیس چند سالی است که دقیقاً همین کار را انجام داده است. هرچند در سبد محصولات این شرکت بیشتر سدان‌ها و کراس‌اوورها دیده می‌شوند (چون این خودروها بیشترین خریدار را دارند) اما جنسیس به‌تازگی محصول جالبی را روانهٔ بازار کرده است: G70 شوتینگ بریک. اصطلاح شوتینگ بریک در ابتدا به خودروهای سه‌در اطلاق می‌شد اما طی سال‌های اخیر خودروسازان از این نام برای مدل‌های پنج‌دری که بیشتر روی جذابیت ظاهری تمرکز دارند تا کارایی استفاده می‌کنند.

G70 شوتینگ بریک در قسمت جلو با نسخهٔ سدان خود یکسان است اما در عقب از فرم هاچ‌بک استفاده می‌کند. هرچند شرکت مادر جنسیس یعنی هیوندای مدل‌های الکتریکی مختلفی را ارائه می‌کند اما G70 شوتینگ بریک فقط با پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی به بازار عرضه می‌شود. بااین‌حال، در این کلاس خودروهایی با پیشرانه‌های دیگر هم حضور دارند که یکی از آن‌ها یعنی پژو 508 SW هیبریدی را برای رقابت با جنسیس انتخاب کرده‌ایم.

کپی لینک

جنسیس G70 شوتینگ بریک

G70 شوتینگ بریک خودروی پنج‌دری است که در کنار نسخهٔ سدان ارائه می‌شود. این خودرو با پیشرانهٔ بنزینی هم قابل خریداری خواهد بود ولی ما در اینجا نسخهٔ 2.2 لیتری دیزلی آن در تیپ اسپرت لاین راداریم که 41,430 پوند قیمت دارد.

طراحی و مهندسی

G70 شوتینگ بریک با چراغ‌های جلوی چهارتایی و خط سقف جذاب، مطمئناً در بین رقبا خودروی متمایزی است. پژو 508 SW هم طراحی خیره‌کننده‌ای دارد و اینکه کدام را زیباتر بدانیم بحثی سلیقه‌ای است ولی هردو خودرو از بی‌ام‌و سری 3 تورینگ جذاب‌تر به نظر می‌رسند. پیشرانهٔ 2.2 لیتری دیزلی G70 آزمایشی ما 200 اسب بخار قدرت و 440 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. G70 روی پلت‌فرم مشترکی با کیا استینگر ساخته شده و هرچند موتور 3.3 لیتری V6 کیا برای آن ارائه نمی‌شود اما شاسی دو خودرو یکسان است. این یعنی در جنسیس هم شاهد تعلیق مک‌فرسون در جلو و چند اتصالی در عقب هستیم که به هندلینگ لذت‌بخش آن کمک می‌کند.

رانندگی G70 شبیه استینگر است و در داخل نیز آشنا به نظر می‌رسد. در کابین این ماشین برخی از دکمه‌ها به‌وضوح از محصولات کیا و هیوندای گرفته شده‌اند و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و موقعیت رانندگی آن‌هم مشابه استینگر است. البته این چیز بسیار خوبی است زیرا کابین خودرو فوق‌العاده بوده و از 508 با ارگونومی نامناسب بسیار راحت‌تر است. متریال داخل G70 تقریباً هم‌سطح پژو هستند و هرچند برخی قسمت‌ها کمی ارزان به نظر می‌رسند اما در کل کابین خودرو مکان دلپذیری است. در اینجا صندلی‌ها راحت و کیفیت ساخت خوب است. علاوه بر این، خریداران از تکنولوژی‌های زیادی مثل نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی بزرگ در بالای داشبورد و صفحه آمپر دیجیتالی بهره‌مند می‌شوند. دیگر تجهیزات تیپ اسپرت لاین هم شامل دستیار حفظ حرکت میان خطوط، هشدار نقاط کور، درب صندوق برقی و صندلی‌های چرمی با گرم‌کن می‌شود.

رانندگی

جنسیس به‌اندازهٔ بهترین خودروهای این کلاس در رانندگی چابک نیست اما بااین‌حال، کسانی که به رانندگی علاقه دارند از نشستن پشت فرمان G70 لذت خواهند برد. این خودرو در جاده‌های پرپیچ‌وخم مطمئناً از 508 SW هیبریدی بسیار جذاب‌تر است زیرا چسبندگی بیشتر، کنترل بدنهٔ بهتر و فرمانی با وزن بهتر را ارائه می‌کند. تیپ اسپرت لاین همچنین به دیفرانسیل لغزش محدود و کنترل الکترونیکی تعلیق هم مجهز است و بنابراین بیشتر از دیگر نسخه‌های G70 روی رانندگی تمرکز دارد. هندلینگ و حس و حال رانندگی این خودرو ما را به یاد بی‌ام‌و می‌اندازد اما حیف که سیستم تعلیق آن‌طور که می‌خواهیم نمی‌تواند با دست‌اندازِها و چاله‌ها مقابله کند. G70 در بزرگراه خوب رفتار می‌کند تا زمانی که مسیر پردست‌انداز نباشد اما در جاده‌های روستایی چندان سواری راحتی ندارد.

البته رفتار خودرو هنگام عبور از روی سرعت‌گیرها خوب است اما ضربه‌ها و لرزش‌های کوچک دائماً به کابین منتقل می‌شود. پیشرانهٔ 2.2 لیتری دیزلی G70 کمی پرسروصدا است اما کشش واقعاً خوبی دارد و پرفورمنس مناسبی را ارائه می‌کند. 440 نیوتن متر گشتاور این موتور از دور تنها 1,750 rpm در دسترس است و بنابراین برای رسیدن به پرفورمنس مناسب نیازی به افزایش دور موتور نخواهد بود. گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک نیز نرم است و در حالت اتوماتیک به‌خوبی دنده‌ها را تعویض می‌کند اما در حالت دستی می‌توانست پاسخگویی بیشتری داشته باشد. بااین‌حال، این گیربکس نسبت به پژو خشونت کمتری دارد و برای موتور پرگشتاور دیزلی مناسب‌تر است.

کارایی

صرف‌نظر از نام شوتینگ بریک، خریداران اساساً این G70 را یک استیشن می‌دانند و درنتیجهٔ انتظار کارایی بالایی از آن دارند. متأسفانه اما صندلی‌های عقب این خودرو بسیار تنگ هستند و پشت صندلی‌های جلو فضای پای بسیار اندکی وجود دارد مگر اینکه صندلی‌ها به جلو کشیده شوند. همچنین در کف خودرو هم برآمدگی بزرگی به خاطر عبور میل‌گاردان وجود دارد که این یعنی عقب خودرو برای سرنشین سوم فضای راحتی نخواهد بود. در اینجا همچنین فضای سر هم محدود است. در برخی خودروها انتظار می‌رود قربانی کردن فضای عقب موجب افزایش فضای بار شود اما در G70 این‌طور نیست زیرا صندوق بار آن با 403 لیتر حجم، فقط کمی از اکثر هاچ‌بک‌های خانوادگی بزرگ‌تر است. البته با خواباندن صندلی‌های عقب این رقم به 1535 لیتر افزایش پیدا می‌کند اما دهانهٔ کوچک و کف بلند صندوق بار کارایی آن را بسیار کاهش داده است. از سوی دیگر، با اینکه 508 خودرویی هیبریدی با پکیج باطری‌های لیتیوم یونی است اما صندوق بار آن 530 لیتر ظرفیت دارد.

ایمنی و هزینه‌های نگهداری

G70 از گارانتی پنج‌ساله برخوردار است که شامل سرویس و خدمات کامل و به‌روزرسانی‌های سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هم می‌شود. تجهیزات ایمنی استاندارد این خودرو نیز شامل مواردی مثل دستیار نقاط کور، دستیار حفظ حرکت میان خطوط و کروز کنترل تطبیقی می‌شود. این استیشن کره‌ای همچنین اخیراً در آزمون‌های تصادف یورو انکپ پنج ستارهٔ کامل را کسب کرده است که این یعنی ایمنی بالایی دارد. G70 در آزمایش ما مصرف سوخت کلی 5.5 لیتر در هر صد کیلومتر را ثبت کرد که از 6.8 لیتر اعلامی جنسیس خیلی بهتر است و اصلاً با مصرف 8 لیتری پژو که بدون شارژ باطری‌ها ثبت کردیم قابل‌مقایسه نیست. این نشان می‌دهد که برای رانندگی در مسافت‌های طولانی، جنسیس دیزلی گزینهٔ بهتری خواهد بود.

کپی لینک

پژو 508 SW

به خاطر قوانین مالیاتی اروپا، خودروهای پلاگین‌هیبریدی مثل پژو 508 SW ما چه برای استفاده‌های شرکتی و چه خانوادگی، انتخاب مناسب‌تری نسبت به مدل‌های دیزلی خواهد بود؛ اما آیا این استیشن فرانسوی توان رویارویی با جنسیس دیزلی را دارد؟

طراحی و مهندسی

هرچند 508 SW برند لوکسی ندارد اما آن را با طراحی جذاب و جسورانه جبران می‌کند. در ظاهر این خودرو نشانه‌هایی از دیگر محصولات پژو مثل کراس‌اوورهای 3008 و 5008 دیده می‌شود درحالی‌که این خودروها در زیر پوستهٔ خود نیز مشابه هستند زیرا هر سه پلت‌فرم یکسانی دارند. 508 مثل رقیب کره‌ای به گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک مجهز است و از تعلیق مک‌فرسون در جلو و چند اتصالی در عقب با کمک‌فنرهای تطبیقی استفاده می‌کند؛ اما شباهت‌های دو خودرو در همین‌جا به پایان می‌رسد زیرا پژو مهندسی و طراحی کاملاً متفاوتی دارد. قوای محرکهٔ هیبریدی این ماشین از یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری بنزینی توربو به همراه یک موتور الکتریکی تشکیل شده که مجموعاً 225 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور را به چرخ‌های جلو تحویل می‌دهند.

این یعنی 508 از لحاظ قوای محرکه بسیار با G70 متفاوت است و هزینهٔ مالیات آن بسیار کمتر خواهد بود. این استیشن فرانسوی هیبریدی همچنین می‌تواند صرفاً با استفاده از شارژ باطری‌ها تا 53 کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی کند. هرچند برخی قسمت‌های کابین 508 کمی ارزان به نظر می‌رسند اما این با موارد دیگری مثل رو دری‌ها و داشبوردی که بسیار سطح بالا احساس می‌شود جبران خواهد شد. طراحی داخلی 508 نیز بسیار جذاب‌تر از G70 است اما مشکلاتی هم در آن وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها موقعیت رانندگی است. شاید یکی از دلایل این موضوع غربیلک فرمان کوچکی باشد که چندان خوشایند نیست.

رانندگی

این غربیلک کوچک نقش مهمی در حس و حال رانندگی 508 دارد. برای جبران اندازهٔ کوچک آن، نیروی کمکی زیادی برای فرمان در نظر گرفته شده که حس سبکی به آن می‌دهد. همچنین سیستم تعلیق خودرو هم همیشه نمی‌تواند خود را با تغییر جهت‌ها سازگار کند. این یعنی باید از چرخش‌های ناگهانی غربیلک فرمان اجتناب کرد. همچنین ازآنجایی‌که غربیلک فرمان کوچک است، راننده جای اشتباه کمتری خواهد داشت و هدایت خودرو به‌آسانی G70 نخواهد بود اما چون 508 خودروی خیلی بزرگی نیست، اکثر مواقع از این لحاظ مشکلی نخواهد داشت. همچنین 508 در اکثر جاده‌ها رفتار خوبی دارد و روی دست‌اندازهای کوچک از G70 راحت‌تر است. این یعنی استیشن پژو خودروی فوق‌العاده‌ای برای مسافت‌های طولانی خواهد بود و هرچند رانندگی آن در جاده‌های روستایی چابک یا جذاب نیست اما در کل رفتار آرام‌تر و معقول‌تری دارد.

بااین‌حال، قوای محرکۀ هیبریدی 508 برای ترددهای کوتاه شهری مناسب‌تر از مسافت‌های طولانی خواهد بود. هرچند پیشرانهٔ 1.6 لیتری چهار سیلندر پژو از موتور 2.2 لیتری دیزلی رقیب ساکت‌تر است اما مصرف سوخت آن در مسافت‌های طولانی بدون شارژ باطری چندان جالب نخواهد بود. البته باید توجه داشت که 508 هیبریدی برای خریداران متفاوتی طراحی شده است. همچنین این پژو به لطف گشتاور فوری موتور الکتریکی، در سرعت‌های پایین خودروی سریعی است. به همین دلیل، پژو در ابتدا سریع‌تر از جنسیس به نظر می‌رسد اما در سرعت‌های بالاتر، پیشرانهٔ کوچک آن نمی‌تواند حریف G70 شود. همچنین گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک 508 کمی خشن عمل می‌کند و انتقال از برق به بنزین هم چندان نرم صورت نمی‌گیرد ولی بااین‌حال رفتار کلی آن در رانندگی‌های شهری آرام خواهد بود.

کارایی

نه‌تنها فضای سر و پا در عقب 508 SW نسبت به G70 شوتینگ بریک بیشتر است بلکه صندوق بار بزرگ‌تری هم دارد. در صندلی‌های عقب پژو فضای بیشتری برای سه سرنشین وجود خواهد داشت و افراد قدبلند در اینجا راحت‌تر خواهند بود. صندوق بار 508 SW چه در نسخهٔ هیبریدی و چه غیر هیبریدی 530 لیتر حجم دارد که این ویژگی خوبی است زیرا در بسیاری از خودروهای هیبریدی به دلیل وجود باطری‌ها، فضای صندوق بار کاهش پیدا می‌کند. همچنین فضای بار پژو با خواباندن صندلی‌های عقب به 1780 لیتر می‌رسد که بسیار از جنسیس بزرگ‌تر است. علاوه بر این، صندوق بار این خودرو کاربردی‌تر بوده و بارگیری آن آسان‌تر انجام می‌شود.

ایمنی و هزینه‌های نگهداری

پژو 508 هم مثل رقیب کره‌ای از یورو انکپ پنج ستارهٔ ایمنی کامل را دریافت کرده است. همچنین در این نسخه تمام تجهیزات موردنیاز مثل سنسورهای پارک، دوربین دید عقب، دستیار حفظ حرکت میان خطوط و دستیار نقاط کور هم ارائه می‌شود. در گارانتی اما پژو از جنسیس عقب می‌افتد زیرا گارانتی آن دو سال از رقیب کمتر است و هزینه سرویس را هم از مالک دریافت می‌کند. بااین‌حال، مالیات سالانهٔ 508 هیبریدی کمتر از G70 خواهد بود. همچنین همان‌طور که اشاره شد، با این خودرو می‌توان بدون مصرف بنزین تا 53 کیلومتر را طی کرد و حتی در این حالت به سرعت مجاز در بزرگراه‌ها دست یافت. بااین‌حال، در سفرهای طولانی که از نیروی الکتریکی استفاده نمی‌شود، مصرف سوخت افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

کپی لینک

نتیجه

مقام اول: پژو 508 SW

انتخاب ما به‌عنوان پیروز این رقابت پژو 508 SW است زیرا این ماشین در کارایی، هزینه‌های نگهداری و کیفیت کلی به رقیب کره‌ای برتری دارد. قوای محرکهٔ هیبریدی پژو تا زمانی که در ترددهای شهری مورداستفاده قرار گیرد عالی خواهد بود زیرا می‌تواند هزینه‌های بسیار کمتری را به دنبال داشت باشد. علاوه بر این، این خودرو به‌صورت استاندارد تجهیزات زیادی را ارائه می‌کند، کمی از G70 راحت‌تر است و مهم‌تر از همه، خودروی جادارتری است.

مقام دوم: جنسیس G70 شوتینگ بریک

برای کسانی که به رانندگی علاقه دارند، G70 ارزش توجه را خواهد داشت درحالی‌که کابین پیشرفته و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی عالی هم امتیازات مثبت بزرگی برای آن محسوب می‌شوند. بااین‌حال، G70 شوتینگ بریک برای یک استیشن اصلاً کاربردی نیست و این مانع از پیروزی آن شد. همچنین قیمت این تازه‌وارد کره‌ای کمی گران‌تر است و با وجود برخورداری از پیشرانهٔ دیزلی که البته در بزرگراه‌ها مصرف سوخت پایینی دارد، مالیات آن نسبت به رقیب پلاگین‌هیبریدی بیشتر خواهد بود.

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

پژو 508 SW

جنسیس G70

پیشرانه

1.6 لیتری I4 توربو هیبریدی

2.2 لیتری I4 توربودیزل

قدرت

225 اسب بخار

200 اسب بخار

گشتاور

360 نیوتن متر

440 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

جلو

عقب

شتاب صفرتاصد

8.3 ثانیه

7.7 ثانیه

حداکثر سرعت

250 کیلومتر بر ساعت

225 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت اعلامی

5.7 لیتر ترکیبی

6.8 لیتر ترکیبی

تولید آلایندگی

130 گرم/کیلومتر

180 گرم/کیلومتر

ظرفیت باک

43 لیتر

60 لیتر

طول

4,778 میلی‌متر

4,685 میلی‌متر

عرض

1,859 میلی‌متر

1,850 میلی‌متر

ارتفاع

1,420 میلی‌متر

1,400 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,793 میلی‌متر

2,835 میلی‌متر

وزن خالص

1720 کیلوگرم

1810 کیلوگرم

دایرهٔ چرخش

10.8 متر

11.0 متر

حجم صندوق بار

530 تا 1720 لیتر

403 تا 1535 لیتر

قیمت پایه

42,795 پوند

41,430 پوند

قیمت تست‌شده

42,725 پوند

45,430 پوند

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.