پژو 9X8 مسابقهای، شاهکار فرانسویها برای لمانز
خودروی استقامتی زیبا و جذاب پژو 9X8 سرانجام در مونزا معرفی خواهد شد. تیم پژو توتال انرژیز از نسخه نهایی این خودرو در مسابقه 6 ساعته مونزا در دهم جولای (19 تیر 1401) رونمایی خواهد کرد تا سرانجام راهی مسابقات قهرمانی استقامت جهان 2022 شود. 9X8 همچنین در مسابقات 24 ساعته لمانز 2023 (یک سال دیرتر از برنامهریزیهای اولیه) شرکت خواهد کرد. فرانسویها این رویداد را لحظهای نفسگیر در عصر طلایی مسابقات استقامت میداند. در این مسابقات دسته جدیدی از خودروها حضور خواهند یافت تا بتوانند با رعایت قوانین مسابقات لمانز هیبرید LMH یا لمانز دیتونا هیبرید LMdH هیجان زیادی را به موتور اسپرت تزریق کنند.
خودروی موردبحث اولین محصول مسابقهای تمامعیار از زمان حضور در لمانز 2011 محسوب میشود. پژو در آن زمان با خودروی دیزلی 908 HDi FAP روانه مسابقات شده بود. 9X8 در ابتدا میبایست با تویوتا TS010 و اسکودریا کامرون گلیکنهاوس SCG007 سرشاخ شود اما استون مارتین، فراری و لامبورگینی نیز طی سالهای 2023 و 2024 در این رقابتها حضور خواهند یافت. این خودرو همچنین محصولی الهامبخش برای نسل جدید محصولات الکتریکی شده پژو برای عموم مردن به شمار میرود، خودرویی که توسط بخش مهندسی اسپرت پژو توسعه یافته است. این خودروساز فرانسوی اظهار میدارد:
به عنوان ویترینی برای نمایش تجارب فنی پژو در زمینه هیبریدی و الکتریکی سازی (عناصر کلیدی استراتژی آتی برند)، 9X8 تعهد ما به عالی بودن در زمینه رقابتها و عرضه محصولات به مشتریان است
پوشش خاکستری و سبز این خودرو ارتباطی واضح با پژو 508 PSE دارد. فرانسویها قول دادهاند خودروهای اسپرت و الکتریکی شده مشابهی در راه هستند. پیشرانه 6 سیلندر 2.6 لیتری توئین توربوی این خودروی مسابقهای با واحدی الکتریکی در اکسل جلو همراه شده است تا قوای ترکیبی 670 اسب بخاری تولید و به تمامی چرخ ها فرستاده شود. این رقم بیشترین قدرت مجاز در کلاس هایپرکارهاست. الکتریسیته نیز در باتری مجهز به تکنولوژی 900 واتی ذخیره میشود تا قابلیت شارژ بسیار سریع میسر شود.
علیرغم استفاده از قوای محرکه هیبریدی، باک سوخت 90 لیتری این خودرو پذیرای سوخت مصنوعی 100 درصد تجدید پذیر خواهد شد. 9X8 با طول 4995 میلیمتری وزن 1030 کیلوگرم دارد و فقط حدود 100 کیلوگرم سنگینتر از خودروهای کوچکی همچون تویوتا آیگو X و فولکسواگن آپ است. طراحی نهایی این خودرو نسبت به نسخه پیشتولیدی سال قبل کمی تغییر یافته است ولی چراغهای جلو خاص 9X8 مشابه نمونههای جادهای این برند هستند و عناصر سبز روشن نیز به قوای محرکه الکتریکی شدهاش اشاره دارند. این خودرو همچنان بدون بال عقب خواهد بود که برای یک خودروی مسابقهای استقامتی تا حدی غیرعادی جلوه میکند. پژو گفته است:
بسیاری از افراد گمان میکردند نبود بال عقب در واقعیت به ضرر خودرو خواهد بود
اما تستهای چند ماه گذشته نشان دادهاند 9X8 بدون بال نیز میتواند عملکرد خوبی داشته باشد. لیندا جکسون مدیرعامل این برند فرانسوی میگوید:
حضور پژو در مسابقات قهرمانی استقامت فیا سندی محکم از علاقه طولانیمدت ما به موتور اسپرت است. حضور در لمانز یک نقش کلیدی در انتقال تکنولوژی از پیست مسابقه به خودروهای جادهای و به ویژه در زمینه الکتریکی سازی خواهد داشت
مدیر پژو میافزاید:
به منظور نمایش میزان جدی بودن ما در استفاده از قوای محرکه الکتریکی شده پژو به استفاده از قوای محرکه الکتریکی شده در تمامی محصولاتش تا سال 2024 متعهد است. همچنین اگر میخواهیم به اهداف الکتریکی سازی خود در اروپا تا سال 2030 دست یابیم باید در این زمینه بدرخشیم و مسابقات خودرویی جزو فاکتورهای اساسی دستیابی به این اهداف هستند
جکسون خاطرنشان میسازد:
حتی پیش از معرفی پژو 9X8 نیز مهندسان ما سیستم هیبریدی آن را روی یکی از خودروهای جادهای یعنی 508 PSE بکار بردهاند