انواع مدل های پژو پارس؛ مقایسه و بیان تفاوت ها

سه‌شنبه 25 بهمن 1401 - 08:30
مطالعه 11 دقیقه
Peugeot-Pars-16
پژو پارس به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین خودروهای تولید داخل، طی سال‌ها در انواع مختلفی تولید شده است که در این مطلب به معرفی، مقایسه و تفاوت های انواع...
تبلیغات

پژو پارس به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین خودروهای تولید داخل، طی سال‌ها در انواع مختلفی تولید شده است که در این مطلب به معرفی، مقایسه و تفاوت های انواع تیپ های پژو پارس خواهیم پرداخت.

قطعاً یکی از محبوب‌ترین خودروهای بازار ایران در بین مدل‌های داخلی پژو پارس است. هرچند دلیل این محبوبیت عجیب مشخص نیست ولی هرچه که هست باعث شده قیمت یکی از نسخه‌های پرتعداد این سدان پیر بازار کشور از خودروی به‌مراتب مدرن‌تری مثل تارا بیشتر شود. درهرحال، به دلیل همین محبوبیت پژو پارس نزد خریداران، ایران‌خودرو طی سال‌ها انواع مختلفی از آن را با پیشرانه‌ها و ویژگی‌های گوناگون تولید کرده است. در ادامه با انواع مختلف پژو پارس آشنا خواهیم شد.

برای اطلاع از قیمت انواع پژو پارس صفر در بازار این صفحه از پدال را دنبال کنید.

کپی لینک

تاریخچه پژو پارس

زمانی که ایران‌خودرو در سال 1369 پژو 405 را روی خط تولید برد، یکی از بروزترین و بهترین خودروهای اروپا محسوب می‌شد. 405 در ایران هم بسیار موفق عمل کرد و به یکی از پایه‌های اصلی خودروسازی کشورمان تبدیل شد. سپس در سال 1995، پژو مدل جدید 406 را به‌عنوان جایگزین 405 معرفی کرد اما پای این خودرو هیچ‌گاه به ایران باز نشد زیرا پژو و ایران‌خودرو تصمیم گرفتند بجای راه‌اندازی خط تولید 406 در ایران که هزینه بسیار زیادی را می‌طلبید، همان 405 را فیس‌لیفت کرده و چهرهٔ آن را به 406 شبیه کنند. بدین ترتیب، در سال 1379 فیس‌لیفت 405 در ابتدا با نام سفیر و پرشیا معرفی شد و بعداً به پارس تغییر نام داد. این تغییرات که می‌تواند بهترین فیس‌لیفت تاریخ خودروسازی کشورمان لقب گیرد، ظاهر 405 را مدرن‌تر و لوکس‌تر کرد درحالی‌که هماهنگ و زیبا بود اما در داخل تغییر قابل‌توجهی را شاهد نبودیم.

کپی لینک

جدول مقایسه انواع مدل های پژو پارس

مدل

سال عرضه

پیشرانه

قدرت (اسب بخار)

گشتاور (نیوتن متر)

ویژگی‌های برجسته

پژو پارس معمولی

۱۳۷۹

موتور ۱.۸ لیتری انژکتوری XU7 هشت سوپاپ

۹۷

۱۴۶

طراحی جدید بدنه، داشبورد مشابه ۴۰۵، تریم چوبی

پژو پارس ELX

۱۳۸۳

موتور ۱.۸ لیتری ۱۶ سوپاپ XU7 L4

۱۱۰

۱۵۵

پیشرانه قوی‌تر، تجهیزات بیشتر (رینگ آلومینیومی، سنسور دنده‌عقب، صندلی‌های خلبانی)

پژو پارس LX

۱۳۸۷

موتور ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ TU5

۱۰۵

۱۴۲

مصرف سوخت پایین‌تر، گشتاور کمتر از XU7

پژو پارس دوگانه‌سوز

۱۳۸۷

موتور XU7 با قابلیت کار با گاز CNG

۸۳

۱۳۵

باک گاز ۷۵ لیتری، موتور با کاهش خروجی هنگام استفاده از گاز

پژو پارس سال

۱۳۸۸

موتور XU7 هشت سوپاپ

۹۷

۱۴۶

داشبورد جدید، ترمز ABS، دو ایربگ

پژو پارس اتوماتیک

۱۳۹۰

موتور ۱.۶ لیتری TU5

۱۰۵

۱۴۲

گیربکس چهار سرعته اتوماتیک AL4

پژو پارس ELX XUM

۱۳۹۰

موتور XU7 هشت سوپاپ ارتقاء یافته

۱۰۵

۱۵۵

موتور XUM با مصرف سوخت بیشتر و شتاب کمتر

پژو پارس سال سفارشی XU7P

۱۴۰۱

موتور XU7P ارتقاء یافته

۱۰۷

۱۵۳

مصرف سوخت پایین‌تر، استاندارد آلایندگی یورو ۵

پژو پارس سال سفارشی ELX XU7P

۱۴۰۱

موتور XU7P ارتقاء یافته

۱۰۷

۱۵۳

تجهیزات بیشتر مانند نمایشگر لمسی، دوربین دنده‌عقب

پژو پارس LX سفارشی TU5

۱۴۰۱

موتور ۱.۶ لیتری TU5

۱۰۵

۱۴۲

تجهیزات مشابه پارس سال سفارشی XU7P

کپی لینک

معرفی انواع پژو پارس

کپی لینک

پژو پارس معمولی

زمانی که پژو پرشیا و بعداً پارس در سال 1379 معرفی شد، لوکس‌ترین محصول ایران‌خودرو به‌حساب می‌آمد. این خودرو در جلو عقب نسبت به 405 بازطراحی شده بود اما تغییرات قسمت جانبی آن صرفاً در آینه‌های جانبی همرنگ بدنه، زه‌های جدید با خط کرومی و قالپاق‌های متفاوت خلاصه می‌شد. در داخل نیز داشبورد کاملاً با 405 یکسان بود و فقط برای ایجاد فضایی لوکس‌تر، تریم‌های طرح چوب روی کنسول میانی اضافه شده بود. البته علاوه بر این، غربیلک فرمان با نمونه مشابه پژو 406 جایگزین شده بود و در عقب هم صندلی‌های جدیدی با پشت‌سری و زیر آرنجی نصب شده بود که دسترسی به صندوق بار را فراهم می‌کرد.

پارس در تجهیزات نیز نسبت به 405 کمی پیشرفته کرده و به موارد جدیدی مثل آینه‌های برقی و پنجره‌های برقی عقب مجهز شده بود. زیر کاپوت این خودرو هم بجای موتور 405 که در آن زمان از نوع 2 لیتری کاربراتوری بود، موتور 1.8 لیتری انژکتوری XU7 هشت سوپاپ قرار گرفته بود. این موتور که از سال 1382 در 405 هم ارائه شد و همچنان با تغییراتی جزئی در پارس استفاده می‌شود، 97 اسب بخار قدرت و 146 نیوتن متر گشتاور داشت. پارس در آن زمان با قیمت حدود 15 میلیون تومان به فروش می‌رسید که حدود 4.5 میلیون از 405 گران‌تر بود.

کپی لینک

پژو پارس ELX

پس از عرضهٔ پژو پارس به بازار و استقبال خریداران، ایران‌خودرو نسخهٔ قوی‌تر و مجهزتر آن را با نام ELX در سال 1383 به بازار فرستاد. مهم‌ترین ویژگی این خودرو تجهیز به پیشرانهٔ 1.8 لیتری 16 سوپاپ XU7 L4 بود که 110 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور داشت. این همان پیشرانه‌ای بود که در سری اول سیتروئن زانتیا تولید سایپا ارائه شد و به همین دلیل، پارس ELX به پارس موتور زانتیا شهرت یافت. این خودرو به دلیل پیشرانهٔ قدرتمند و وزن سبک‌تر از زانتیا، شتاب صفرتاصد زیر 10 ثانیه‌ای داشت.

پارس ELX علاوه بر موتور قوی‌تر به تجهیزات بیشتری شامل رینگ آلومینیومی 15 اینچی، ترمزهای دیسکی عقب، سنسور دنده‌عقب، آینه‌های جانبی جدید، چراغ‌های عقب دورنگ دودی، کامپیوتر سفری و صندلی‌های خلبانی با گرم‌کن، سردکن و تنظیم برقی هم مجهز شده بود. این خودرو حدود سه میلیون تومان گران‌تر از پارس معمولی بود و حدود 18 میلیون تومان قیمت داشت. در حدود سال 1390 تولید پارس ELX به دلیل تحریم‌ها و خروج پژو از ایران متوقف شد اما این خودرو که به دلیل موتور قدرتمند و تجهیزات بیشتر با استقبال مواجه شده بود، در بازار دست‌دوم‌ها همچنان طرفداران زیادی داشت.

کپی لینک

پژو پارس LX

هرچند ایران‌خودرو پارس ELX را با پیشرانهٔ 16 سوپاپ روی خط تولید داشت اما پارس معمولی همچنان با همان موتور XU7 قدیمی هشت سوپاپ تولید می‌شد که از مشکلاتی مثل مصرف سوخت بالا رنج می‌برد. به همین دلیل، سازندهٔ وطنی در اواخر دههٔ 80 پارس را به پیشرانهٔ 1.6 لیتری 16 سوپاپ TU5 پژو 206 تیپ پنج مجهز کرد و در سال 1387 آن را با نام پارس LX به بازار فرستاد. این موتور 105 اسب بخار و 142 نیوتن متر قدرت دارد. هرچند پارس LX از قدرت بیشتری برخوردار است اما به دلیل گشتاور پایین‌تر نسبت به موتور XU7، شتاب کندتری دارد. بااین‌حال، در عوض این نسخه مصرف سوخت پایین‌تری داشته و پیشرانهٔ آن کم دردسرتر از موتور قدیمی است. پارس LX در سال‌های ابتدایی عرضه با تجهیزات بیشتری نسبت به پارس معمولی مثل رینگ آلومینیومی، سنسور دنده‌عقب و ترمزهای دیسکی عقب ارائه می‌شد. این نسخه همچنان در حال تولید است.

کپی لینک

پژو پارس دوگانه‌سوز

در دههٔ 80 ایران‌خودرو همچنان به تنوع خانوادهٔ پارس اضافه می‌کرد و در این راستا، در سال 1387 نسخهٔ دوگانه‌سوز آن را به بازار فرستاد. این نسخه با همان پیشرانهٔ XU7 ارائه می‌شد که حالا قابلیت کار با سوخت گاز یا CNG را هم داشت. البته در صورت استفاده از سوخت گاز، خروجی این موتور کاهش قابل‌توجهی داشته و به 83 اسب بخار قدرت و 135 نیوتن متر گشتاور می‌رسد. پارس دوگانه‌سوز در کنار باک بنزین 66 لیتری به مخزن گاز 75 لیتری مجهز است. تولید این نسخهٔ پارس تا حدود سال 1400 ادامه داشت.

کپی لینک

پژو پارس سال

پژو پارس تا یک دهه پس از معرفی، همچنان با همان داشبورد قدیمی تولید می‌شد که از پژو 405 گرفته شده بود تا اینکه در اواخر دههٔ 80 ایران‌خودرو دستی به سروگوش کابین این سدان سالخورده اما محبوب خود کشید و داشبورد و رو دری‌های کاملاً جدیدی را برای آن طراحی کرد. این داشبورد جدید که همچنان در خانوادهٔ پارس استفاده می‌شود، طراحی کاملاً مدرن‌تری نسبت به قبل دارد اما از کیفیت متریال آن کاسته شده است. پارس با این داشبورد جدید که در سال 1388 به بازار آمد، پارس سال نام گرفت. تنها تغییر پارس سال در بیرون تجهیز به آینه‌های جانبی جدید با راهنما بود درحالی‌که زیر کاپوت همچنان همان موتور XU7 قدیمی قرار می‌گرفت. البته همین داشبورد جدید برای پارس LX و همین‌طور پژو 405 (با رنگ متفاوت) هم ارائه شد. پارس سال به آپشن‌های الزامی یعنی دو ایربگ و ترمز ABS هم مجهز شده بود.

کپی لینک

پژو پارس اتوماتیک

در سال 1390 ایران‌خودرو نسخهٔ اتوماتیک را هم به خانوادهٔ پژو پارس اضافه کرد. این نسخه با همان پیشرانهٔ TU5 ارائه می‌شد و به گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک AL4 پژو 206 تیپ 6 مجهز شده بود. پارس اتوماتیک تنها حدود دو سال روی خط تولید باقی ماند و بی‌سروصدا کنار گذاشته شد تا اینکه ایران‌خودرو در سال 1396 پس از حدود سه سال وقفه دوباره تولید این خودرو را از سر گرفت. تولید پژو پارس اتوماتیک تا سال 1399 ادامه یافت و سپس بار دیگر از سبد محصولات ایران‌خودرو کنار رفت و تا به امروز خبری از بازگشت آن نیست.

کپی لینک

پژو پارس ELX XUM

پس از خاتمهٔ پارس ELX در حدود سال 1390، جای خالی آن در خانوادهٔ این خودرو بسیار احساس می‌شد. به همین دلیل، ایران‌خودرو که امکان تولید موتور 16 سوپاپ XU7 L4 را نداشت، تصمیم گرفت همان موتور XU7 هشت سوپاپ را کمی ارتقاء داده و دوباره تولید پارس ELX را از سر گیرد. این پیشرانهٔ ارتقاءیافته که حالا XUM نام گرفته بود، با افزایش حجم به 1.9 لیتر و تغییرات دیگر، 105 اسب بخار قدرت و 155 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که نزدیک به موتور L4 قبلی بود اما مصرف سوخت بالاتری داشت و نمی‌توانست شتاب ELX قبلی را فراهم کند. به همین دلیل، پارس ELX XUM چندان موتور توجه قرار نگرفت و تولید آن در سال 1396 خاتمه یافت.

کپی لینک

پژو پارس سال سفارشی XU7P

نهایتاً به جدیدترین اعضای خانوادهٔ پارس می‌رسیم که اوایل امسال (1401) به بازار عرضه شدند. مدل اول پارس سال سفارشی با موتور XU7P است. این پیشرانه درواقع نسخهٔ ارتقاءیافته موتور XU7 قدیمی است که با نام XU7 پلاس هم شناخته می‌شود و تغییراتی را در میل بادامک، میل‌لنگ، سر سیلندر، شاتون‌ها، ورودی هوا، سیستم خنک‌کننده و... تجربه کرده است. علاوه بر این، در XU7P از واشر سر سیلندر XU7 دوگانه‌سوز استفاده شده که گفته می‌شود مشکل اصلی این موتور یعنی واشر زدن را برطرف می‌کند. همچنین به گفتهٔ ایران‌خودرو، در کنار افزایش 10 درصدی خروجی موتور جدید، مصرف سوخت آن نیز از 9.1 لیتری ترکیبی قبل به حدود 7 لیتر کاهش پیدا کرده و با استاندارد آلایندگی یورو 5 مطابقت دارد.

موتور XU7P در ابتدا در پارس سال سفارشی در اواسط زمستان 1400 ارائه شد و سپس در بهار 1401 نیز پارس سال سفارشی ELX معرفی شد. تفاوت این دو نسخه در تجهیزات است و مدل ELX از آپشن‌های بیشتری مثل نمایشگر لمسی، چراغ‌های عقب دودی، آینه‌های جانبی تاشو برقی، دوربین دنده‌عقب، سیستم پایش باد تایرها، رینگ آلومینیومی، تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو سنسور نور و باران بهره می‌برد. سپس در اواسط تابستان 1401، ایران‌خودرو تیپ ساده‌تر این ماشین را هم با نام پارس سال XU7P ارائه کرد که تجهیزات آن مشابه پارس سال قدیمی بوده و از ترمزهای دیسکی عقب و شیشه‌های دودی عقب بی‌بهره است.

کپی لینک

پژو پارس LX سفارشی TU5

تقریباً هم‌زمان با معرفی و عرضهٔ پارس سال سفارشی XU7P، ایران‌خودرو پارس LX سفارشی TU5 را هم در دو تیپ معمولی و ELX معرفی کرد. تفاوت این دو تیپ باهم نیز مثل پارس سفارشی XU7P و سفارشی ELX در تجهیزات خلاصه می‌شد و تیپ ELX از آپشن‌های بیشتری مشابه مواردی که در بالا بیان شد بهره می‌برد. تفاوت اصلی این دو مدل باهم اما همان‌طور که از نامشان مشخص است، در پیشرانه است زیرا این مدل از موتور 1.6 لیتری TU5 با 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور نیرو می‌گیرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.