نگاهی به عملکرد استلانتیس در سال 2022؛ فروش کمتر و سود بیشتر!

یک‌شنبه 17 اردیبهشت 1402 - 09:30
مطالعه 3 دقیقه
4FCA-Stellantis
عملکرد گروه خودروسازی استلانتیس در سال 2022 با تناقضاتی همراه بوده است. از یک طرف این شرکت حاشیه سود عملیاتی خود را 1.2 درصد بهبود بخشیده و به یکی...

عملکرد گروه خودروسازی استلانتیس در سال 2022 با تناقضاتی همراه بوده است. از یک طرف این شرکت حاشیه سود عملیاتی خود را 1.2 درصد بهبود بخشیده و به یکی از سودده ترین خودروسازان دنیا تبدیل شده ولی از طرف دیگر فروش استلانتیس نسبت به سال 2021 کاهش یافته است.

چنین عملکردی نه تنها در مقایسه با سال 2021 و زمان ادغام برندهای پژو-سیتروئن و فیات-کرایسلر بلکه در سال‌های قبل از آن نیز مشاهده می‌شود. کارشناسان با تحقیقاتی درباره فروش ترکیبی برندهای اسبق فیات-کرایسلر، پژو-سیتروئن و اوپل/واکسهال انجام داده‌اند و فهمیده‌اند میزان فروش این شرکت‌ها به کمترین میزان از سال 1996 تاکنون رسیده است. در حقیقت نتایج به دست آمده بسیار جالب‌توجه هستند.

تمامی برندهایی که زیر چتر حمایتی استلانتیس قرار دارند شاهد افت فروش خود بوده‌اند. این روند تائید کننده تأثیر ادغام‌های زیادی است. در واقع برندهای زیرمجموعه استلانتیس با کاهش هزینه‌ها رقابتی‌تر شده‌اند و به دلیل برنامه‌های ویژه خود خودروهای کمتری را فروخته‌اند. این گروه خودروسازی در سال 2022 تعداد 5.84 میلیون دستگاه خودرو را به فروش رسانده و پس از تویوتا، فولکس‌واگن و گروه هیوندای و کیا به چهارمین خودروساز بزرگ دنیا بدل شده است. علاوه بر موقعیت قوی در اروپا و آمریکای شمالی، استلانتیس در آمریکای لاتین نیز یکی از بازیگران مهم بازار به شمار می‌رود. البته در آسیا و به عنوان مهم‌ترین بازار خودروی دنیا شاهد عملکرد مرزی این گروه خودروسازی هستیم.

میزان فروش سال 2022 برندهای گوناگون استلانتیس در واقع تنها 58 درصد بالاترین میزان فروش آن‌ها در سال 2007 بوده است؛ به‌عبارت‌دیگر خودروسازان تحت حمایت استلانتیس در سال 2007 تعداد 10.04 میلیون دستگاه خودرو به فروش رسانده بودند درحالی‌که این رقم هم‌اکنون افت 42 درصدی را در عرض 15 سال نشان می‌دهد. در عوض باید گفت گروه فولکس‌واگن در سال 2007 تعداد 6.2 میلیون دستگاه خودرو فروخته بود ولی این رقم در سال گذشته به 8.3 میلیون دستگاه رسیده است. هدف اصلی ادغام برندهای موردبحث افزایش سوددهی و درعین‌حال صرفه‌جویی در هزینه‌ها بوده است. بجای صرف میلیارد دلار هزینه برای توسعه یک خودرو شما می‌توانید نیمی از این رقم را صرف تولید دو یا چند خودروی دیگر کنید. استفاده از پلتفرم‌ها و سیستم‌های مشترک تنها دو نمونه از مزیت‌های زیادی همکاری برندها با یکدیگر بجای رقابت است؛ اما چنین استراتژی‌ای بدون عوارض نیست و این موضوع در زمینه تولید و فروش خودش را نشان می‌دهد. از آنجایی که رقابت کمتری وجود دارد بنابراین تغییر جایگاه برندها در یک گروه خودروسازی می‌تواند منجر به توقف تولید برخی مدل‌ها شود تا به این ترتیب از همپوشانی در بازار جلوگیری گردد.

به این مورد باید تغییر شرایط بازارهای جهانی را نیز اضافه کرد. چین هم‌اکنون نقش مهمی دارد و تسلا نیز طوفانی در بازار خودروهای برقی ایجاد کرده است. زنجیره تأمین هم‌اکنون اهمیت بسیار زیادی دارد و در بسیاری از موارد بخش نرم‌افزاری مهم‌تر از عملکرد یک خودروست؛ به‌عبارت‌دیگر صنعت خودروسازی هم در 20 سال اخیر تغییرات بسیار زیادی را تجربه کرده است. حجم فروش دیگر به اندازه قبل اهمیت ندارد و برندهای تازه‌وارد چینی به همراه تسلا، لوسید، ریویان و... نیازمند رشد هستند. در این میان برندهای قدیمی و تثبیت شده همچون استلانتیس باید دگرگون شوند. آیا ادغام برندهای موردبحث و تشکیل استلانتیس جواب داده است؟ ما این‌طور فکر می‌کنیم. هدف هر کسب‌وکاری دستیابی به سود است و نتایج سال 2022 تائید می‌کنند که استلانتیس به چنین هدفی رسیده است. البته کاهش حجم فروش باعث می‌شود استلانتیس در برابر رقبای چینی آسیب‌پذیرتر باشد. این خودروسازان بسیار سریع رشد می‌کنند و شاید به دنبال خرید برندهای آسیب‌پذیر غربی نیز باشد. زمان ثابت خواهد کرد برنده این بازی چه کسی خواهد بود...

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.