پژو 207 تیپ 5؛ بررسی، مشخصات و هر آنچه باید بدانید
پژو 206 یکی از محبوبترین خودروهای تاریخ این برند فرانسوی به شمار میرود و آمار فروش چندین میلیونی آن شاید تا سالها تکرار نشود. فرانسویها در اواخر تولید 206 تصمیم به فیس لیفت سنگین این خودرو و ادامه تولیدش گرفتند. این خودرو که با نام 206+ شناخته میشد در زمینه طراحی از 207 الهام گرفت و نمای جلوی آن از طراحی مشابه این خودرو سود بردند. در پروفایل جانبی و پشت خودرو حداقل تغییرات اعمال شد. در کابین 206+ نیز شاهد طراحی کم و بیش مشابه 207 اصلی بودیم.
تصاویر پژو 207 اصلی
ایرانخودرو در سال 1389 تصمیم گرفت 206+ را با نام 207 به مصرفکننده داخلی بفروشد. این امر در حالی رخ داد که خودروی موردبحث از نظر قوای محرکه و آپشن ها هیچ تفاوتی با 206 تیپ 5 و 6 نداشت. بازار استقبال خوبی از 207 ایرانخودرو (206+ واقعی) به عمل آورد اما وضع تحریمها باعث شد تولید خودروی موردبحث متوقف شد؛ اما با رفع تحریمها و داخلی سازی قطعات، تولید 207 در سال 1396 مجدداً از سر گرفته شد هرچند این خودرو برخی تغییرات را در ظاهر و کابین تجربه کرد. قبلاً در پدال به بررسی مفصل پژو 207 پرداختهایم اما این بار میخواهیم به جدیدترین و عجیبترین نسخه این خودرو یعنی پژو 207 تیپ 5 بپردازیم.
پژو 207 تیپ 5
- طراحی بدنه و کابین
زمانی که خبر تولید پژو 207 تیپ 5 در رسانهها منتشر شد باور این موضوع که ایرانخودرو بخواهد خودروی موردبحث را با ظاهر 207 و کابین 206 تیپ 5 تولید کند بسیار سخت بود اما در نهایت این خبر به واقعیت تبدیل شد! ایرانخودرو در اقدامی که یک عقبگرد واضح به شمار میرود 207 تیپ 5 را بدون کوچکترین تغییرات ظاهری و البته با کابین قدیمی 206 تولید کرده است.
در برخورد اول با این خودرو هیچ تغییری در بدنه دیده نمیشود و خریداران 207 تیپ 5 میتوانند از این موضوع خوشحال باشند! اما زمانی که وارد کابین شوید همان طراحی خستهکننده و قدیمی 206 را خواهید دید که با متریال خشک و بیکیفیت ترکیب شده است. همانند 206 که همگی با آن آشنا هستیم، فضای عقب تنگ و فضای بار کوچک 245 لیتری جزو نقاط ضعف این خودرو خواهند بود.
موضوع تأسفبار دیگر درباره پژو 207 تیپ 5 به حذف برخی امکانات و تجهیزات آن مربوط میشود که این کار با هدف ارزانسازی خودروی موردبحث صورت گرفته است. در مقایسه با 207 تولیدی ایرانخودرو، مدل تیپ 5 فاقد تجهیزاتی همچون توزیع نیروی ترمز، ترمز دیسکی عقب، مالتی مدیا، دوربین عقب، کروز کنترل، فرمان برقی و... است. عرضه چنین خودرویی برای شرکتی که سالها سابقه تولید خودرو را دارد قطعاً جای دفاع نخواهد داشت.
- قوای محرکه
پژو 207 تیپ 5 از نظر قوای محرکه هیچگونه تفاوتی با 206 تیپ 5 و 207 معمولی ندارد. در جدول زیر میتوانیم جزئیات مربوط به قوای محرکه این خودرو را مشاهده کنیم.
موتور | TU5 |
حجم موتور (cc) | 1587 |
حداکثر توان موتور (hp) | 105 اسب بخار در 5800 دور در دقيقه |
حداكثر گشتاور (Nm) | 142 نيوتن متر در 4000 دور در دقيقه |
نسبت تراكم | 10.5 |
تعداد سوپاپ | 16 |
نوع سوخت سازگار | بنزين بدون سرب با اكتان 87 و 95 |
سيستم انژكتوری | پاشش چندنقطهای |
حداکثر سرعت (km/h) | 190 |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) | 11.6 |
سيستم انتقال قدرت | 5 دنده دستی |
مصرف سوخت داخل شهر (Lit/100 km) | 8.8 |
مصرف سوخت خارج شهر (Lit/100 km) | 5.4 |
مصرف سوخت تركيبی (Lit/100 km) | 6.6 |
طول خودرو (mm) | 3872 |
عرض خودرو (mm) | 1669 |
ارتفاع خودرو (mm) | 1441 |
فاصله بين دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) | 2443 |
وزن خودرو بدون سرنشين با مخزن سوخت پر و بدون تجهيزات اضافی (kg) | 1087 |
حجم فضای صندوقعقب (Lit) | 245 |
گنجايش مخزن سوخت (Lit) | 50 |
سواری 207 تیپ 5 همانند سایر اعضای خانواده 206 و 207 خواهد بود و بنابراین شاهد خودرویی با سواری نسبتاً خشک به ویژه در بخش عقب کابین هستیم. از نظر هندلینگ نیز نباید انتظار زیادی از این هاچبک سالخورده داشته باشید چراکه در صورت ورود پرسرعت به پیچهای تند امکان انحراف و خروج از مسیر وجود دارد.
- قیمت
در ادامه قیمت خودرو پژو 207 تیپ 5 به همراه قیمت سایر اعضای این خانواده خدمت شما تقدیم میشود.(آذر 1402)
مدل | توضیحات | قیمت نمایندگی | قیمت بازار |
پژو ۲۰۷ | دستی با موتور TU3 | ۳۲۳,۸۰۰,۰۰۰ | ۵۲۱,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ تیپ ۵ | دستی | ۳۴۸,۸۰۰,۰۰۰ | ۵۴۳,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ | دستی فرمان هیدرولیک | ۳۳۴,۶۷۷,۰۰۰ | ۵۸۶,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ | دستی فرمان برقی | ۳۱۸,۶۰۰,۰۰۰ | ۶۰۷,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ | دستی پانوراما | ۳۴۳,۷۰۰,۰۰۰ | ۶۶۵,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ | دستی ۶ سرعته پانوراما | ۳۶۶,۱۸۰,۰۰۰ | --- |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک | پانوراما TU5P | ۴۲۶,۸۵۳,۰۰۰ | ۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک | سقف فلزی | ۴۲۰,۴۲۴,۰۰۰ | ۷۷۲,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک | سقف قرمز | ۴۱۸,۸۷۰,۰۰۰ | ۷۳۲,۰۰۰,۰۰۰ |
برای اطلاع از قیمت صفر انواع پژو 207 در کارخانه و بازار این صفحه از پدال را دنبال کنید.
- آیا پژو 207 تیپ 5 ارزش خرید دارد؟
تجربه تولید این خودرو ما را به یاد تولید پژو 405 GLI میاندازد که نسخهای ارزانتر از 405 GLX اصلی بود هرچند مشتریان از آن خودرو استقبال چندانی به عمل نیاوردند و ایرانخودرو پس از دو سال مجبور شد تولید GLI را متوقف کند. بررسی وضعیت 207 تیپ 5 در بازار نیز نشان میدهد مشتریان روی چندان خوشی به این خودرو نشان ندادهاند و به نظر میرسد این هاچبک نیز سرنوشت مشابهی با 405 GLI داشته باشد.
هماکنون اختلاف قیمت حدود 40 میلیون تومانی بین 207 تیپ 5 با 207 معمولی وجود دارد و معمولاً مشتریان به دنبال خرید فول ترین نسخه از یک خودرو هستند. از طرف دیگر اضافه پرداخت چندمیلیونی در زمان خرید خودرویی با قیمت فراتر از 550 میلیون تومان خیلی مهم نخواهد بود و به همین خاطر اکثر مصرفکنندگان ترجیح میدهند نسخه اصلی 207 (همان 206+ اصلی!) را با قیمتی بالاتر خریداری کنند. با این تفاسیر به نظر میرسد پژو 207 تیپ 5 ارزش خرید پایینتری در مقایسه با نسخه استاندارد این خودرو داشته باشد.
پژو 207 تیپ 5 | |
نقاط قوت | نقاط ضعف |
طراحی بیرونی مشابه با سایر مدلها، قوای محرکه با استهلاک نسبتاً پایین، خدمات پس از فروش و قطعات فراوان، مصرف سوخت مناسب در مقایسه با سایر رقبا | کابین قدیمی از مد افتاده 206، حذف تجهیزات مهم، فضای محدود کابین به ویژه در بخش عقب، کیفیت پایین متریال کابین |
در پایان خواهشمندیم نظرات و یا تجربیات خود درباره این خودرو را با ما و دیگر کاربران پدال به اشتراک بگذارید.