ملاقات پژو 205 GTI با 208، چهل سال تکامل هاچبک‌های محبوب فرانسه

سه‌شنبه 24 بهمن 1402 - 07:30
مطالعه 10 دقیقه
Peugeot 205 GTI vs Peugeot 208-5
درحالی‌که پژو 205 چهل‌ساله می‌شود، بررسی خواهیم کرد که چطور نمادین‌ترین سوپرمینی فرانسه بر جدیدترین هاچ‌بک کوچک پژو تأثیر گذاشته است.
تبلیغات

در اوایل دهه 80، کلاس سوپرمینی یا ساب‌کامپکت دستخوش یک انقلاب شد. اوپل کورسا، نیسان میکرا و نسل دوم فورد فی‌یستا همگی در عرض یک تا دو سال به نمایندگی‌های فروش اروپا رسیدند و بازار خودروهای کوچک را متحول کردند. دراین‌بین اما خودرویی به بازار آمد که تمام رقبا را تار و مار کرد. تا اواسط دههٔ 80، پژو بیشتر به خاطر تولید سدان‌های بزرگ و جان‌سخت شهرت داشت درحالی‌که بشدت به جایگزینی برای هاچ‌بک قدیمی 104 خود نیاز داشت. نتیجه ساخت 205 بود، سوپرمینی فوق‌العاده‌ای که استانداردی را تعیین کرد که دیگر خودروهای کوچک تا پایان دهه باید از آن پیروی می‌کردند.

205 برای پژو موفقیت چشمگیری به دنبال داشت. ین خودرو بین سال‌های 1984 نت 1998 بیش از 5.3 میلیون دستگاه فروخت و در صدر جدول فروش سراسر اروپا قرار گرفت. به‌واقع خریداران از این هاچ‌بک فرانسوی با خطوط صریح و تناسبات منظم سیر نمی‌شدند. درواقع، 205 خودرویی است که پژو همچنان به آن افتخار می‌کند و برای جدیدترین سوپرمینی‌های خود از آن الهام می‌گیرد. 208 امروزی هم خودرویی است که نشان می‌دهد پژو دوباره هاچ‌بکی تولید کرده که از دوران اوج خود در پایان قرن گذشته تاکنون نداشته است. بنابراین، به مناسبت چهلمین سالگرد تولد 205، این خودرو را در برابر 208 قرار داده‌ایم تا ببینیم چه چیزی هاچ‌بک قدیمی پژو را این‌قدر خاص کرده و هاچ‌بک جدید چطور بازی را پیش برده است.

کپی لینک

پژو 205 GTI

205 با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های بنزینی با قدرتی از 45 اسب بخار و همین‌طور چند موتور دیزلی 1.8 لیتری به بازار عرضه شد ولی ما در اینجا داغ‌ترین نسخهٔ این ماشین یعنی GTI با پیشرانهٔ 1.9 لیتری را داریم. این نسخه با فلاپ‌های گلگیر برای پوشاندن رینگ‌های 15 اینچی و خطوط قرمزرنگ از نمونه‌های معمولی 205 متمایز می‌شد. هرچند 205 تنها 3.7 متر طول دارد اما کابین آن به‌طور شگفت‌انگیزی جادار است و از صندوق باری پهن و مربع شکل بهره می‌برد. امروز وقتی وارد کابین 205 شوید چیزهای زیادی وجود دارد که توجه شما را جلب کند. این خودرو متعلق به زمانی است که خودروهای فرانسوی کیفیت کابین چندان چشمگیری نداشتند. به همین دلیل، پلاستیک‌های داخل 205 نازک و شل هستند و به سروصدا افتاده‌اند.

بااین‌حال، ایراد گرفتن از ارگونومی خودرو سخت است. دکمه‌ها و کنترل‌ها به‌طور مرتب چیده شده‌اند، آمپرها فوق‌العاده به نظر می‌رسند و دید کاملاً عالی است. همان‌طور که از یک هاچ‌بک داغ انتظار می‌رود، نسخهٔ GTI با ویژگی‌هایی مثل صندلی‌های جلو با حمایت جانبی بیشتر و تریم مشکی و قرمز در هماهنگی با کف‌پوش قرمزرنگ، فوراً حال و هوای اسپرتی را به راننده القا می‌کنند. غربیلک فرمان سه پرهٔ خودرو عالی به نظر می‌رسد و لیست تجهیزات صرفاً شامل موارد ساده‌ای مثل قفل مرکزی، پنجره‌های برقی و ضبط کاست با چهار بلندگو می‌شود. بااین‌حال، اصلی‌ترین ویژگی 205 GTI رانندگی بسیار جذاب آن است. هرچند هاچ‌بک‌های داغ مدرن جذاب‌تر، سریع‌تر و پیشرفته‌تر هستند اما هیچ‌کدام این میزان شخصیت، تعامل و بازخورد را ندارند.

سیستم فرمان بدون نیروی کمکی بازخورد زیادی را از طریق غربیلک به راننده منتقل می‌کند اما طراحی پره‌های کناری فرمان در موقعیت ساعت هشت و بیست دقیقه هنگام رانندگی‌های سریع حالتی غیرطبیعی خواهد داشت. پیشرانهٔ 1.9 لیتری 130 اسب بخار قدرت تولید می‌کند که هرچند طبق استانداردهای امروزی چندان قابل‌توجه نیست اما 205 با وزن تنها 880 کیلوگرم، خودروی بسیار سبکی است. درنتیجه، شتاب صفرتاصد 7.8 ثانیه‌ای GTI تنها یک ثانیه از ب‌ام‌و M3 زمان خود کندتر است. با هر بار سر زدن به ردلاین موتور چهار سیلندر صدایی عصبانی به گوش می‌رسد و هر دنده با هر سرعتی که بتوانید دست چپ خود را حرکت دهید درگیر می‌شود درحالی‌که پدال‌ها برای جابجایی پاشنه و پنجهٔ پا کاملاً مناسب هستند.

کپی لینک

پژو 208 GT Line

طی سال‌های آخر ارزش 205 آن‌قدر افزایش پیدا کرده که برای خرید یک GTI مثل نمونهٔ اینجا باید قیمتی مشابه یک 208 سه سال کارکرده بپردازید که هم‌اکنون حدود 13,500 پوند قیمت دارد. خودروی جدید لیستی طولانی از تکنولوژی‌های استاندارد مثل چراغ‌های جلوی LED و صفحه آمپر دیجیتالی دارد که در زمان عرضهٔ 205 وجود نداشتند. بااین‌حال، نورپردازی داخلی چندرنگ نمی‌تواند از تاریکی کابین 208 بکاهد و این فقط به خاطر عدم وجود کف‌پوش قرمزرنگ نیست. دلیل اصلی این موضوع پنجره‌های کوچک‌تر است که در خودروهای جدید برای محافظت در تصادفات استفاده می‌شود اما دید عقب را آن‌قدر محدود می‌کند که وجود دوربین دید عقب حیاتی خواهد بود.

همان‌طور که گفته شد، داشبورد 205 در مقایسه با رقبای آن زمان کیفیت چندان خوبی نداشت اما در مقابل، کابین 208 نه‌تنها تقریباً از همهٔ رقبای مستقیم خود مدرن‌تر به نظر می‌رسد بلکه کیفیت کلی آن‌هم از این کلاس بالاتر است. در اینجا پلاستیک محکم و نرم به‌خوبی مونتاژ شده و استفاده از پارچه روی درها و داشبورد باعث می‌شود باور کنید که در یک خودروی لوکس نشسته‌اید. بااین‌حال، غربیلک فرمان مثل پدربزرگش، محل اختلاف است. دلیل این موضوع، صفحه آمپر i-Cockpit پژو است که از بالای فرمان دیده می‌شود و اگر دستان خود را روی فرمان همان‌جایی بگذارید که در دیگر خودروها قرار می‌دهید، جلوی دید به قسمت زیادی از صفحه آمپر را خواهد گرفت.

روی جاده تفاوت بین این دو خودرو آشکار می‌شود. 208 از لحاظ راحتی جزء بهترین‌های کلاس خود است و به همین دلیل صدای موتور و جاده و تکان‌های ناشی از تعلیق در مقایسه با 205 بسیار کمتر است؛ اما 208 رانندگی خیلی جذابی ندارد. این ماشین به‌گونه‌ای طراحی شده که پایدار و چسبنده باشد و همین‌طور هم هست اما جادوی 205 را ندارد. بااین‌حال، 208 از لحاظ کشش موتور چیزی کم ندارد زیرا پیشرانهٔ 1.2 لیتری سه سیلندر توربوشارژ آن با 205 نیوتن متر گشتاور کمک می‌کند تا خودرو خیلی سریع سبقت‌ها را تکمیل کند. ماشین همچنین خیلی راحت به سرعت‌های بزرگراهی می‌رسد به لطف مصرف سوخت 5.6 لیتر در هر صد کیلومتر، می‌تواند مسافت‌های طولانی را طی کند.

کپی لینک

مقایسهٔ مشخصات فنی

پژو 205 GTI

پژو 208 GT Line

پیشرانه

1.9 لیتری 4 سیلندر

1.2 لیتری 3 سیلندر توربو

قدرت

130 اسب بخار

100 اسب بخار

گشتاور

165 نیوتن متر

205 نیوتن متر

گیربکس

5 سرعته دستی

6 سرعته دستی

محور محرک

جلو

جلو

شتاب صفرتاصد

7.8 ثانیه

9.9 ثانیه

طول

3,705 میلی‌متر

4,055 میلی‌متر

عرض

1,589 میلی‌متر

1,745 میلی‌متر

ارتفاع

1,350 میلی‌متر

1,430 میلی‌متر

قیمت

15 هزار پوند (امروز)

24,710 پوند

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.