وضعیت بغرنج استلانتیس در آمریکا؛ پر شدن انبارها از خودروهای فروخته نشده!

سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 03:30
مطالعه 3 دقیقه
stellantis-logo
هم‌زمان با افت فروش اکثر برندهای استلانتیس در آمریکا، انبارهای این شرکت پر از خودرو شده و مدیران تصمیم به ارائه تخفیف‌های قابل‌توجه جهت فروش...

هم‌زمان با افت فروش اکثر برندهای استلانتیس در آمریکا، انبارهای این شرکت پر از خودرو شده و مدیران تصمیم به ارائه تخفیف‌های قابل‌توجه جهت فروش محصولات خود گرفته‌اند.

در نیمه اول سال جاری میلادی فروش استلانتیس در آمریکا 16 درصد کمتر شده است. با بررسی عملکرد برندهای آمریکایی زیرمجموعه استلانتیس می‌توان گفت افت فروش جیپ و رم به ترتیب 9 و 26 درصد بوده درحالی‌که کرایسلر و دوج نیز از کاهش فروش 8 و 16 درصدی رنج برده‌اند. به دلیل کاهش تقاضا، موجودی انبار این شرکت‌ها در حال افزایش است و بنابراین مدیران استلانتیس اقدامات جدیدی را برای فروش خودروهای قدیمی‌تر آغاز کرده‌اند.

استلانتیس قبلاً محدودیت موجودی انبار 330 هزار دستگاهی تا سه‌ماهه اول 2025 را تصویب کرده اما حالا می‌خواهد تا پایان سال جاری میلادی به این هدف دست یابد و این کار را با ارائه تخفیف‌های قابل‌توجه برای خودروهای مدل 2024 و قبل‌تر از آن انجام می‌دهد. ظاهراً تعداد نامشخصی از خودروهای استلانتیس، حداقل به مدت دو سال در نمایندگی‌ها رسوب کرده‌اند. استلانتیس می‌خواهد در نیمه دوم امسال 200 هزار دستگاه خودروی کمتری را نسبت به مدت مشابه سال قبل روانه نمایندگی‌ها کند. این رقم دو برابر تخمین‌های پیشین مدیران استلانتیس است.

چهارمین خودروساز بزرگ جهان مقصر این وضعیت را وخامت صنعت خودروسازی در سراسر جهان و افزایش فشار از سمت رقبای چینی می‌داند. بر اساس تحلیل‌های وب‌سایت کار اج، آلفارومئو جیولیا بد فروش ترین خودروی بازار آمریکا بوده و 617 روز در انبار نمایندگی باقی می‌ماند. استلویو هم با 456 روز حضور در انبار سومین خودروی بد فروش است و پس از آن خودروی فیات 500 برقی با مدت‌زمان رسوب 454 روز قرار دارد. سایر محصولات استلانتیس هم وضعیت مشابهی دارند به گونه‌ای که جیپ رنگید 332 روز در نمایندگی باقی مانده و در رده هشتم قرار دارد. گرند واگونیر L هم باید به‌طور متوسط 327 روز منتظر خریدار جدید باشد. پس از گرند واگونیر L خودروی دوج هورنت در رده دهم قرار دارد و مدت 323 روز در انبار نمایندگی خاک می‌خورد. افرادی که به دنبال خرید چنین خودروهایی باشند می‌توانند نهایت فرصت را برای چانه‌زنی بر سر قیمت نهایی داشته باشند چراکه استلانتیس خواهان خلاص شدن از شر این خودروهاست.

استلانتیس چشم‌انداز حاشیه سود عملیاتی خود برای سال 2024 را تصحیح کرده و از عددی دو رقمی به 5.5 تا 7 درصد کاهش داده است. این شرکت انتظار دارد جریان سرمایه صنعتی‌اش منفی 5 تا 10 میلیارد یورو باشد. اوضاع به حدی وخیم است که شورای ملی نمایندگان استلانتیس نامه‌ای سرگشاده به کارلوس تاوارس ارسال کرده و او را به یک فاجعه قریب‌الوقوع متهم کرده است. همچنین او مسئول تخریب سریع برندهای جیپ، رم، دوج و کرایسلر دانسته شده است. قرارداد تاوارس با استلانتیس تا ژانویه 2026 اعتبار دارد اما جان الکان رئیس این شرکت اخیراً گفته به دنبال یافتن جانشین تاوارس است. البته سخنگوی استلانتیس اعلام کرده چنین روندی برای یافتن جانشین تاوارس امری عادی است هرچند احتمال دارد قرارداد او پس از انقضا در ژانویه 2026 تمدید شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.