پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما؛ بررسی کامل مشخصات، امکانات و ارزش خرید
پژو 207 یکی از محبوبترین خودروهای داخلی خصوصاً در بین جوانها محسوب میشود. پس از خاتمهٔ تولید 206 در پایان سال 1402 نیز این خودرو جای هاچبک قدیمی پژو را در سبد محصولات ایرانخودرو گرفت و ایرانخودرو با افزایش تنوع خانوادهٔ 207 با عرضهٔ مدلهایی مثل نسخهٔ TU3، سعی کرد جای خالی 206 را پر کند. البته خودرویی که در کشورمان با نام 207 عرضه میشود درواقع فیسلیفتی روی 206 محسوب میشود و 207 واقعی نیست. این فیسلیفت در سال 2008 توسط شعبهٔ برزیلی پژو انجام شد و در اروپا به نام 206 پلاس به فروش رسید. در کشورمان اما در سال 1389 ایرانخودرو مونتاژ این هاچبک فیسلیفتی را با نام 207 آغاز کرد. مدت کوتاهی بعد یعنی در سال 1391، به دلیل تحریمها تولید 207 در ایران متوقف شد ولی ایرانخودرو پس از ایرانیزه کردن این هاچبک فرانسوی تبار، در سال 1395 دوباره این خودرو را به خط تولید بازگرداند. در حال حاضر، 207 در مدلهای مختلفی تولید میشود که گرانترین و کاملترین آنها، پانوراما اتوماتیک است. در ادامه به بررسی این خودرو خواهیم پرداخت.
همچنین بخوانید:
- مقایسه تارا و پژو ۲۰۷، کدام خودرو ارزش خرید بیشتری دارد؟
- مقایسه بک X3 پرو با پژو 207 اتوماتیک، کراس چینی یا هاچبک ایرانی؟
تفاوت پژو 207 پانوراما با نسخههای دیگر
ایرانخودرو از نیمهٔ دوم سال 1399، تولید پژو 207 را با سقف شیشهای یا پانوراما آغاز کرد. این نسخه در مدلهای گیربکس دستی و اتوماتیک به بازار عرضه شد. 207 پانوراما بهجز برخورداری از سقف شیشهای که البته قابل باز شدن هم نیست، تفاوت دیگری ندارد و از لحاظ امکانات و طراحی با دیگر مدلهای 207 یکسان است؛ بنابراین، در داخل 207 پانوراما هم همان داشبورد قدیمی را میبینیم که در بخش پایینی و رو دریها با 206 یکسان است و درنتیجه، خریداران شاهد همان فضای قدیمی، ساده و بیکیفیت خواهند بود. بااینحال، سقف شیشهای در داخل خودرو فضای دلبازتری را ایجاد کرده که حس بهتری به سرنشینان میدهد. البته محل نصب صندلیهای جلو بهگونهای است که راننده و سرنشین خیلی آسمان را در بالای سر خود نمیبینند ولی این سقف شیشهای میتواند حواس سرنشینان عقب را از تنگی صندلیها پرت کند!
امکانات و تجهیزات پژو 207 پانوراما اتوماتیک
همانطور که اشاره شد، 207 اتوماتیک پانوراما گرانترین و کاملترین نسخهٔ 207 محسوب میشود و از تمام امکانات این خودرو بهره میبرد ولی بااینحال، این تجهیزات جزء بدیهیات خودروهای امروزی هستند و 207 پانوراما حتی در برابر خودروهای مجهزتر ایرانی مثل تارا V4، شاهین پلاس و دنا پلاس توربو اتوماتیک هم حرفی برای گفتن ندارد. البته از نیمهٔ دوم سال 1402، ایرانخودرو بهمنظور رعایت استانداردهای اجباری، تولید نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ 207 را آغاز کرد که به شش آپشن الزامی مجهز است. این آپشنها عبارتاند از:
- سیستم کنترل پایداری
- سیستم کنترل کشش
- سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
- ترمز کمکی
- سیستم پایش باد تایرها
- نشانگر تعویض دنده
دیگر امکانات و تجهیزات پژو 207 اتوماتیک پانوراما هم شامل موارد زیر میشود:
- ترمز جلو و عقب دیسکی
- دو ایربگ
- فرمان برقی با دکمههای کنترلی
- سیستم تهویه اتوماتیک
- نمایشگر لمسی
- چراغ مشایعت
- دیلایت
- تنظیم برقی آینههای جانبی
- آینهٔ داخلی الکتروکرومیک
- سنسور دنده عقب
- دوربین دید عقب
- رینگ 14 اینچی آلومینیومی
- روکش چرم و پارچهٔ صندلیها
- کروز کنترل
- سقف شیشهای
مشخصات فنی پژو 207 پانوراما اتوماتیک
207 پانوراما اتوماتیک در ابتدا با همان پیشرانهٔ 1.6 لیتری معمولی TU5 به بازار عرضه شد که 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم توسط همان گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک قدیمی صورت میگرفت ولی از نیمهٔ دوم سال 1401، ایرانخودرو تولید و عرضهٔ 207 اتوماتیک را در هردو نسخهٔ پانوراما و سقف فلزی با پیشرانهٔ ارتقاءیافتهٔ TU5P و گیربکس شش سرعتهٔ ساخت DAE آغاز کرد؛ بنابراین، در حال حاضر 207 اتوماتیک پانوراما فقط با همین قوای محرکه ارائه میشود. پیشرانهٔ TU5P به لطف تغییراتی مثل تجهیز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ، افزایش نسبت تراکم و اصلاح برنامه پاشش سوخت، خروجی کمی بالاتری برابر با 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور دارد و درعینحال، از مصرف سوخت پایینتری هم برخوردار است. انتقال نیروی موتور TU5P نیز همانطور که اشاره شد، توسط گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد که بروزتر از گیربکس چهار سرعتهٔ قبلی است.
تجربه رانندگی با پژو 207 پانوراما اتوماتیک
207 پانوراما اتوماتیک از لحاظ تجربهٔ رانندگی تفاوت فاحشی با نسخههای قبلی خود ندارد و همان سواری آشنا را ارائه میکند. هرچند این مدل به پیشرانهٔ ارتقاءیافتهٔ TU5P مجهز شده ولی این تغییر از پشت فرمان چندان محسوس نیست. البته موتور TU5 با اینکه سالها از زمان توسعهاش میگذرد، هنوز هم پیشرانهٔ قابلقبولی است که کارکردی نسبتاً بیسروصدا و کماستهلاک دارد. علاوه بر این، گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک هم هرچند عملکرد بینقصی ندارد ولی بهتر از نمونهٔ چهار سرعتهٔ قبلی عمل میکند که به تقههای شدید در همگام تعویض دنده شهرت داشت. با وجود ایجاد این تغییرات در قوای محرکه، طبق اعلام ایرانخودرو تغییری در شتاب 207 اتوماتیک صورت نگرفته و هنوز هم 12.6 ثانیه طول میکشد تا این خودرو از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. البته بااینوجود، 207 هنوز هم برای یک هاچبک کوچک خودروی چابکی بهحساب میآید و قدرت و کشش آن برای اکثر نیازهای معمول کافی خواهد بود.
مقایسه پژو 207 پانوراما اتوماتیک با رقبا
اگر بخواهیم سگمنت و کلاس بدنه را ملاک قرار دهیم، 207 رقیب مستقیمی را در مقابل خود نمیبیند زیرا در حال حاضر این خودرو تا رنج قیمتی حدود یک میلیارد تومان، تنها هاچبک بازار محسوب میشود. بااینحال، اگر قیمت را ملاک بگیریم، 207 با رقبای نسبتاً زیادی مواجه خواهد بود. در بین محصولات خود ایرانخودرو، دنا پلاس توربو اتوماتیک و تارا V4 در همین بازهٔ قیمتی قرار دارند که از مابین جادارتر، پیشرانهٔ قویتر و امکانات بیشتری بهره میبرند. در بین محصولات سایپا نیز شاهین اتوماتیک CVT قیمتی نزدیک به 207 پانوراما دارد که البته پیشرانهای قدیمی و پرسروصدا زیر کاپوت دارد. با این قیمت همچنین میتوانید سراغ کراساوورهایی مثل X22 پرو، X33 کراس و بک X3 پرو بروید که ظاهری جذابتر و امکاناتی بیشتر دارند. بااینحال، 207 پانوراما از مزیتهایی مثل بازار دستدوم بسیار پررونق، افت قیمت کمتر، فراوانی قطعات یدکی و هزینههای نگهداری کمتر برخوردار است.
قیمت پژو 207 پانوراما اتوماتیک
در حال حاضر، با توجه به لیست قیمت پژو 207 اتوماتیک صفر در کارخانه و بازار، قیمت کارخانهای پژو 207 اتوماتیک پانوراما 796 میلیون تومان است درحالیکه در بازار این خودرو با قیمتی در حدود یک میلیارد و 30 میلیون تومان خریدوفروش میشود. این در حالی است که 207 اتوماتیک سقف فلزی در بازار حدود 40 میلیون تومان ارزانتر است. بهطورکلی، ازآنجاییکه 207 از صندوق بار کوچک و فضای بسیار محدود صندلیهای عقب رنج میبرد، اگر در این بازهٔ قیمتی به دنبال خودرویی برای استفادههای خانوادگی هستید، بهتر است سراغ دنا، تارا یا شاهین بروید ولی اگر خواهان یک خودروی جمعوجور و چابک برای استفادههای شهری هستید و خانوادهٔ پرجمعیتی ندارید، 207 میتواند گزینهٔ مناسبی باشد هرچند که X22 پرو هم برای همین مقاصد مناسب خواهد بود.
جدول مشخصات فنی پژو 207 پانوراما اتوماتیک
پیشرانه | TU5P |
حجم موتور | 1,587 سیسی |
قدرت | 113 اسب بخار |
گشتاور | 144 نیوتن متر |
سوپاپ | 16 |
گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو |
مصرف سوخت | 7.4 لیتر ترکیبی |
حداکثر سرعت | 190 کیلومتر بر ساعت |
شتاب صفرتاصد | 12.6 ثانیه |
ظرفیت باک | 50 لیتر |
حجم صندوق بار | 245 لیتر |
وزن | 1120 کیلوگرم |
طول | 3,872 میلیمتر |
عرض | 1,669 میلیمتر |
ارتفاع | 1,441 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,443 میلیمتر |