پژو 408 فردا موتور FMC P4 مشخصات و قیمت در ایران
به تازگی ایران خودرو اعلام کرده، نسل جدید 408 را با بدنهی کراساور وارد ایران خواهد کرد. این مدل، 408X نام دارد و بسیار متفاوت از پژو 408 فردا موتور FMC P4 خواهد بود. در واقع، سدان فردا موتور یک خودروی قدیمی است که فقط در چین تولید میشود؛ اما 408X طراحی 2022 علاوهبر چین در فرانسه و مالزی هم خط مونتاژ دارد.
بیشتر بخوانید:
طی سه دهه، انحصار مونتاژ و واردات محصولات پژو در ایران به شرکت ایران خودرو تعلق داشت؛ اما پس از تحریمهای سال ۱۳۹۶ شرایط تغییر کرد. آبانماه ۱۴۰۱ هم، سخنگوی وزارت صمت دولت مرحوم رئیسی، واردات خودروهای فرانسوی به ایران را از سوی این وزارتخانه ممنوع و تحریم شده اعلام کرد. حالا ظاهرا شرکتهای مختلف با خرید مدلهایی از پژو که توسط کارخانههای چینی تولید میشوند، واردات ۴۰۸ و ۴۰۰۸ و 508L و 408X را انجام خواهد داد. کارخانههای پژو در چین، با همکاری دانگ فنگ فعالیت میکنند و DPCA نام دارند.
آنچه توسط فردا موتور برای عرضه در ایران آماده میشود، براساس پژو 408 نسل دوم خواهد بود که سال 2014 رونمایی شد. نسخهی فیسلیفت 2022 تا امروز فقط در چین تولید شده و برای ایران FMC P4 نام خواهد داشت. هرچند که 408 سدان هرگز برای بازار اروپا عرضه نشده و محصولی اقتصادی برای کشورهای آسیایی یا امریکای جنوبی باقی ماند، پلتفرم EMP2 مشترک با بسیاری دیگر خودروهای پژو -سیتروئن را حفظ کرد.
طراحی بدنه و نمای بیرونی پژو 408 فردا موتور FMC P4
پژو 408 فیسلیفت 2022 از زبان طراحی 308 جدید پیروی میکند. به همین دلیل، کاملا مدرن و جوانپسند دیده میشود؛ هرچند که اساسا خودرویی ساخته شده در سال 2014 است.
نمای اصلی پژو 408 سدان، چراغهای اسپرت و نوار LED کشیده از بالا تا پایین دارد. جلوپنجرهی مشبک، متفاوت از ادوات پلاستیکی موجود در خودروهای چینی، حس لوکس 408 را تقویت میکند. سپر تماما رنگ بدنه است و صرفا بخشهای داخلی ادوات سیاه دارند. حجمدهی بدنه در قسمت کاپوت جلو، قابل قبول به نظر میرسد اما خط کاپوت جدا از دیگر اجزا، توی ذوق میزند.
در نمای جانبی، 408 فردا موتور به شکل یک سدان اقتصادی، فاقد پیچیدگیهای خاص دیده میشود. رینگهای 17 اینچ چندان بزرگ نیستند و خطوط روی بدنه، ساده هستند. بخشی از آینه بغل، پلاستیکی است و صرفا یک زهوار براق کروم برای قاب پنجرههای استفاده شده تا شاید، زیبایی با کمترین هزینه فراهم کند.
نمای عقب 408 سدان به لطف چراغهای پیوسته و کاهش وابستگی به ادوات پلاستیکی سیاه، در مقایسه با مدلهای قدیمیتر، متحول شده است. حجمدهی بدنه، سادگی در طراحی این خودرو را کاهش داده اما نمیتواند مشابه خودروهای چینی موجود در بازار ایران مثل آریزو 6 یا KMC j7 چشمگیر جلوه کند.
ابعاد 408 سدان شامل طول 4,750 و عرض 1,820 و ارتفاع 1,488 و فاصله محوری 2,730 میلیمتر میشود. این مدل، اندازهای مشابه چری آریزو 6 و کرمان موتور KMC J7 دارد.
طراحی داخلی و کابین پژو 408 فردا موتور FMC P4
مشابه دیگر خودروهای خانوادهی پژو، سدان 408 نیز در تلاش است تا داشبورد پیچیده با خلاقانه ارایه کند. طبیعتا ترکیب نهایی برای این خودرو، تفاوتهای زیادی با رقبای چینی موجود در ایران دارد؛ اما با کاستیهایی نیز همراه است.
سطح داشبورد از پلاستیک سخت ارزانقیمت ساخته شده و ظاهرا برای دیگر اجزا شامب یخش میانی نیز، خبری از مواد نرم یا چرم مصنوعی نیست. نمایشگر لمسی و کلیدهای زیر آن، جالب هستند؛ اما محل نصب این مانیتور با خروجی هوای بالای آن که در زمستان، مجاور جریان هوای گرم بخاری خواهد بود، عاقلانه به نظر نمیرسد. دیگر نکتهی منفی در کابین 408 سدان، دستهی دندهی بزرگ سنتی است که از سالها پیش در خودروهای چینی با مدل الکترونیک، جایگزین شده.
صندلیهای تمام چرم و نسبتا راحت هستند. پژو 408 سدان برای 4 سرنشین مناسب است اما محیط ساده و کمهیجان فراهم میکند. صندوق عقب 455 لیتر فضای حمل بار دارد که نسبت به 500 لیتر سمند و 570 لیتر آریزو 6 جالب نیست.
پیشرانه و تجهیزات فنی پژو 408 فردا موتور FMC P4
مشابه بسیاری دیگر خودروهای مونتاژ چین، 408 سدان نیز مجهز به موتور 1/5 لیتر توربو است که مشابه کرمان موتور KMC J7 فناوری TGDi نیز دارد. پژو 408 فردا موتور با 172 اسب بخار قدرت و 256 نیوتنمتر گشتاور وارد ایران خواهد شد. گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، میانگین مصرف سوخت 8 لیتر در صد کیلومتر و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 9 ثانیه، برای 408 سدان پیشبینی میشود. دیگر مدل 408 با موتور 3 سیلندر 1/2 لیتر توربو، 136 اسب بخار قدرت و 230 نیوتنمتر گشتاور دارد.
هنوز مشخص نیست پژو 408 فردا موتور FMC P4 با چه نوع تجهیزاتی وارد شوذ اما احتمالا سرشار از امکانات لوکس و فناوریهای الکترونیک نخواهد بود. احتمالا دوربین پارک و سنسور عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، سانروف برقی، فرمان کمکی برقی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، نمایشگر لمسی، پنل دیجیتال پشت فرمان، گرمکن صندلی های جلو، تهویه اتوماتیک، صندلی های برقی راننده، پایش فشار باد تایرها و سنسور نور خواهد داشت.
قیمت پژو 408 در چین و پیشبینی فردا موتور FMC P4
مدل قویتر با گیربکس اتوماتیک و امکاناتی که در بالا گفته شد، برای مشتری چینی معادل 18 تا 20 هزار دلار هزینه خرید دارد. نرخ دلار آزاد هماکنون از 100 هزار تومان گذشته و مشخص نیست ارز دولتی با چه قیمتی در اختیار مونتاژکاران مثل فردا موتور قرار گیرد. بر این اساس، احتمالا پژو 408 سدان برای خریدار ایرانی، 2/2 تا 2/5 میلیارد تومان قیمتگذاری خواهد شد.
هماکنون در بازار آزاد برای کرمان موتور KMC J7 قیمت 2 تا 2/2 میلیارد تومان دیده میشود. آریزو 6 جیتی، همراه پیشرانهی قویتر و امکانات بیشتر نسبت به پژو 408 نیز، هزینهی خرید مشابه KMC J7 دارد.