معرفی پژو 208 GTI، هاچبک داغ برقی با 280 اسب بخار قدرت
فولکسواگن وعده داده تا پایان دهه نشان افسانهای GTI را روی یک خودروی الکتریکی تولیدی قرار دهد اما یکی از بزرگترین رقبای آن زودتر دستبهکار شده و این رقابت را به نفع خود تمام کرده است. پژو در مسابقه 24 ساعته لمان امسال در فرانسه از E-208 GTI رونمایی کرد و نشان GTI را پس از شش سال غیبت به سبد محصولات خود بازگردانده که این بار برای اولین بار روی یک خودروی الکتریکی قرار گرفته است. مدل معمولی 208 با پیشرانههای بنزینی درونسوز هم تولید میشود و پژو اشاره کرده که ممکن است در آینده یک 208 GTI با موتور بنزینی هم تولید کند اما در حال حاضر تمام تمرکز خود را روی نسخه الکتریکی گذاشته است.
پژو 208 بر پایه پلتفرم e-CMP استلانتیس ساخته شده که در خودروهایی مانند فیات 600 و آلفارومئو جونیور نیز استفاده میشود؛ بنابراین، جای تعجب نیست که E-208 GTI شباهتهای زیادی با نسخههای داغ الکتریکی این خودروها یعنی آبارث 600e و آلفارومئو جونیور ولوچه، داشته باشد. این خودرو از همان موتور الکتریکی تکی با 280 اسب بخار و 345 نیوتن متر گشتاور استفاده میکند که قدرت را به چرخهای جلو منتقل میکند. بااینحال، پژو ادعا میکند که GTI از نظر عملکرد اندکی برتری دارد و در 5.7 ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه آلفا و آبارث برای این کار به 5.9 ثانیه نیاز دارند.
این باعث میشود E-208 GTI سریعترین GTI تاریخ پژو از نظر شتاب باشد هرچند که حداکثر سرعت آن روی 180 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. این هاچبک داغ الکتریکی به یک پکیج باطری 54 کیلووات ساعتی مجهز است که با هر بار شارژ امکان پیمودن تا 350 کیلومتر را فراهم میکند. سرعت شارژ چندان چشمگیر نیست اما پژو ادعا میکند شارژ 20 تا 80 درصد در کمتر از 30 دقیقه انجام میشود. ترمزهای بهتر، بازتنظیم فنرها و کمکفنرها، آنتیرول بار جدید در عقب، لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 مناسب پیست و بازنگری سیستم کمکی فرمان هم از ویژگیهای فنی نسخهٔ GTI هستند.
کاهش 30 میلیمتری ارتفاع تعلیق و افزایش عرض 56 میلیمتری محور جلو به 56 میلیمتر و 27 میلیمتری محور عقب، به E-208 GTI ظاهری جذابتر بخشیده که یادآور 205 GTI کلاسیک است. رینگهای 18 اینچی با طراحی چند دایرهای و نشان مرکزی با حروف قرمز GTI، ادای دینی به نشان روی ستون C مدل 205 هستند. رنگ قرمز در دهانهٔ گلگیرها، بخشهای بیرونی جلوپنجره، چراغهای جلو و کالیپرهای ترمز چهار پیستونه که دیسکهای 355 میلیمتری را در برمیگیرند، ادامه دارد.
این جشن قرمز در داخل کابین با نورپردازی قرمز و نمایشگرهای دیجیتال، کفپوشها و کمربندهای ایمنی قرمز، دوخت قرمز روی داشبورد و صندلیهای اسپرت با نوار مرکزی قرمز ادامه مییابد. پژو E-208 GTI از اواخر امسال با قیمتی در حدود 36 هزار پوند عرضه خواهد شد.