راهنمای خرید پژو 2008 دست دوم: بررسی مزایا و معایب و قیمت
پژو 2008 کراس اوری جمعوجور از این خودروساز فرانسوی است که در سال 2013 معرفی شد و به دلیل طراحی مدرن و عملکرد قابلقبول موردتوجه قرار گرفت. از تابستان 1396 بود که ایرانخودرو با همکاری پژو و از طریق شرکت مشترک ایکاپ نسخه فیس لیفت این خودرو با موتور 1.6 لیتری توربو را عرضه کرد.
با وجود توقف تولید در سه سال بعد به دلیل تحریمها، پژو 2008 همچنان در بازار دست دوم خرید و فروش میشود و به خاطر طراحی جذاب، شتاب خوب و مصرف سوخت اقتصادی در زمره کراس اورهای پرطرفدار قرار دارد. در ادامه بررسی خودروهای کارکرده و دست دوم بازار کشور، پدال به معرفی و بررسی پژو 2008 دست دوم میپردازد و مزایا و معایب و ارزش خرید آن را بررسی میکند.
- چرا پژو 2008 کارکرده بخریم؟
- مدلهای پرطرفدار پژو 2008 دست دوم در ایران
- مزایا و معایب خرید پژو 2008 دست دوم
- مزایا
- معایب
- نکات کلیدی برای خرید پژو 2008 کارکرده
- کارشناسی فنی
- کارشناسی بدنه
- مدارک
- تست رانندگی
- قیمت پژو 2008 دست دوم در ایران (1404)
- هزینههای نگهداری پژو 2008 کارکرده
- مقایسه پژو 2008 کارکرده با رقبا
- مقایسه پژو 2008 با رنو کپچر
- مقایسه پژو 2008 با سانگ یانگ تیوولی
- تجربه خریداران پژو 2008 کارکرده در ایران
- تصمیم نهایی: آیا پژو 2008 دست دوم بخریم؟
- نتیجهگیری
چرا پژو 2008 کارکرده بخریم؟
2008 کراس اور شاخص پژو در بازار ایران است که از پلتفرم PF1 سود میبرد و به دلیل طراحی جذاب و جمعوجور، راندمان خوب موتور و مصرف سوخت پایین و همچنین ایمنی بالا طرفداران زیادی دارد. با وجود رقبای زیادی که وجود دارد، پژو 2008 همچنان توانسته جایگاه خود در بازار را حفظ نماید. تنها یک نسخه از این خودرو که فیس لیفت سال 2016 بود در بازار کشورمان عرضه شد هرچند حضور آن به خاطر وضع مجدد تحریمها بسیار کوتاهمدت بود و نتوانست آنطور که باید و شاید خود را نشان دهد.
مدلهای پرطرفدار پژو 2008 دست دوم در ایران
تنها یک نسخه از پژو 2008 فیس لیفت سال 2016 با موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری توربو در بازار کشورمان عرضه شده است. در حال حاضر امکان خرید نسخههای دست دوم مدل 1396 تا 1399 وجود دارد. در جدول زیر میتوانیم مشخصات فنی این کراس اور فرانسوی را مشاهده کنیم.
نام خودرو | پژو 2008 |
---|---|
موتور | 4 سیلندر 1.6 لیتری توربو |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | 163/240 |
گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک |
صفر تا صد کیلومتر در ساعت (ثانیه) | 8.2 |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | 217 |
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) | 6.7 |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | 4159/1739/1556 |
فاصله بین محوری (میلیمتر) | 2538 |
وزن (کیلوگرم) | 1280 |
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) | 50 |
تجهیزات و امکانات اصلی این خودرو نیز شامل مواردی همچون کروز کنترل، کنترل حرکت در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، سنسور باد، کنترل فشار باد تایر، اتولایت، نمایشگر لمسی 7 اینچی، دوربین دندهعقب، 6 کیسه هوا، سیستم تهویه مطبوع دو ناحیهای خودکار و... است.
مزایا و معایب خرید پژو 2008 دست دوم
پس از آشنایی اولیه با این خودرو نوبت به بررسی مزایا و معایب آن میرسد.
مزایا
اصلیترین مزایای پژو 2008 دست دوم شامل طراحی جذاب بدنه و کابین، موتور قدرتمند، مصرف سوخت مناسب، سواری نسبتاً نرم و ایمنی بالاست.
معایب
با توجه به پایان تولید این خودرو در چند سال گذشته طبیعی است که مشکلاتی از بابت خدمات پس از فروش و تأمین قطعات وجود داشته باشد. همچنین یکی از بزرگترین نقاط ضعف این خودرو در بخش تجهیزات و امکانات آن یعنی نبود سانروف به چشم میخورد.
مزایا | معایب |
---|---|
طراحی بدنه و کابین زیبا و مدرن، موتور پرقدرت، مصرف سوخت نسبتاً خوب، سواری نسبتاً نرم | خدمات پس از فروش محدود، قیمت بالای قطعات یدکی، کمبود برخی تجهیزات و امکانات |
نکات کلیدی برای خرید پژو 2008 کارکرده
برای خرید این خودرو باید چهار مرحله اصلی کارشناسی فنی، بدنه، بررسی مدارک و تست رانندگی را پشت سر گذاشت.
کارشناسی فنی
با توجه به اینکه پژو 2008 از موتور توربو استفاده میکند بنابراین بررسی استهلاک این قطعه به همراه اطمینان از عدم وجود نشتی روغن و سایر مایعات ضروری خواهد بود. همچنین موتور باید از نظر صداهای غیرعادی بررسی دقیق شود. گیربکس خودرو نیز باید فاقد هرگونه لرزش و تقه باشد. در بررسی سیستم تعلیق نیز باید به صداهای اضافی از قطعات و نرمی مطلوب آن دقت شود.
کارشناسی بدنه
آسیبدیدگی پانلهای بدنه و شاسیها علاوه بر تأثیر منفی روی ایمنی باعث افت قیمت نیز میشوند بنابراین باید به یک کارشناس معتبر در این زمینه مراجعه شود. همچنین با دستگاه دیاگ و سایر روشها باید از کارکرد صحیح خودرو اطمینان یافت.
مدارک
در این بخش کلیه اسناد خودرو شامل سند کمپانی، برگ سبز، بیمه شخص ثالث، معاینه فنی و... بررسی میشوند. از وجود برگه عدم خلافی و پرداخت مالیات نقلوانتقال نیز مطمئن شوید.
تست رانندگی
نهایتاً نوبت به تست درایو خودرو میرسد. بررسی شتاب و عملکرد، سیستم تعلیق و ترمز و همچنین صداهای تولیدی از بخشهای موتور و سیستم تعلیق جزو موارد اصلی هستند. همچنین به فرمان پذیری و هندلینگ 2008 کارکرده نیز دقت کنید.
قیمت پژو 2008 دست دوم در ایران (1404)
تعیین قیمت نهایی این خودرو به عواملی همچون سال تولید، میزان کارکرد، وضعیت بدنه و سلامت موتور مربوط میشود. با بررسی پلتفرمهای فروش مشخص میشود که قیمت نسخههای دست دوم 2008 از حدود 1.5 میلیارد تومان شروع شده و به حدود 1.8 میلیارد تومان میرسد. حتی نسخههای صفرکیلومتر این خودرو با قیمت حدود 2.5 میلیارد تومان آگهی شدهاند که البته خرید نسخه صفرکیلومتر منطقی به نظر نمیرسد.
هزینههای نگهداری پژو 2008 کارکرده
سرویس دورهای این خودرو شامل تعویض روغن، بازدید و تعویض سایر مایعات و... هزینه بین 1.5 تا 5 میلیون تومان و حتی بیشتر در پی خواهد داشت. بیمه شخص ثالث این خودرو هزینه حدود 8 تا 10 میلیون تومانی دارد.
اما قیمت قطعات 2008 نسبتاً بالاست و برای مثال ECU آن حدود 78 میلیون تومان قیمت دارد و برای آینهبغل آن باید بیش از 15 میلیون تومان پرداخت. اکسل عقب این خودرو نیز با قیمت نزدیک به 100 میلیون تومان عرضه میشود؛ بنابراین توجه به قیمت بالای قطعات در زمان خرید این خودرو ضروری است.
مقایسه پژو 2008 کارکرده با رقبا
دو نمونه از اصلیترین رقبای پژو 2008 در بازار کشورمان رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی هستند.
مقایسه پژو 2008 با رنو کپچر
با اینکه بدنه هر دو خودرو اسپرت و جوانپسند طراحی شده اما در کابین شاهد تفاوتهای بیشتری هستیم و به وضوح طراحی مدرنتر کابین 2008 به چشم میآید. نکته دیگر موتور قویتر پژو است که در شتاب گیری کاملاً دست برتر را خواهد داشت. البته مصرف سوخت کپچر کمتر است.
در صورتی که خواهان شتاب بیشتر هستید اولویت اصلی 2008 خواهد بود؛ اما اگر به دنبال سواری آرام و مصرف سوخت پایینتر هستید کپچر را انتخاب کنید.
مقایسه پژو 2008 با سانگ یانگ تیوولی
در بخش طراحی هر خودرو فلسفه خاص خود را دنبال میکند و نمیتوان یکی را بر دیگری برتر دانست؛ اما در بخش کابین میتوان پژو 2008 را مدرنتر و خاصتر دانست هرچند تیوولی سبک مرسومتری را بکار گرفته و شاید این موضوع خوشایند طیف بیشتری باشد. از نظر تجهیزات تیوولی برتری خود را دیکته خواهد کرد چراکه سانروف، استارت بدون کلید، فرمان سه حالته و... را دارد.
اما از نظر فنی 2008 برتر است و شتاب بهتری دارد. اگر به دنبال یک کراس اور پرشتاب با طراحی خاص و مدرنتر هستید 2008 را انتخاب کنید اما تیوولی سبک سواری آرامتر و خانوادگیتری داشته و از تجهیزات بیشتری نیز سود میبرد. همچنین موتور تنفس طبیعی آن استهلاک کمتری خواهد داشت.
تجربه خریداران پژو 2008 کارکرده در ایران
اکثر مالکان از طراحی زیبا و شتاب خوب پژو 2008 دست دوم راضی هستند. همچنین آنها طراحی مدرن کابین، فضای نسبتاً خوب کابین و بار و ایمنی بالا را تحسین میکنند. سواری نسبتاً نرم و هندلینگ خوب به نسبت کلاس کراس اورها جزو دیگر نقاط قوت این خودروست.
البته خریداران و مالکان از کمبود قطعات یدکی و قیمت بالای آنها گلایهمند هستند. نبود سانروف و برخی تجهیزات در مقایسه با محصولات امروزی به ویژه رقبای چینی باعث شده 2008 در این بخش عقب بماند.
تصمیم نهایی: آیا پژو 2008 دست دوم بخریم؟
با توجه به شرایط این خودرو در بازار کشور، خرید 2008 کارکرده برای افرادی که خواهان یک کراس اور جمعوجور با کیفیت خوب، موتور کممصرف و پرقدرت و طراحی زیبا هستند گزینهای منطقی خواهد بود. البته این دسته از افراد باید مواردی همچون قیمت بالای قطعات، استهلاک موتور توربو و هزینههای نگهداری بالاتر را در نظر داشته باشند.
سوالات متداول
قیمت پژو 2008 کارکرده در 2025 چقدر است؟
بسته به سال تولید، میزان کارکرد، سلامت فنی و بدنه، قیمت پژو 2008 دست دوم بین 1.5 تا 1.8 میلیارد تومان خواهد بود.
چه نکاتی قبل از خرید پژو 2008 دست دوم باید بررسی شود؟
کارشناسی موتور، گیربکس و سیستم تعلیق به همراه بررسی دقیق بدنه و شاسیها و اطمینان از اصالت اسناد و مدارک جزو مهمترین گامهای خرید این خودرو هستند.
چه مدلهایی از پژو 2008 کارکرده در ایران موجود است؟
تنها نسخه فیس لیفت پژو 2008 نسل اول با موتور 1.6 لیتری توربو در بازار کشورمان عرضه شده است.هزینه نگهداری پژو 2008 چقدر است؟
هزینه نگهداری پژو 2008 چقدر است؟
سرویس دورهای این خودرو میتواند هزینهای بین 1.5 تا 5 میلیون تومان در پی داشته باشد. همچنین قیمت قطعات یدکی این خودرو بالاست و در صورت تصادف با هزینههای بالایی مواجه خواهید شد.
نتیجهگیری
پژو 2008 جزو اولین خودروهای تولیدی در ایران پس از برجام بود که البته سرانجام خوشی نداشت و به خاطر تحریمها با سد توقف تولید مواجه شد. این خودرو از طراحی زیبا و موتوری پرقدرت سود میبرد اما به خاطر توقف تولید با مشکل خدمات پس از فروش و تأمین قطعات مواجه است.
خرید این خودرو با کارشناسی دقیق و انتخاب مدلهای کم کارکرد به شرط آمادگی برای مواجهه با هزینههای احتمالی تعمیر و نگهداری منطقی خواهد بود. در پایان از مالکان و خریداران 2008 خواهشمندیم تجربیات خود را در اختیار ما و کاربران پدال بگذارند.