یادی از پژو ۴۰۷ کوپه؛ فرانسوی اسپرت شش سیلندر که ناکام بود

چهارشنبه 29 مرداد 1404 - 14:00
مطالعه 6 دقیقه
پژو 407 کوپه
پژو ۴۰۷ کوپه هرچند حس و حال اسپرتی نداشت اما کوپهٔ لوکس، راحت و باکیفیتی بود که این روزها قیمتی بسیار نازلی پیدا کرده است.
تبلیغات

در میان انبوهی از خودروهای اوایل قرن بیست‌ویکم پژو که به هدف اصلی خود نرسیدند، پژو ۴۰۷ کوپه بیش از بسیاری دیگر به هدف نزدیک شد. این خودرو جذبه چشمگیری داشت و نسبتاً کم‌ارتفاع و عریض و با کاپوت کشیده طراحی شده بود. ۴۰۷ کوپه از نمای سه‌چهارم عقب، بسیار زیبا به نظر می‌رسید. این خودرو چیزی فراتر از یک سدان ۴۰۷ بدون درهای عقب بود. پژو فاصله بین محورهای ۴۰۷ را افزایش داد، کناره‌های بدنه را عریض‌تر کرد و برای دستیابی به ظاهری که عضلانی و شیک باشد، هزینه تغییر تمام پنل‌های خارجی را متحمل شد.

پژو ۴۰۷ کوپه نسبت به سدان ۴۴ میلی‌متر کم‌ارتفاع‌تر بود. این تغییر در تناسبات، مرکز ثقل خودرو را ۲۵ میلی‌متر پایین آورد، مزیتی که با کاهش چند سانتی‌متری موقعیت رانندگی بیشتر تقویت شد. درب صندوق کامپوزیتی با یک اسپویلر ظریف به پایان می‌رسید که نقطه انتهایی خط کمر ملایم رو به بالا بود. اوورهنگ‌ها پژو نیز اصلاح شدند؛ اما همین اوورهنگ‌ها یکی از نقاط ضعف ۴۰۷ کوپه بودند. سدان ۴۰۷ با دماغه‌ای متولد شد که بیش‌ازحد کشیده بود و به‌طور غیرقابل‌توجیهی، پژو این بدنه کشیده را ۵۵ میلی‌متر دیگر بلندتر کرد و سعی داشت با سه شکاف مورب در هر طرف سپر جلو آن را مخفی کند که البته تأثیر چندانی نداشت.

افزودن ۸۵ میلی‌متر دیگر به انتهای عقب کوپه نیز نتوانست خیلی تناسبات خودرو را بهبود ببخشد. چیدمان موتور عرضی و دیفرانسیل جلو نیز مزید بر علت شد زیرا این جانمایی مکانیکی معمولاً چرخ‌های جلو را در فاصله زیادی از جلوپنجره خودرو قرار می‌داد. نتیجه، کوپه‌ای بود که بیشتر شبیه یک کروزر به نظر می‌رسید تا خودرویی برای جاده‌های پرپیچ‌وخم. البته این پژو کروزری بسیار توانمند بود و در اتوبان‌ها، بزرگراه‌ها و جاده‌های سریع، آرام، راحت و در سرعت‌های بالا به‌طور دلپذیری پایدار رفتار می‌کرد، تجربه‌ای که در برخی مدل‌ها با سیستم صوتی استثنایی JBL و سیستم اطلاعات-سرگرمی رنگی که چندان پیچیده نبود، ارتقا می‌یافت.

حس تجمل و کیفیت با ساختار فوق‌العاده مستحکم کوپه، کاهش سروصدا به لطف شیشه‌های لمینیت جلو و جانبی، آب‌بندی عالی درهای بدون قاب و روکش چرم در تمام مدل‌ها به‌جز مدل پایه، تقویت می‌شد. توجه پژو به کیفیت در نحوه ساخت ۴۰۷ کوپه نیز مشهود بود. این خودرو به‌جای حرکت در خط مونتاژ شلوغ کنار سدان‌ها و استیشن‌های ۴۰۷، روی خط مونتاژ اختصاصی در کارخانه پژو-سیتروئن در غرب فرانسه، کنار سیتروئن C6 ساخته می‌شد. هدف، افزایش دقت در ساخت هر دو خودرو بود که هرکدام پرچم‌دار برندهای خود بودند. البته این خط احتمالاً کندتر از آنچه پژو-سیتروئن تصور می‌کرد فعالیت می‌کرد اما تقاضا برای هیچ‌کدام از این خودروها در اروپا چندان بالا نبود هرچند که کیفیت ساخت بالایی داشتند.

پژو 407 کوپه
پژو 407 کوپه

پژو ۴۰۷ کوپه با پیشرانه‌های چهار و شش سیلندر مختلفی قابل خریداری بود که شامل پیشرانه‌های بنزینی ۲.۲ لیتری و ۳ لیتری و دیزلی ۲ لیتری و ۲.۷ لیتری می‌شد. از میان این‌ها، پیشرانه دیزلی ۲.۷ لیتری توربوشارژ ۲۴ سوپاپ بهترین تطبیق را با شخصیت ۴۰۷ داشت، گشتاور عظیم ۴۵۰ نیوتن متری در ۱,۹۰۰ rpm با گیربکس شش سرعته اتوماتیک پرفورمنسی عالی ارائه می‌داد. این پیشرانه دیزلی V6 توسط فورد در همکاری با پژو-سیتروئن توسعه یافت که شامل خانواده‌ای متشکل از نمونه‌های V6 برای خودروهای پژو، سیتروئن، لندروور و جگوار و یک نمونه V8 برای پیکاپ‌های فورد بود. در آن زمان، این یکی از بهترین پیشرانه‌های دیزلی بازار محسوب می‌شد.

علاوه بر این، امکان انتخاب پیشرانه بنزینی ۳ لیتری V6 با ۲۱۰ اسب بخار قدرت هم وجود داشت که ابتدا با گیربکس اتوماتیک کمی ناسازگار و بعداً با گیربکس دستی عرضه شد. این ترکیب یکی از کمیاب‌ترین مدل‌های ۴۰۷ کوپه بود؛ اما گیربکس دستی که معمولاً با پیشرانه‌های چهار سیلندر همراه می‌شد، کمک چندانی به تبدیل این پژو به یک خودروی اسپرت نکرد حتی با وجود مزایای دینامیکی فراوانی که داشت. این مزایا شامل مقاومت چشمگیر در برابر بادی‌رول، چسبندگی فوق‌العاده و پایداری بی‌نقص بود اما خودرو حس چالاکی نداشت.

پژو 407 کوپه
پژو 407 کوپه

۴۰۷ کوپه به‌خوبی در پیچ‌ها عمل می‌کرد اما کاملاً از حس هیجان‌انگیز رانندگی در حد نهایی چسبندگی که زمانی تخصص پژو بود، دور می‌ماندید؛ بنابراین، بهتر بود به‌جای آن، از ویژگی‌های لوکس خودرو لذت ببرید زیرا در مدل رده‌بالای GT، کیفیت و تجهیزات فراوانی برای لذت بردن وجود داشت. GT با پکیج چرم کامل عرضه می‌شد که داشبورد، تریم درها و جعبه‌داشبورد را با چرم بسیار باکیفیت پوشش می‌داد و بسیار مجلل بود. این خودرو همچنین به سیستم ناوبری رنگی (نمایشگر رنگی در سال ۲۰۰۶ متداول نبود) و تلفن هم مجهز بود.

نتیجه همه این‌ها، خلق خودرویی کمیاب با عمر تولید نسبتاً کوتاه چهار سال بود زیرا هیچ‌کدام از مدل‌های ۴۰۷ کوپه ارزان نبودند که این همراه با سواری نسبتاً سفت و دماغه بیش‌ازحد بیرون‌زده، خریداران را دلسرد کرد. ۴۰۷ کوپه حس و حال مدل قبلی ۴۰۶ کوپه را از دست داده بود، خودرویی که محبوب‌تر بود و امروزه بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرد. این باعث شده ۴۰۷ کوپه امروز در نمونه‌های کارکرده قیمت بسیار ارزانی در حدود ۲ هزار پوند داشته باشد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.