معرفی نسخههای اسپرت پژو ۲۰۸ و ۲۰۰۸ با پیشرانه فیات!
پژو در یک حرکت استراتژیک و جالبتوجه، مدلهای اسپرت 208 GT و 2008 GT خود در بازار برزیل را به پیشرانهٔ هیبریدی ساخت فیات مجهز کرد. این تصمیم که در راستای کاهش هزینهها و بهرهگیری از منابع گستردهٔ گروه خودروسازی استلانتیس گرفته شده، نشاندهندهٔ عمق همکاری برندهای زیرمجموعهٔ این غول صنعتی است. این تغییر فنی بهطور انحصاری برای بازار برزیل صورت گرفته تا نیاز این منطقه به خودروهای با سوخت انعطافپذیر برطرف شود. درحالیکه نسخههای اروپایی این خودروها از یک موتور ۱.۲ لیتری سه سیلندر با سیستم هیبرید خفیف ۴۸ ولتی استفاده میکنند، مدلهای برزیلی اکنون به پیشرانهٔ کوچکتر T200 فیات با فناوری هیبرید خفیف ۱۲ ولتی مجهز هستند.
این قوای محرکه موسوم به بایوهیبرید یک پیشرانهٔ ۱ لیتری توربوشارژ سه سیلندر به همراه یک موتور ژنراتور الکتریکی و یک باتری لیتیوم یون ۱۲ ولتی تشکیل شده است. این مجموعه توانایی کار با بنزین و اتانول را دارد و میتواند حداکثر قدرت ۱۳۰ اسب بخار و گشتاور ۲۰۰ نیوتن متر تولید کند. انتقال نیرو نیز بهطور انحصاری از طریق یک گیربکس اتوماتیک CVT به چرخهای جلو انجام میشود. به گفتهٔ استلانتیس، این سیستم هیبریدی ملایم باعث کاهش ۱۰ درصدی مصرف سوخت و ۸ درصدی آلایندگی دیاکسید کربن در چرخهٔ شهری میشود. جالب است بدانید که همین پیشرانه پیشازاین روی کراساوورهای فیات پالس و فستبک نیز استفاده شده بود.
برای متمایز کردن این نسخههای جدید، پژو تغییرات ظاهری جزئی نیز اعمال کرده است. هر دو مدل روی رینگهای ۱۷ اینچی تراشخورده سوار هستند و نشانهای GT و عبارت Hybrid Turbo 200 روی درب صندوق آنها به چشم میخورد. هاچبک ۲۰۸ از اسپویلر عقب بزرگتر و آینههای مشکی براق بهره میبرد و شاسیبلند ۲۰۰۸ با رنگآمیزی دورنگ و سقف پانورامیک استاندارد عرضه میشود. در داخل کابین، فرمان با روکش چرم و دوخت متضاد، پدالهای اسپرت آلومینیومی و تزئینات با طرح فیبر کربن، حال و هوای اسپرتتری ایجاد کردهاند. این مدلها همچنین به یک صفحه کیلومتر دیجیتال ۱۰ اینچی با گرافیک سهبعدی، نمایشگر مرکزی ۱۰.۳ اینچی و مجموعهای از سیستمهای کمکراننده پیشرفته مجهز هستند.
این مدلهای جدید هماکنون در برزیل قابل سفارش هستند. قیمت پژو 208 GT از ۱۲۶,۹۹۰ رئال برزیل (حدود ۲۳,۴۰۰ دلار) و قیمت 2008 GT از ۱۶۲,۹۹۰ رئال برزیل (حدود ۳۰,۱۰۰ دلار) آغاز میشود. با توجه به ماهیت بازار محور این پیشرانهٔ بایوهیبرید، انتظار نمیرود که پژو این ترکیب فنی را در خارج از آمریکای جنوبی عرضه کند.