نسل بعدی پژو ۲۰۸، انقلابی در بازار هاچبکها با کابین فضایی و پیشرانه برقی
پژو قصد دارد با نسل جدید هاچبک محبوب خود، یک انقلاب تمامعیار در دنیای خودروهای کوچک به پا کند. پژو ۲۰۸ مدل ۲۰۲۶ که روی پلتفرم کاملاً جدید STLA Small استلانتیس ساخته میشود، قرار است صرفاً بهصورت برقی عرضه شود و با کابینی رادیکال و آیندهنگرانه، مجهز به فرمان مستطیلی موسوم به Hypersquare و سیستم فرمان با سیم، تعریف جدیدی از رانندگی ارائه دهد. این هاچبک جدید اولین محصولی خواهد بود که از پلتفرم STLA Small استفاده میکند؛ معماری کلیدی که آیندهٔ خودروهای کامپکت گروه استلانتیس را شکل میدهد و جایگزین پلتفرم فعلی CMP خواهد شد. اهمیت ۲۰۸ جدید برای پژو بهقدری است که آن را بهعنوان پرچمدار این تحول بزرگ انتخاب کردهاند.
بااینحال، با توجه به پیشبینیناپذیر بودن بازار خودروهای برقی، این احتمال وجود دارد که تولید مدل بنزینی فعلی ۲۰۸ در کنار نسل جدید ادامه یابد. آلن فیوی، مدیرعامل پژو، ضمن تأکید بر تعهد این برند به خودروهای برقی، استراتژی شرکت را اینگونه تشریح میکند: «استراتژی ما این است که انتخاب نوع انرژی را به عهده مشتری بگذاریم.» پلتفرم STLA Small قابلیت پشتیبانی از باتریهایی با ظرفیت ۳۷ تا ۸۲ کیلووات ساعت را دارد. انتظار میرود پژو ۲۰۸ جدید از یک باتری در محدودهٔ بالای این بازه، احتمالاً نزدیک به ۸۲ کیلووات ساعت، بهره ببرد. این یک جهش بزرگ نسبت به باتری ۵۲ کیلووات ساعتی مدل برقی فعلی است و میتواند شعاع حرکتی خودرو را به شکل چشمگیری افزایش دهد. هرچند جزئیات پیشرانهها هنوز اعلام نشده اما احتمالاً مدلهای پایه قدرتی مشابه ۱۵۶ اسب بخار فعلی خواهند داشت. بااینحال، این پلتفرم ظرفیت قدرتهای بسیار بالاتر را نیز دارد که راه را برای بازگشت یک مدل قدرتمند با نشان GTi هموار میکند.
نقطه عطف اصلی این خودرو، کابین نوآورانه آن است. نسل بعدی طراحی i-Cockpit پژو، فرمان گرد و کوچک را با یک کنترلر مستطیلی به نام Hypersquare جایگزین میکند که برای اولین بار در گروه استلانتیس به سیستم فرمان با سیم متصل است. علاوه بر این، یک نمایشگر خمیده و پانورامیک ۲۱ اینچی مشابه پژو ۳۰۰۸ در بالای داشبورد قرار خواهد گرفت. پژو قصد دارد پیشنمایشی از این هاچبک جدید را در قالب کانسپتی به نام پولیگون در ماه نوامبر رونمایی کند. انتظار میرود طراحی بیرونی ۲۰۸ جدید نیز با زبان طراحی اخیر پژو که در مدلهایی مانند ۳۰۸ و ۳۰۰۸ دیدهایم، هماهنگی داشته باشد و بهخصوص در نمای جلو، از امضای سه خطی جدید بهره ببرد. همچنین پیشبینی میشود ابعاد خودرو کمی بزرگتر از نسل فعلی باشد. نسل سوم پژو ۲۰۸، مانند مدل کنونی، در کارخانه استلانتیس در ساراگوسا اسپانیا تولید خواهد شد و تولید آن برای اواخر سال ۲۰۲۶ برنامهریزی شده است.