پژو پارس ELX با موتور XUM: نکاتی که هنگام خرید باید بدانید!
پژو پارس جزو قدیمیترین محصولات بازار خودروی ایران است که سرانجام پس از حدود دو دهه حضور روی خط تولید ایرانخودرو روانه موزه شد. پارس فیس لیفتی مهم از 405 به شمار میرود و به خاطر طراحی خود و فضای کابین جادار همچنان بازار خرید و فروش داغی دارد. ایرانخودرو قبلاً نسخههای گوناگونی از این خودرو شامل مدل XU7P و همچنین مدل LX با موتور TU5 را معرفی کرده است اما این بار میخواهیم به سراغ یکی دیگر از نسخههای پارس یعنی ELX با موتور XUM برویم.
پژو پارس ELX با موتور XUM در واقع جایگزین نسخه مشهور زانتیا موتور در کشور شده است هرچند استقبال بازار از آن به گرمی نسخه اولیه نبود. از طرف دیگر تیراژ تولید پایینتر این مدل باعث شد خریداران سؤالات گوناگونی درباره آن داشته باشند و با توجه به افزایش قیمت خودرو در کشور و لزوم توجه به مشخصات فنی خودروی انتخابی، خرید نسخه مناسب از پارس اهمیت فزایندهای دارد.
ایرانخودرو تلاش داشت با این خودرو خاطرات خوش پارس زانتیا موتور را دوباره زنده کند اما آیا پارس XUM خواهد توانست در دل مشتریان جا باز کند؟ شرایط بازار به ویژه مدلهای دستدوم نشان میدهد که اینگونه نبوده است.
مشخصات فنی پژو پارس ELX با موتور XUM
همانطور که گفته شد این خودرو بجای موتور L4 زانتیا از موتوری با کد XUM استفاده میکند. موتور XUM در واقع نسخه ارتقا یافته از موتور XU7 مشهور است که ضمن تجربه تغییراتی در قطعات داخلی موتور شاهد بهبود قدرت و گشتاور خود بوده است. با این تغییرات حجم دقیق موتور به 1905 سیسی رسیده و قدرت آن 105 اسب بخار و گشتاور 155 نیوتون متر اعلام شده است.
اگرچه قدرت موتور XUM نسبت به موتور XU7 افزایش یافته اما این ارقام پایینتر از خروجی موتور L4 زانتیا است و شاید خریداران را کمی نگران کند. نکته دیگر اینکه موتور یاد شده همچنان 8 سوپاپه طراحی شده درحالیکه پارس ELX قبلی از موتور 16 سوپاپ زانتیا استفاده میکرد. در جدول زیر مشخصات کامل این سدان قدیمی درج شده است.
نام خودرو | پژو پارس ELX با موتور XUM |
---|---|
نوع موتور | XUM |
حجم موتور (سیسی) | 1905 |
حداکثر توان موتور (اسب بخار) | 105 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (نیوتون متر) | 155 نیوتون متر در 3750 دور در دقیقه |
تعداد سوپاپ | 8 |
نوع سوخت | بنزین بدون سرب اکتان 87 و 95 |
سیستم انژکتوری | پاشش چندنقطهای |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | 190 |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) | 10.9 |
سیستم انتقال قدرت | 5 دنده دستی BE3 |
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) | 12.4/6.4/8.6 |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | 4498/1704/1410 |
فاصله بین دو محور چرخهای جلو و عقب (میلیمتر) | 2669 |
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (کیلوگرم) | 1155 |
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) | 70 |
حجم فضای صندوقعقب (لیتر) | 470 |
از نظر امکانات و تجهیزات نباید از پژو پارس انتظار چندانی داشته باشید و این موضوع درباره نسخه ELX با موتور XUM نیز صدق میکند. درحالیکه اکثر خودروهای مدرن به جدیدترین فناوریها مجهز هستند، مهمترین تجهیزات این سدان سالخورده عبارتاند از:
ترمزهای جلو و عقب دیسکی با ABS و EBD، کیسه هوای راننده و سرنشین، تهویه مطبوع خودکار، آینههای جانبی تاشو اتوماتیک، شیشهبالابرهای درهای جلو و عقب، سنسور دندهعقب، رینگ اسپرت 15 اینچی، تنظیم برقی پشتی صندلی جلو و...
ارزش خرید پژو پارس ELX با موتور XUM
بسته به مدل خودرو، سال تولید، میزان کارکرد و سلامت بدنه و قوای محرکه، قیمت پارس ELX با موتور XUM متفاوت خواهد بود. در حال حاضر نسخههای تمیز این خودرو بین 600 تا 750 میلیون تومان قیمت دارند که نسبت به مدلهای ساده گرانتر است. در واقع شما با این مبلغ میتوانید نسخههای کم کارکرد و مدل بالا از پارس ساده را خریداری کنید که از نظر موتور و امکانات اختلاف چشمگیری با پارس ELX با موتور XUM ندارند و شما با خرید مدل ساده چیزی را از دست نمیدهید.
مهمترین رقبای این خودرو در بازار همان سدان های تولیدی خود ایرانخودرو هستند که میتوان به سورن و رانا اشاره کرد. از نظر تجهیزات و امکانات هم سورن و هم رانا بهتر از پارس XUM عمل میکنند و موتورهای EF7 و TU5 آنها نیز از نظر نرمی عملکرد، مصرف سوخت و راندمان به موتور پارس برتری دارد؛ بنابراین در مجموع میتوان گفت ارزش خرید پارس ELX با موتور XUM نسبت به سایر نسخههای همین خودرو پایینتر است ضمن اینکه از نظر بازار خرید و فروش نیز در مرتبه پایینتری قرار میگیرد.
مزایا و معایب پژو پارس ELX با موتور XUM
مزایا
اصلیترین مزایای این خودرو شامل طراحی بهتر نسبت به خودروهای قدیمی دیگر، فضای کابین و بار جادار، وفور لوازمیدکی و تعمیرکار و سواری نرم آن است. ضمن اینکه بهبود قدرت و گشتاور پارس ELX با موتور XUM نسبت به موتور XU7 باعث شده تواناییهای حرکتی آن بهتر از پارس ساده باشد.
معایب
در بخش معایب باید به استهلاک بالای موتور XUM که کم و بیش شبیه موتور XU7 است اشاره کنیم. همچنین کمبود تجهیزات و امکانات، قیمت بالا نسبت به مدل و سال ساخت خودرو و البته مصرف سوخت بسیار زیاد به ویژه در شهر را باید به لیست معایب این خودرو اضافه کنیم. نهایتاً باید به بازار خرید و فروش پارس با موتور XUM اشاره شود که رونق کمتری نسبت به سایر نسخههای پارس دارد.
راهنمای خرید پژو پارس ELX با موتور XUM
در صورتی که به دنبال تکرار مجدد خاطرات خوش پارس زانتیا موتور هستید و مدل XUM را انتخاب کردهاید باید موارد زیادی را در نظر بگیرید.
کارشناسی فنی
شاید مهمترین نکته در این خصوص بررسی عملکرد موتور و گیربکس خودرو باشد. با توجه به استهلاک نسبتاً بالای این موتور ضروری است سلامت بلوک موتور، سر سیلندر و سایر اجزای آن را با دقت چک کنید. هرگونه صدای غیرعادی موتور و نشتیهای روغن و مایع خنککننده میتواند هزینه سنگینی را به شما تحمیل کند.
کارشناسی بدنه
طبیعی است که خودروهای بدون رنگ و شاسی سالم قیمت بالاتری دارند و در این خصوص نیز باید از سلامت شاسی و ستونها و اطراف خودرو مطمئن شوید.
مدارک
پس از دو مرحله اول نوبت به بررسی و استعلام اصالت خودرو میرسد. هنگام خرید از نبود خلافی معوق، مالیات نقلوانتقال و عوارض شهرداری و آزادراه مطمئن شوید و برگ سبز و اسناد خودرو را بررسی نمایید.
تست رانندگی
نهایتاً نوبت به تست رانندگی و بررسی موتور و گیربکس، سیستم تعلیق و ترمز میرسد. در این بخش خودرو را کمی تحت فشار بگذارید و صدای بخشهای مختلف را با دقت بشنوید. وجود صداهای غیرعادی و دود اگزوز نشانه خوبی نخواهد بود.
نتیجهگیری
پژو پارس ELX با موتور XUM خودرویی است که به دنبال زنده کردن خاطرات مدل قبلی زانتیا موتور بوده اما به نظر نمیرسد که در این کار موفق شده باشد. این خودرو از موتوری استفاده میکند که پایه و اساس آن به چندین دهه قبل بازمیگردد و بنابراین از نظر استهلاک، توان موتور، مصرف سوخت و آلایندگی نمره قابل قبولی دریافت نمیکند. ضمن اینکه از نظر بازار دستدوم نیز وضعیت این مدل خیلی درخشان نیست.
اگر به دنبال خرید پژو پارس هستید، توصیه میشود با بودجه حدود 600 تا 700 میلیون تومان به سراغ مدلهای کم کارکرد و جدیدتر این خودرو بروید چراکه هزینههای سرویس و نگهداری مدلهای قدیمیتر بالاست.