پژو ۴۰۵ کارکرده در خارج از ایران با امکانات کامل و قیمت عجیب!

یک‌شنبه 11 آبان 1404 - 12:00
مطالعه 5 دقیقه
پژو 405 دست دوم
درحالی‌که سال‌ها از خاتمهٔ عرضهٔ پژو ۴۰۵ در بازارهای جهانی می‌گذرد اما هنوز هم نمونه‌های کارکردهٔ آن در برخی کشورها خریدوفروش می‌شود.
تبلیغات

پژو ۴۰۵ یکی از آشناترین خودروها برای ما ایرانیان است. خودرویی که در سال ۱۳۶۹ روی خط تولید ایران‌خودرو رفت و درحالی‌که در سال ۱۹۹۷ یا ۱۳۷۶ شمسی از بازار اروپا کنار گذاشته شد و جای خود را به ۴۰۶ داد اما تا سال‌ها بعد در ایران همچنان تولید شد و نهایتاً در مهر ۱۴۰۱ از خط تولید خداحافظی کرد. به همین دلیل، شاید فکر کنید در خارج از ایران دیگر اثری از پژو ۴۰۵ وجود نداشته باشد اما این‌گونه نیست و هنوز در برخی کشورها می‌توان نمونه‌های کارکردهٔ این پژوی سالخورده را دید.

برای مثال، خودرویی که در اینجا می‌بینید، در برزیل برای فروش گذاشته شده است. این یک ۴۰۵ مدل ۱۹۹۵ است که بسیار تمیز و سالم به نظر می‌رسد و کارکرد پایینی دارد هرچند که در برخی قسمت‌های بدنه خوردگی‌هایی دارد. این خودرو تنها ۳۰ هزار کیلومتر کار کرده که برای خودرویی متعلق به سی سال پیش رقم بسیار ناچیزی است. همچنین طبق اعلام فروشنده، خودرو کاملاً بی‌عیب و فابریک است. این ۴۰۵ از مدل SRi است که یکی از بالاترین تیپ‌های ۴۰۵ بوده و نسبت به تیپ GLX که در ایران مونتاژ شد مجهزتر است.

این موضوع با یک نگاه به داخل خودرو کاملاً مشخص است زیرا در این ۴۰۵ شاهد تریم داخلی تمام کرمی هستیم که در تمام قسمت‌ها از صندلی‌ها گرفته تا داشبورد و فرمان دیده می‌شود. علاوه بر این، روی درها هم تریم پارچه‌ای کار شده است. این ویژگی‌ها هیچ‌کدام در نمونه‌های مونتاژی ایران وجود نداشتند و کابین 405 SRi را بسیار لوکس‌تر از GLX جلوه می‌دهند. در این نمونه، تودوزی کاملاً فابریک و تمیز است و کیفیت بالای پلاستیک داشبورد و فرمان حتی از تصاویر هم مشخص است.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب این 405 SRi، امکانات بیشتر نسبت به نمونه‌ای است که در ایران دیدیم. به‌عنوان‌مثال، بین صندلی‌های جلو دکمه‌های تنظیم برقی صندلی‌ها دیده می‌شود درحالی‌که تنظیم صندلی‌ها در نمونه‌های ایرانی کاملاً دستی بود. علاوه بر این، در وسط صندلی‌های عقب زیر آرنجی وجود دارد و طراحی صفحه آمپر نیز با نمونه‌های ایرانی متفاوت است و یک آمپر بیشتر دارد. دستگیره‌های در و آینه‌های جانبی همرنگ بدنه و زه‌ها پهن مشابه پژو پارس هم از تفاوت‌های بیرونی این ۴۰۵ با نمونه‌های ایرانی است.

پژو 405 دست دوم
پژو 405 دست دوم
پژو 405 دست دوم
پژو 405 دست دوم

پژو 405 SRi در پیشرانه هم با GLX متفاوت است. این مدل از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری استفاده می‌کند و هرچند نمونه‌های قدیمی تولید ایران هم موتور ۲۰۰۰ داشتند اما این پیشرانه‌ها باهم متفاوت هستند. نمونه‌های GLX مونتاژ ایران از حدود سال ۱۳۷۲ به پیشرانهٔ XU9 کاربراتوری مجهز شدند که با حجم دقیق ۱,۹۰۵ سی‌سی و هشت سوپاپ، ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۴ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد اما SRi که یکی از قوی‌ترین نسخه‌های ۴۰۵ محسوب می‌شد، به پیشرانهٔ XU10 با حجم دقیق ۱,۹۹۸ سی‌سی مجهز بود. این موتور هم هرچند هشت سوپاپ بود اما از سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری بهره می‌برد و ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۶ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد.

نیروی این موتور اما مثل نمونه‌های ایرانی توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی انتقال پیدا می‌کند. بااین‌حال، 405 SRi شتاب بسیار سریع‌تری دارد و ظرف حدود ۹.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. نمونه‌ای که اینجا می‌بینید، در برزیل با قیمت ۳۹,۹۰۰ رئال معادل حدود ۸۰۰ میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است که رقم زیادی برای یک سدان فرانسوی سی‌ساله به نظر می‌رسد ولی این خودرو با کارکرد بسیار پایین، امکانات کامل و بدنهٔ سالم، هنوز هم برای برخی جذابیت دارد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.