داستان جالب پژو RCZ، کوپه خاص و زیبایی که قرار نبود تولید شود

دوشنبه 26 آبان 1404 - 14:00
مطالعه 5 دقیقه
پژو RZC
پژو RCZ کوپه‌ای بود که به‌عنوان یک کانسپت متولد شد و قرار نبود به تولید برسد اما با استقبال بی‌نظیر مردم به یکی از خاص‌ترین محصولات پژو بدل گشت.
تبلیغات

کوپه اسپرت و جذاب پژو RCZ، داستانی شگفت‌انگیز دارد. این خودرو در ابتدا تنها یک طرح مفهومی بود که پژو هیچ برنامه‌ای برای تولید آن نداشت اما سرنوشت، مسیری متفاوت برای این شیر فرانسوی رقم زد. همه‌چیز از نمایشگاه خودروی فرانکفورت در سال ۲۰۰۷ آغاز شد، جایی که پژو از کانسپت 308 RCZ رونمایی کرد. این خودرو تنها یک تمرین طراحی برای نمایش آینده زبان طراحی اسپرت پژو بود اما واکنش عمومی به آن به‌قدری پرشور و مثبت بود که مدیران شرکت را وادار به تغییر نظر کرد.

دو سال بعد، در همان نمایشگاه فرانکفورت، نسخه تولیدی RCZ به نمایش درآمد و از آوریل ۲۰۱۰ راهی بازارها شد. نکته شگفت‌انگیز این بود که نسخه نهایی کاملاً به طرح مفهومی اولیه وفادار مانده بود. سقف موج‌دار معروف به دو حبابی، ستون‌های آلومینیومی صیقلی و طراحی کلی بدنه، تقریباً دست‌نخورده باقی مانده بود. RCZ همچنین اولین محصول پژو بود که از سنت نام‌گذاری سه‌رقمی با صفر در وسط، پیروی نمی‌کرد و هویتی مستقل برای خود دست‌وپا کرد.

وقتی RCZ جان مدیر پژو را نجات داد

در اوایل سال ۲۰۱۰، هم‌زمان با عرضه رسمی RCZ، یکی از مدیران ارشد روابط عمومی پژو که با همین کوپهٔ جدید رانندگی می‌کرد، در کوهستان‌های پیرنه اسپانیا دچار حادثه‌ای هولناک شد. RCZ او به دلیل یخ‌زدگی جاده از مسیر منحرف شد و به اعماق دره سقوط کرد. گرچه سرنشینان آسیب جدی ندیدند اما در مکانی دورافتاده و دور از دیدرس سایر خودروها گرفتار شده بودند. در این لحظه، یکی از ویژگی‌های نوآورانه RCZ یعنی دکمه SOS به کمک آن‌ها آمد. این خودرو اولین محصول پژو بود که به این سیستم مجهز شده بود و با فشردن آن، موقعیت دقیق خودرو برای سرویس‌های اورژانسی ارسال شد و گروه نجات به سرعت به محل حادثه رسید. این اتفاق تلخ، ناخواسته به آزمونی سخت برای ایمنی و فناوری‌های جدید RCZ تبدیل شد.

مشخصات فنی و تجربه رانندگی

پژو RCZ بر پلتفرم هاچ‌بک ۳۰۸ ساخته شده بود و یک خودروی دیفرانسیل جلو بود. شاید این موضوع برای علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت یک نقطه‌ضعف به نظر برسد اما پژو با سابقه‌ای درخشان در ساخت خودروهای دیفرانسیل جلوی جذاب سرگرم‌کننده مانند 205 GTi و 306- GTi-6 ثابت کرد که لذت رانندگی لزوماً به محور محرک عقب وابسته نیست. این کوپه با سه پیشرانه عرضه می‌شد که شامل ۱٫۶ لیتری توربو بنزینی با دو سطح قدرت ۱۵۵ اسب بخار و ۲۰۰ اسب بخار و موتور ۲ لیتری دیزلی با ۱۶۳ اسب بخار بود.

RCZ هندلینگ دقیق و چسبندگی بالایی در پیچ‌ها داشت و تعادل خوب آن، تجربه‌ای لذت‌بخش از رانندگی اسپرت را فراهم می‌کرد. بااین‌حال، برخی منتقدان معتقد بودند که فرمان آن حس دقیقی از سطح جاده را منتقل نمی‌کند و سیستم تعلیق، به نرمی و پویایی مدل‌های افسانه‌ای قدیمی پژو نیست.

اوج هیجان با نسخه R

در سال ۲۰۱۳ تقریباً هم‌زمان با معرفی فیس‌لیفت RCZ، پژو با معرفی نسخه RCZ R، این کوپه را به اوج عملکرد رساند. این مدل با پیشرانه‌ای به قدرت ۲۷۰ اسب بخار، دیفرانسیل لغزش محدود تورسن، سیستم تعلیق تقویت‌شده و وزن کمتر، به یک هیولای واقعی تبدیل شد. شتاب صفر تا صد آن تنها ۵٫۹ ثانیه بود و به لطف شاسی تقویت‌شده، به‌راحتی از پس این قدرت اضافه برمی‌آمد. RCZ R پاسخی قاطع به کسانی بود که به دنبال هیجان خالص در کالبد این کوپه زیبا بودند. درنهایت، در سال ۲۰۱۵ تولید این کوپهٔ فرانسوی پس از ساخت نزدیک به ۶۸ هزار دستگاه بدون معرفی جانشین، خاتمه پیدا کرد.

پژو RZC
پژو RZC

منبع: Autocar

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.