رانندگی با فرمان مستطیل و چهار سوراخ پژو! تجربه‌ای عجیب و انقلابی

سه‌شنبه 27 آبان 1404 - 22:01
مطالعه 4 دقیقه
فرمان مستطیلی هایپراسکوئر پژو
پژو با فرمان مستطیلی موسوم به هایپراسکوئر قصد دارد رانندگی را متحول کند اما آیا این فناوری انقلابی که در پژو ۲۰۸ عرضه می‌شود، موفق خواهد بود؟
تبلیغات

پژو بار دیگر با یک نوآوری جسورانه، مفهوم فرمان خودرو را به چالش می‌کشد. این شرکت از یک سیستم فرمان کاملاً جدید به نام هایپراسکوئر رونمایی کرده که قرار است برای اولین بار در سال ۲۰۲۶ در نسل جدید پژو ۲۰۸ عرضه شود. این فناوری که اتصال فیزیکی بین فرمان و چرخ‌ها را حذف می‌کند، یک فرمان مستطیلی‌شکل را جایگزین نمونه‌های گرد سنتی کرده و تجربهٔ رانندگی را به‌طور کامل دگرگون می‌کند.

هایپراسکوئر چیست؟

هایپراسکوئر درواقع یک سیستم فرمان با سیم است. در این فناوری، دیگر خبری از ستون فرمان فیزیکی نیست و تمام دستورات راننده از طریق سنسورها و عملگرهای الکترونیکی به چرخ‌ها منتقل می‌شود. این رویکرد پیش‌ازاین در خودروهای گران‌قیمتی مانند لکسوس RZ و تسلا سایبرتراک دیده شده اما پژو قصد دارد با عرضهٔ آن روی یک خودروی کوچک و اقتصادی، این فناوری را برای عموم مردم دسترس‌پذیر کند.

مزایای هایپراسکوئر

مهم‌ترین ویژگی هایپراسکوئر، ضریب متغیر فرمان است. در سرعت‌های پایین، با چرخش اندک فرمان، چرخ‌ها به میزان زیادی می‌پیچند و پارک کردن یا دور زدن را به کاری بسیار ساده تبدیل می‌کنند. حداکثر زاویه چرخش فرمان تنها ۱۷۰ درجه است که یعنی دستان راننده هرگز از روی غربیلک بلند نمی‌شود. در سرعت‌های بالا مانند رانندگی در بزرگراه، سیستم به‌صورت هوشمند از حساسیت فرمان می‌کاهد تا پایداری خودرو حفظ شود و از حرکات ناگهانی جلوگیری کند. علاوه بر این، حذف اتصال فیزیکی به معنای حذف کامل لرزش‌ها و صداهای مزاحم جاده از روی فرمان است و به مهندسان فضای بیشتری برای طراحی بخش جلویی خودرو می‌دهد.

مشکلات هایپراسکوئر

بااین‌حال، این فناوری بدون چالش هم نیست. بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف هایپراسکوئر، احساس گسستگی و غیرطبیعی بودن آن در برخی شرایط است. ازآنجایی‌که نسبت فرمان با تغییر سرعت به‌طور مداوم عوض می‌شود، ممکن است در هنگام کاهش سرعت برای ورود به یک پیچ تند، راننده در تخمین میزان چرخش لازم دچار مشکل شود. این فرآیند می‌تواند کمی نامأنوس باشد و به زمان برای عادت کردن نیاز دارد. برخی رانندگان نیز ممکن است حس کنند ارتباط مستقیم و اطمینان‌بخش با جاده را از دست داده‌اند.

طراحی جدید، عادت‌های جدید

شکل ظاهری هایپراسکوئر به‌خودی‌خود بحث‌برانگیز است. این فرمان مستطیلی که چهار حفره در آن طراحی شده، راننده را مجبور می‌کند تا دستان خود را همیشه در یک موقعیت مشخص نگه دارد. این در حالی است که بسیاری از رانندگان در مسیرهای طولانی عادت دارند موقعیت دست خود را تغییر دهند. پژو می‌گوید طراحی داخلی خودروهای آینده‌اش متناسب با این فرمان خواهد بود و با بالا بردن زیرآرنجی، راحتی راننده را تضمین می‌کند. پژو از سال ۲۰۱۸ در حال توسعه این سیستم بوده و برای جبران کمبود حس فیزیکی، یک موتور لرزشی در پشت فرمان تعبیه کرده تا بازخوردهای جاده را شبیه‌سازی کند.

همچنین، برای اطمینان از ایمنی، چندین سیستم الکترونیکی پشتیبان و یک جعبه‌فرمان مجازی ثانویه در نظر گرفته شده است تا در صورت بروز هرگونه خطا، کنترل خودرو از دست نرود. نکتهٔ هوشمندانه و کلیدی در استراتژی پژو این است که هایپراسکوئر یک آپشن سفارشی خواهد بود. این شرکت قصد ندارد این فناوری را به کسی تحمیل کند و مشتریان همچنان می‌توانند خودروی خود را با فرمان گرد سنتی سفارش دهند. این حرکت ریسک‌پذیری پژو را کاهش می‌دهد و به مشتریان اجازه می‌دهد تا خودشان در مورد آیندهٔ رانندگی‌شان تصمیم بگیرند.

حس رانندگی با فرمان آینده چگونه است؟

در اولین آزمایش‌های انجام شده، سیستم هایپراسکوئر در سرعت‌های پایین و مانورهایی مانند پارک دوبل، به لطف نیاز به چرخش بسیار کمتر فرمان، عملکردی عالی و راحت از خود نشان داده است. بااین‌حال، برخی رانندگان ممکن است در سرعت‌های بالاتر برای دست‌یابی به دقت کامل و اعتماد به این سیستم کاملاً دیجیتال، به کمی زمان برای عادت کردن نیاز داشته باشند. مهندسان پژو تأکید دارند که هایپراسکوئر یک فناوری محدود به مدل‌های اسپرت یا لوکس نیست بلکه قرار است به‌تدریج در تمام محصولات این شرکت فراگیر شود. این حرکت پژو یادآور معرفی طرح جنجالی i-Cockpit در حدود ۱۲ سال پیش است که با انتقاداتی روبرو شد اما درنهایت به یکی از امضاهای طراحی این برند تبدیل و حتی الهام‌بخش دیگر خودروسازان شد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.