تجربهٔ رانندگی با نسل جدید 308، جذاب‌ترین هاچ‌بک پژو

سه‌شنبه 28 دی 1400 - 15:30
مطالعه 8 دقیقه
Peugeot 308 hybrid 2021 review-20
ازآنجایی‌که در صنعت خودروسازی جهانی برای کاهش هزینه‌ها بیشتر و بیشتر از پلت‌فرم‌ها و قطعات مشترک بین خودروهای مختلف استفاده می‌شود، ایجاد شخصیت...
تبلیغات

ازآنجایی‌که در صنعت خودروسازی جهانی برای کاهش هزینه‌ها بیشتر و بیشتر از پلت‌فرم‌ها و قطعات مشترک بین خودروهای مختلف استفاده می‌شود، ایجاد شخصیت متمایز در هرکدام از این محصولات اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. از سال‌های دور، گروه پژو-سیتروئن که شامل برندهای پژو، سیتروئن و دی‌اس می‌شد و حالا زیر چتر استلانتیس برندهای دیگری مثل آلفارمئو، فیات و جیپ را هم در اختیار دارد، در متمایز کردن محصولات خود از یکدیگر نه‌تنها در ظاهر بیرونی بلکه در شیوهٔ رانندگی بسیار خوب عمل می‌کرده است.

جدیدترین خودروهای خانوادگی کلاس گلف این گروه روی پلت‌فرم EMP2 ساخته شده‌اند. این خودروها شامل دی‌اس 4، اوپل آسترا و نسل جدید پژو 308 می‌شود که هم‌اکنون قصد داریم پشت فرمان آخری بنشینیم. نمونهٔ آزمایشی ما از نوع پرچم‌دار هیبریدی 225 است که در جاده‌های بریتانیا با آن رانندگی کرده‌ایم.

هرچند طراحی ظاهری موضوعی سلیقه‌ای است ولی مطمئناً 308 جدید در بین رقبا خودروی بجسته‌ای به نظر می‌رسد. رنگ سبز اولیوین خودرو آزمایشی ما تنها رنگ بدون هزینه است و برای رنگ‌های دیگر شامل آبی، مشکی، خاکستری و حتی سفید باید هزینهٔ اضافی تا حداکثر 695 پوند پرداخت کرد. کابین 308 هم یک شاهکار در طراحی محسوب می‌شود. اگر وجود مقداری پلاستیک ارزان‌تر روی کنسول مرکزی را نادیده بگیریم، کیفیت کلی خیلی خوب است و صندلی‌ها هم راحت بوده و به‌خوبی از بدن حمایت می‌کنند.

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های کابین 308 نمایشگر 10 اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی است که پاسخگویی بسیار خوبی دارد. زیر این نمایشگر هم ردیفی از دکمه‌های میانبر لمسی برای قسمت‌هایی که بیشتر مورداستفاده هستند و همین‌طور دکمه‌های فیزیکی پیانو مانند برای کنترل ویژگی‌هایی مثل سیستم تهویه و گرم‌کن شیشهٔ عقب تعبیه شده است. تیپ‌های GT و پریمیوم GT همچنین از صفحه آمپر دیجیتالی سه‌بعدی هم بهره می‌برند که در دو صفحه اطلاعات مهمی را به نمایش درمی‌آورد.

نسل جدید 308 در پنج تیپ مختلف به بازار عرضه می‌شود که قیمت تیپ پایه بنام اکتیو پریمیوم با پیشرانهٔ 1.2 لیتری 130 اسب بخاری از 25,200 پوند آغاز می‌شود. حتی این تیپ پایه هم به رینگ‌های 16 اینچی، چراغ‌های LED و نمایشگر 10 اینچی با اپل کارپلی و اندروید اتو مجهز است اما تیپ‌های بالاتر تجهیزات رفاهی و ایمنی بیشتری را به همراه دارند و به همین دلیل است که بالاترین تیپ یعنی GT پریمیوم از سیستم صوتی فوکال، دوربین دید 360 درجه و رینگ‌های 18 اینچی بهره می‌برد.

لیست پیشرانه‌های 308 در حال حاضر شامل یک موتور بنزینی، یک دیزلی و دو نمونهٔ پلاگین‌هیبریدی می‌شود. استلانتیس وعدهٔ ارائهٔ نسخه‌های تمام الکتریکی دی‌اس 4 و اوپل آسترا را تا سال 2024 داده است و انتظار می‌رود که 308 هم از آن‌ها پیروی کند. هرچند قیمت پایهٔ این هاچ‌بک فرانسوی ممکن است گران به نظر برسد اما 308 به‌صورت استاندارد با گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ارائه می‌شود و هیچ گیربکس دستی برای آن در نظر گرفته نشده است.

قوای محرکهٔ هیبریدی نیز در همهٔ تیپ‌ها به‌جز تیپ پایهٔ اکتیو پریمیوم ارائه می‌شود که این برای رانندگان خودروهای شرکتی خوشایند خواهد بود. البته خریداران تیپ‌های میانی باید به قوای محرکهٔ هیبریدی ضعیف‌تر 180 اسب بخاری بسنده کنند زیرا نسخهٔ قوی‌تر فقط در تیپ‌های بالایی ارائه می‌شود. بااین‌حال، هردو نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی این خودرو موتور الکتریکی یکسانی دارند و مدل 225 اسب بخاری که ما در اینجا داریم صرفاً از پیشرانهٔ بنزینی قوی‌تری برخوردار است.

از لحظه‌ای که 308 را روشن می‌کنید، به‌وضوح نشان می‌دهد که خودروی اسپرت‌تری از دی‌اس 4 است که بیشتر روی راحتی تمرکز دارد. البته این معنای خشن بودن سواری پژو نیست بلکه 308 فقط بیشتر کنترل‌شده احساس می‌شود. این موضوع حتی در مورد نسخهٔ هیبریدی که وزن بیشتری دارد هم صدق می‌کند. این هاچ‌بک هیبریدی در هنگام تغییر جهت‌های سریع به‌طور شگفت‌انگیزی بدون تکان عمل می‌کند و غربیلک فرمان کوچکی که بخشی از طراحی مجموعه داشبورد i-Cockpit پژو است هم به چابکی خودرو کمک می‌کند. البته این غربیلک فرمان بازخورد خیلی زیادی به راننده نمی‌دهد و طراحی آن ممکن است مطابق سلیقهٔ همه نباشد اما درهرصورت به جذابیت رانندگی 308 کمک می‌کند.

مثل بسیاری از خودروهای پلاگین‌هیبریدی، این پژو هم هنگام حرکت در حالت تمام الکتریکی بسیار آرام است. این سکوت در هنگام حرکت با سرعت‌های بزرگراهی هم همچنان پابرجا است اما با تخته کردن گاز، صدای خشن و ضعیفی از پیشرانهٔ بنزینی برمی‌خیزد که خوشایند نیست. به گفتهٔ پژو، این 308 هیبریدی می‌تواند تا 60 کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی کند اما در واقعیت و رانندگی‌های معمولی این رقم 48 کیلومتر خواهد بود که البته همین هم برای بیشتر ترددها کافی است و برای خودروهای شرکتی سودمند خواهد بود.

البته برای استفاده از این برد الکتریکی باید 308 را به‌طور منظم به شارژ وصل کرد. هردو نسخهٔ هیبریدی این خودرو به‌صورت استاندارد با شارژر 3.6 کیلوواتی ارائه می‌شوند اما با پرداخت 300 پوند به نمونهٔ 7.4 کیلوواتی قابل ارتقاء خواهد بود. این شارژر قوی‌تر زمان شارژ باطری‌ها را از سه ساعت و نیم به دو ساعت کاهش می‌دهد که زمان خوبی است. یکی از معایب خودروهای هیبریدی اما کاهش حجم صندوق بار آن‌ها است که این مشکل در 308 هم دیده می‌شود زیرا ظرفیت صندوق این نسخهٔ هیبریدی از 412 لیتر در نسخه‌های معمولی به 361 لیتر رسیده است. بااین‌حال، این عدد هنوز هم از صندوق بار مرسدس بنز A کلاس و سئات لئون هیبریدی بیشتر است. در کف صندوق 308 اما فضایی برای قرار دادن کابل‌های شارژ تعبیه نشده است.

بزرگ‌ترین مشکل 308 در داخل کابین آن است که همین مشکل در دی‌اس 4 و اوپل آسترا هم وجود دارد. هرچند نسل جدید هاچ‌بک پژو 105 میلی‌متر کشیده‌تر از قبل شده و حتی فاصلهٔ محوری آن‌هم 55 میلی‌متر افزایش یافته است اما در بین جادارترین خودروهای این کلاس جای نمی‌گیرد و فضای سر و پا در داخل آن فقط برای بزرگ‌سالانی با جثهٔ متوسط کافی خواهد بود.

کپی لینک

جمع‌بندی

نسل جدید پژو 308 از همه جهات خودرویی تقریباً بی‌نقص است و بهترین هاچ‌بک‌های این کلاس را هدف قرار داده است. این ماشین در طراحی بیرونی در بین رقبا متمایز است، رانندگی خوبی دارد، از کابین زیبایی برخوردار است و در همهٔ تیپ‌ها هزینه‌های نگهداری پایینی خواهد داشت. البته نمونهٔ آزمایشی پرچم‌دار ما قیمت گرانی دارد و خرید مدل‌های ارزان‌تر و ضعیف‌تر منطقی‌تر خواهد بود.

کپی لینک

مشخصات فنی پژو 308 هیبریدی 225

Peugeot 308 Hybrid 225

پیشرانه

1.6 لیتری I4 توربو هیبریدی

قدرت

225 اسب بخار

گشتاور

360 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

جلو

شتاب صفرتاصد

7.6 ثانیه

حداکثر سرعت

235 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

7.0 لیتر ترکیبی

حجم صندوق بار

361 لیتر

وزن خالص

1633 کیلوگرم

قیمت پایه

38,800 پوند

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.