پژوتجربه و آزمایش

تجربهٔ رانندگی با نسل جدید ۳۰۸، جذاب‌ترین هاچ‌بک پژو

ازآنجایی‌که در صنعت خودروسازی جهانی برای کاهش هزینه‌ها بیشتر و بیشتر از پلت‌فرم‌ها و قطعات مشترک بین خودروهای مختلف استفاده می‌شود، ایجاد شخصیت متمایز در هرکدام از این محصولات اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. از سال‌های دور، گروه پژو-سیتروئن که شامل برندهای پژو، سیتروئن و دی‌اس می‌شد و حالا زیر چتر استلانتیس برندهای دیگری مثل آلفارمئو، فیات و جیپ را هم در اختیار دارد، در متمایز کردن محصولات خود از یکدیگر نه‌تنها در ظاهر بیرونی بلکه در شیوهٔ رانندگی بسیار خوب عمل می‌کرده است.

نمای جلوی پژو 308 جدید سبز

جدیدترین خودروهای خانوادگی کلاس گلف این گروه روی پلت‌فرم EMP2 ساخته شده‌اند. این خودروها شامل دی‌اس ۴، اوپل آسترا و نسل جدید پژو ۳۰۸ می‌شود که هم‌اکنون قصد داریم پشت فرمان آخری بنشینیم. نمونهٔ آزمایشی ما از نوع پرچم‌دار هیبریدی ۲۲۵ است که در جاده‌های بریتانیا با آن رانندگی کرده‌ایم.

نمای عقب پژو 308 جدید سبز

هرچند طراحی ظاهری موضوعی سلیقه‌ای است ولی مطمئناً ۳۰۸ جدید در بین رقبا خودروی بجسته‌ای به نظر می‌رسد. رنگ سبز اولیوین خودرو آزمایشی ما تنها رنگ بدون هزینه است و برای رنگ‌های دیگر شامل آبی، مشکی، خاکستری و حتی سفید باید هزینهٔ اضافی تا حداکثر ۶۹۵ پوند پرداخت کرد. کابین ۳۰۸ هم یک شاهکار در طراحی محسوب می‌شود. اگر وجود مقداری پلاستیک ارزان‌تر روی کنسول مرکزی را نادیده بگیریم، کیفیت کلی خیلی خوب است و صندلی‌ها هم راحت بوده و به‌خوبی از بدن حمایت می‌کنند.

داشبورد و کابین پژو 308 جدید

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های کابین ۳۰۸ نمایشگر ۱۰ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی است که پاسخگویی بسیار خوبی دارد. زیر این نمایشگر هم ردیفی از دکمه‌های میانبر لمسی برای قسمت‌هایی که بیشتر مورداستفاده هستند و همین‌طور دکمه‌های فیزیکی پیانو مانند برای کنترل ویژگی‌هایی مثل سیستم تهویه و گرم‌کن شیشهٔ عقب تعبیه شده است. تیپ‌های GT و پریمیوم GT همچنین از صفحه آمپر دیجیتالی سه‌بعدی هم بهره می‌برند که در دو صفحه اطلاعات مهمی را به نمایش درمی‌آورد.

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی پژو 308 جدید

نسل جدید ۳۰۸ در پنج تیپ مختلف به بازار عرضه می‌شود که قیمت تیپ پایه بنام اکتیو پریمیوم با پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری ۱۳۰ اسب بخاری از ۲۵,۲۰۰ پوند آغاز می‌شود. حتی این تیپ پایه هم به رینگ‌های ۱۶ اینچی، چراغ‌های LED و نمایشگر ۱۰ اینچی با اپل کارپلی و اندروید اتو مجهز است اما تیپ‌های بالاتر تجهیزات رفاهی و ایمنی بیشتری را به همراه دارند و به همین دلیل است که بالاترین تیپ یعنی GT پریمیوم از سیستم صوتی فوکال، دوربین دید ۳۶۰ درجه و رینگ‌های ۱۸ اینچی بهره می‌برد.

پژو 308 جدید روی جاده

لیست پیشرانه‌های ۳۰۸ در حال حاضر شامل یک موتور بنزینی، یک دیزلی و دو نمونهٔ پلاگین‌هیبریدی می‌شود. استلانتیس وعدهٔ ارائهٔ نسخه‌های تمام الکتریکی دی‌اس ۴ و اوپل آسترا را تا سال ۲۰۲۴ داده است و انتظار می‌رود که ۳۰۸ هم از آن‌ها پیروی کند. هرچند قیمت پایهٔ این هاچ‌بک فرانسوی ممکن است گران به نظر برسد اما ۳۰۸ به‌صورت استاندارد با گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ارائه می‌شود و هیچ گیربکس دستی برای آن در نظر گرفته نشده است.

رانندگی با پژو 308 جدید

قوای محرکهٔ هیبریدی نیز در همهٔ تیپ‌ها به‌جز تیپ پایهٔ اکتیو پریمیوم ارائه می‌شود که این برای رانندگان خودروهای شرکتی خوشایند خواهد بود. البته خریداران تیپ‌های میانی باید به قوای محرکهٔ هیبریدی ضعیف‌تر ۱۸۰ اسب بخاری بسنده کنند زیرا نسخهٔ قوی‌تر فقط در تیپ‌های بالایی ارائه می‌شود. بااین‌حال، هردو نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی این خودرو موتور الکتریکی یکسانی دارند و مدل ۲۲۵ اسب بخاری که ما در اینجا داریم صرفاً از پیشرانهٔ بنزینی قوی‌تری برخوردار است.

پژو 308 جدید

از لحظه‌ای که ۳۰۸ را روشن می‌کنید، به‌وضوح نشان می‌دهد که خودروی اسپرت‌تری از دی‌اس ۴ است که بیشتر روی راحتی تمرکز دارد. البته این معنای خشن بودن سواری پژو نیست بلکه ۳۰۸ فقط بیشتر کنترل‌شده احساس می‌شود. این موضوع حتی در مورد نسخهٔ هیبریدی که وزن بیشتری دارد هم صدق می‌کند. این هاچ‌بک هیبریدی در هنگام تغییر جهت‌های سریع به‌طور شگفت‌انگیزی بدون تکان عمل می‌کند و غربیلک فرمان کوچکی که بخشی از طراحی مجموعه داشبورد i-Cockpit پژو است هم به چابکی خودرو کمک می‌کند. البته این غربیلک فرمان بازخورد خیلی زیادی به راننده نمی‌دهد و طراحی آن ممکن است مطابق سلیقهٔ همه نباشد اما درهرصورت به جذابیت رانندگی ۳۰۸ کمک می‌کند.

پشت فرمان پژو 308 جدید

مثل بسیاری از خودروهای پلاگین‌هیبریدی، این پژو هم هنگام حرکت در حالت تمام الکتریکی بسیار آرام است. این سکوت در هنگام حرکت با سرعت‌های بزرگراهی هم همچنان پابرجا است اما با تخته کردن گاز، صدای خشن و ضعیفی از پیشرانهٔ بنزینی برمی‌خیزد که خوشایند نیست. به گفتهٔ پژو، این ۳۰۸ هیبریدی می‌تواند تا ۶۰ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی کند اما در واقعیت و رانندگی‌های معمولی این رقم ۴۸ کیلومتر خواهد بود که البته همین هم برای بیشتر ترددها کافی است و برای خودروهای شرکتی سودمند خواهد بود.

پژو 308 جدید

البته برای استفاده از این برد الکتریکی باید ۳۰۸ را به‌طور منظم به شارژ وصل کرد. هردو نسخهٔ هیبریدی این خودرو به‌صورت استاندارد با شارژر ۳.۶ کیلوواتی ارائه می‌شوند اما با پرداخت ۳۰۰ پوند به نمونهٔ ۷.۴ کیلوواتی قابل ارتقاء خواهد بود. این شارژر قوی‌تر زمان شارژ باطری‌ها را از سه ساعت و نیم به دو ساعت کاهش می‌دهد که زمان خوبی است. یکی از معایب خودروهای هیبریدی اما کاهش حجم صندوق بار آن‌ها است که این مشکل در ۳۰۸ هم دیده می‌شود زیرا ظرفیت صندوق این نسخهٔ هیبریدی از ۴۱۲ لیتر در نسخه‌های معمولی به ۳۶۱ لیتر رسیده است. بااین‌حال، این عدد هنوز هم از صندوق بار مرسدس بنز A کلاس و سئات لئون هیبریدی بیشتر است. در کف صندوق ۳۰۸ اما فضایی برای قرار دادن کابل‌های شارژ تعبیه نشده است.

صندوق بار پژو 308

بزرگ‌ترین مشکل ۳۰۸ در داخل کابین آن است که همین مشکل در دی‌اس ۴ و اوپل آسترا هم وجود دارد. هرچند نسل جدید هاچ‌بک پژو ۱۰۵ میلی‌متر کشیده‌تر از قبل شده و حتی فاصلهٔ محوری آن‌هم ۵۵ میلی‌متر افزایش یافته است اما در بین جادارترین خودروهای این کلاس جای نمی‌گیرد و فضای سر و پا در داخل آن فقط برای بزرگ‌سالانی با جثهٔ متوسط کافی خواهد بود.

جمع‌بندی

نسل جدید پژو ۳۰۸ از همه جهات خودرویی تقریباً بی‌نقص است و بهترین هاچ‌بک‌های این کلاس را هدف قرار داده است. این ماشین در طراحی بیرونی در بین رقبا متمایز است، رانندگی خوبی دارد، از کابین زیبایی برخوردار است و در همهٔ تیپ‌ها هزینه‌های نگهداری پایینی خواهد داشت. البته نمونهٔ آزمایشی پرچم‌دار ما قیمت گرانی دارد و خرید مدل‌های ارزان‌تر و ضعیف‌تر منطقی‌تر خواهد بود.

مشخصات فنی پژو ۳۰۸ هیبریدی ۲۲۵

Peugeot 308 Hybrid 225

پیشرانه ۱.۶ لیتری I4 توربو هیبریدی
قدرت ۲۲۵ اسب بخار
گشتاور ۳۶۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد ۷.۶ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۳۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۷.۰ لیتر ترکیبی
حجم صندوق بار ۳۶۱ لیتر
وزن خالص ۱۶۳۳ کیلوگرم
قیمت پایه ۳۸,۸۰۰ پوند

 

منبع
AutoExpress

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. GT

    ۲۸ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1461 ديدگاه)

    زیباترین هاچبکی که تا الان دیدم

    موافقم ۶۰
    مخالفم ۱۷
    1. محسن

      ۲۸ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (2 ديدگاه)

      پژو توی این کلاس زیباترین هاچ بک ها را میسازه مخصوصا داخل و طرح داشبورد واقعا منحصر به فرد شده.عین ۲۰۶ که بعد اینهمه سال هنوز هم زیباست . از نظر فنی هم عالیه .

      موافقم ۴۷
      مخالفم ۲۳
  2. کوبیده

    ۲۸ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (615 ديدگاه)

    ظاهرش که خیلی خوبه نویسنده هم کلی تعریف کرده ولی اگه من پولش رو هم داشته باشم ماشین فرانسوی نمیخرم

    موافقم ۲۵
    مخالفم ۳۹
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۸ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (6916 ديدگاه)

      بستگی داره کجا زندگی کنی !
      مسلماً در کشورهای اروپایی از بهترین گزینه‌ها به حساب میاد اما نکته اینجاست که رقبای قدرتمندی داره بخصوص آلمانی‌ها که بخاطر همین کمتر دیده میشه !

      موافقم ۴۱
      مخالفم ۸
  3. مردیم از خوشی

    ۲۸ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (868 ديدگاه)

    خیلی زیباست

    موافقم ۳۵
    مخالفم ۸
  4. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۲۸ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (4612 ديدگاه)

    بنظرم بهترین هاچبک تو رنج قیمتی خودشه، طراحیش بشدت زیباست، یه جایگزین مناسب برای ۲۰۶و ۲۰۷های اسقاطی توی ایران…

    موافقم ۳۱
    مخالفم ۴
  5. Pooriya.BMW_Germany

    ۲۸ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (571 ديدگاه)

    بازم ۱.۶ لیتری انگار محبورشون کردن فقط ۱.۶ لیتری بی خاصیت و ضعیف تولید کنن جرمی کلارکسون واقعا حرف حقی راجب پژو میزد وقتی از نمک دون سازی یه دفعه بیای ماشین بسازی میشه همین خودروسازی فرانسه لکه ننگ اروپا

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۵۶
    1. محمد

      ۲۸ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (143 ديدگاه)

      وجدان ژاپن سابق که الان با اسم المان بی ام و کامنت میزاری همین قیافه ۱/۶ لیتری میارزه به کل صنعت خودروسازی جاپن بزرگترین افتخار ژاپن موتورسه چرخه های قوقورک مزدا k360 سی سی مایه ننگ کل دنیا صنعت خودروسازی جاپن که همیشه اویزونه دیگرانه

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۴۵
    2. فرزاد

      ۲۸ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (143 ديدگاه)

      وجدان ژاپن واقعا باعث افتخاره که از نمکدون سازی برسی به همچین طراحی و دیزاینی بهتر از نیسان و مزدا که از ساخت پیژامه گُل گُلی تازه برسی به موتورای ۶۰۰ ۷۰۰ سی سی و موتور سه چرخه قوقورک

      موافقم ۶
      مخالفم ۱۹
    3. sobhaaaaaaan

      ۲۹ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (38 ديدگاه)

      انتظار نداری که توی هاچبک این اندازه ای هشت سیلندر خورجینی تویین توربو بزارن؟

      این ماشین هدفش مصرف سوخت پایینه.

      موافقم ۱۶
      مخالفم ۰
  6. Ali

    ۲۸ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (13 ديدگاه)

    فرمونش خیلی قشنگه

    موافقم ۳۱
    مخالفم ۴
  7. M.Kkarimi

    ۲۸ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (773 ديدگاه)

    یکی از بی نقص ترین طراحی هایی که تا به حال دیدم ! چه در داخل چه در بیرون .

    موافقم ۳۸
    مخالفم ۵
  8. Sina10

    ۲۸ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (2406 ديدگاه)

    پژو همیشه توی طراحی عالی بوده
    نمونه اش همین ۲۰۶ های داخل کشور
    این ماشین شاید توی ایران اینقدر بدنام باشه ولی در دوره ساختش تو اروپا بشدت محبوب بوده و از بهترین های هاچبک های اون دوره بوده
    طراحی اش هم در نظر بگیرین برا چند سال پیشه و کلی از هم دوره ای هاش جلوتر بوده
    ماجرای این ۳۰۸ هم همینه ، ولی مشکل همون موتور ۱.۶ لیتریه
    به پژو بگن هاچبک بساز ، یه ۱.۶ لیتری استفاده میکنه
    بگن سدان اسپرت بساز یه ۱.۶ لیتری با یه موتور برقی
    سوپرماشین بساز روش ۱.۶ لیتری و دو موتور برقی میزاره
    کلا کارشو با یه ۱.۶ لیتری شروع میکنه ، اصلا انگار اول موتور ۱.۶ لیتری رو میسازه بعدش بهش ماشین میچسبونه

    موافقم ۳۶
    مخالفم ۲
    1. Clean energy (بر باعث بانیش...)

      ۲۸ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (1022 ديدگاه)

      ۲۶ به نظرم واقعا یکی از بهتریو وطنی هاس
      ما یه مدل ۹۶_۹۷ داریم فقط روغن بنزین روغن بنزین
      مکانیکی اصلا نرفتیم
      واقعا به نظرم چیز خوبیه🤷

      موافقم ۲۲
      مخالفم ۲
      1. Hamid

        ۲۸ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (2172 ديدگاه)

        فضای داخلی خیلی کمی داره …
        نهایتا بتونم نیم ساعت توش بشینم …

        موافقم ۳
        مخالفم ۱۷
      2. کوبیده

        ۲۸ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (615 ديدگاه)

        ۲۰۶ و ریو تو ایران دووم اوردن

        موافقم ۹
        مخالفم ۳
  9. (Saeed(peugeot

    ۲۸ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (134 ديدگاه)

    این خودرو در نوع و کلاس خودش محشره ……
    و همین الان هم جزء فینالیست های خودروی سال ۲۰۲۲ اروپا هستش ….. و من حتم دارم انشالله خودروی سال ۲۰۲۲ همین ماشین میشه

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۹
  10. سامورایی | 武士

    ۲۸ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (720 ديدگاه)

    عالی و بی نقصه

    خوشم میاد از فرمونش

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۳
  11. مردیم از خوشی

    ۲۸ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (868 ديدگاه)

    قیمتش یکم تنده رقبای آلمانی از لحاظ فنی سر هستند

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۹
    1. سامورایی | 武士 | قاتل تسلا

      ۲۸ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (720 ديدگاه)

      نترس تسلا هواشو داره🤣😂

      موافقم ۱
      مخالفم ۲۱
  12. Hamid

    ۲۸ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (2172 ديدگاه)

    حقیقتا داشتم چند وقت پیش پست های چند سال پیش (مثلا ۶-۵ سال پیش) پدال رو میخوندم …
    چقدر بار علمی کامنت ها بالا بود!!!
    الان بجز توهین چیز دیگه ای دیده نمیشه …
    ۱.۶ فرانسه آشغاله …
    ژاپن مایه ننگه …
    دوج عالیه مرسدس پشم دوج هم نیست …
    پدال ضد آمریکاست…
    تسلا ترمز نداره …
    و چیزایی مثل اینا …
    که واقعا خیلیییییییی زیاد شده (قبلا انصافا کمتر بود … بود ولی نه تا این حد …)
    راستش بنظرم آی پی یه سری از دوستان بهتره توی بلک لیست قرار بگیره که اینقدر جو رو خراب نکنن … نمونش رو دیگه هر پستی دارید میبینید!
    وضع کامنت ها افتضاحع ….
    چند نفری هستن که واقعا کامنت علمی میزارن و آدم لذت میبره …
    اما ۵۰ برابر اونا یه چند نفری هستن که گند میزنن تو کامنت ها …
    خب طرف دیگه رغبت نمیکنه بیاد چیزی بگه … میگه واسه کی بگم!؟ وقتی طرف دغدغه اش اینه که چرا پدال ضد آمریکاست یا مثلا نداشتن لنت ترمز تسلا رو مسخره میکنه من بیام چی بگم؟! نتیجه اش میشه کامنت نذاشتن خیلی از دوستان دانا …
    هیچ فیزیک دانی نمیاد تو مهد کودک فیزیک درس بده!!!!
    چرا؟! چون شنونده ها سطح پایینی دارن!
    لااقل اگه چیزی نمیدونید سکوت کنید از بقیه یاد بگیرید …
    طرف تازه اعتراض میکنه چرا کامنتم رو پاک میکنید!

    موافقم ۳۰
    مخالفم ۳
    1. مردیم از خوشی

      ۲۹ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (868 ديدگاه)

      ببین عزیزم من که اعتراض کردم ! کا.منت من بدون تو.هین و تنها ریپلای کسی بود که منا مسخره کرده بود نه اینکه آغاز گر بحثی بوده باشه ولی بی علت حذف شد

      درباره لنت ترمز هم من نگفت اصلا چیزی نگوید ولی خدا را چشم هاتون که می بینه ؟ بعضی هنوز ول نکردند !

      شما یک کا.منت از من بیار که بیهوده آغاز گر بحثی بوده باشم
      اگه شما ذاتا با ظل.م و ست.م خو می گیرید و زندگی میکنید سبک زندگی من اینطوری نیست حالا هزار نفر دیگه هم بیاند منا م.سخره کنند که چرا نسبت ظلمی که بهت شده اعتر.اض می‌کنی ، به کارم و به راهم به حق بودنم ایمان دارم.

      موافقم ۵
      مخالفم ۱۸
      1. M.Kkarimi

        ۲۹ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (773 ديدگاه)

        😐

        موافقم ۴
        مخالفم ۲
  13. DBS

    ۲۸ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (106 ديدگاه)

    خوبه ولی اون مانیتور زیاد به راننده نزدیک هست که باعث حواس پرتی میشه

    موافقم ۲
    مخالفم ۱۳
  14. مهردادکمال

    ۲۹ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1088 ديدگاه)

    خیلی شیکه منتها من باشم با پول کمتر از اینم میرم کمری میخرم یه سدان جذاب و ماندگار با ارزش خرید فوق العاده!! بی جهت نیست که پرفروشترین سدان امریکاست به هر حال صاحب یه خودرویی میشه ادم که هم با ابهته و هم ضریب اطمینتن و ماندگاری خیلی خیلی بیشتری هم داره

    موافقم ۵
    مخالفم ۱۷
  15. امیر

    ۲۹ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (31 ديدگاه)

    ماشین جذابیه ولی سایه گلف gti روش سنگینی میکنه
    من گلف رو ترجیح میدم

    موافقم ۷
    مخالفم ۱۱
  16. Mf1

    ۲۹ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (137 ديدگاه)

    طراحی عجیب قریبی داره چراغهای جلوش

    موافقم ۲
    مخالفم ۷
  17. TRD

    ۸ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (7 ديدگاه)

    برای اروپا واقعا خودروی مناسبیه اما به نظرم اگر مدل PSE رو هم براش میساختن دیگه جای ایرادی نداشت بجز قیمت

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا