اولین تجربه رانندگی با پژو 408 جدید، تلفیق سدان و کراس‌اوور

پنج‌شنبه 3 آذر 1401 - 08:30
مطالعه 7 دقیقه
Peugeot 408 2022 -15
پژو همیشه تمایل زیادی به ساخت خودروهای غیرمتعارف داشته است و بنابراین شاید 408 جدید نباید خیلی غافلگیرکننده به نظر برسد. پژو این مدل را یک خودروی...
تبلیغات

پژو همیشه تمایل زیادی به ساخت خودروهای غیرمتعارف داشته است و بنابراین شاید 408 جدید نباید خیلی غافلگیرکننده به نظر برسد. پژو این مدل را یک خودروی فست‌بک سگمنت C می‌داند اما 408 در ظاهر شبیه یک لیفت‌بک پنج‌در با فرم سه جعبه‌ای سدان مانند و ارتفاعی بلند مشابه کراس‌اوورها به نظر می‌رسد که روکش‌های پلاستیکی بدنه ویژگی‌های ظاهری آن را تکمیل کرده‌اند. شاید ظاهر این خودرو برای همه جذاب نباشد اما باید قبول کرد که چیز قابل‌توجه و متمایزی است.

در داخل خودرو شاهد کابینی شبیه 308 هستیم زیرا 408 قطعات مشترک زیادی با برادر کوچک‌تر خود دارد. این یعنی در اینجا هم سرنشینان از فضایی شیک با داشبوردی بهره‌مند می‌شوند که به سمت راننده زاویه دارد. نمایشگر مرکزی جدیدترین سیستم اطلاعاتی-سرگرمی پژو را ارائه می‌کند که هرچند هنوز هم پاسخگویی برخی رقبا را ندارد اما بسیار بهتر از قبل شده و چیدمان خوب و کاربرپسندی دارد.

زیر این نمایشگر هم پانلی لمسی و قابل تنظیم وجود دارد که امکان دسترسی به همهٔ عملکردها را با یک انگشت فراهم می‌کند. در اینجا بهتر است یک میانبر هم برای کنترل سیستم تهویه قرار دهید زیرا متأسفانه کنترل این سیستم نه توسط دکمه‌های فیزیکی بلکه از طریق نمایشگر لمسی صورت می‌گیرد. در داخل 408 همان طراحی آشنای i-Cockpit پژو با غربیلک فرمان کوچکی به چشم می‌خورد که صفحه آمپر در بالای آن قرار دارد. کمی طول می‌کشد تا به این نوع طراحی عادت کنید زیرا بسیاری از رانندگان باید غربیلک فرمان را بسیار پایین‌تر جایی که به آن عادت دارند قرار دهند تا دید واضحی به صفحه آمپر دیجیتالی داشته باشند.

این یک صفحه‌نمایش 12.4 اینچی است که از دو نمایشگر روی هم تشکیل شده تا نمایی سه‌بعدی ایجاد کند. این صفحه آمپر عالی به نظر می‌رسد و اطلاعات زیادی مثل یک انیمیشن جذاب برای نمایش جریان انرژی قوای محرکهٔ هیبریدی ارائه می‌کند. فاصلهٔ محوری کشیده‌تر 408 یکی از انتقادات اصلی ما به 308 یعنی فضای پای اندک عقب را برطرف کرده است. انتهای کشیدهٔ خودرو نیز باعث افزایش فضای صندوق بار شده است که در نسخه‌های پلاگین‌هیبریدی 471 لیتر و در نسخه‌های بنزینی 536 لیتر حجم دارد.

خودروی آزمایشی ما از نوع پلاگین‌هیبریدی 225 اسب بخاری در تیپ GT است. قوای محرکهٔ این نسخه از یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری بنزینی توربو، یک موتور الکتریکی و یک پکیج باطری 14.2 کیلووات ساعتی تشکیل شده که امکان پیمودن 65 کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی فراهم می‌کند. متأسفانه اما همان‌طور که در 308 متوجه شده بودیم، این قوای محرکه مشکلاتی دارد. اول اینکه هرگز آن‌قدر که انتظار می‌رود سریع احساس نمی‌شود و شتاب صفرتاصد آن فقط 0.1 ثانیه از نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی ارزان‌تر 180 اسب بخاری سریع‌تر است.

علاوه بر این، گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک هم با پاسخ‌های کند به فشردن پدال گاز و عملکرد ضعیف در سرعت‌های پایین، تنبل به نظر می‌رسد. قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی پژو همچنین در مدیریت انتقال بین موتورهای بنزینی و الکتریکی عملکرد خیلی نرمی ندارد. بااین‌حال، حداقل بخش درون‌سوز این قوای محرکه نرم و روان کار می‌کند. هرچند در دورهای بالا سروصدایی از این پیشرانه بلند می‌شود اما کابین 408 به‌خوبی سرنشینان را از اکثر سروصداهای مزاحم محفوظ نگه می‌دارد و با اینکه در سرعت‌های بزرگراهی صدای باد و جاده به گوش می‌رسد اما به‌طورکلی، 408 خودروی ساکتی است.

این محصول جدید پژو همچنین با کمک‌فنرهایی که به‌طور ماهرانه‌ای مشکلات جاده را جذب می‌کند، سواری راحتی دارد. به گفتهٔ پژو، 408 قرار نیست خودروی کاملاً اسپرتی باشد اما برای کسانی در نظر گرفته شده که می‌خواهند از رانندگی لذت ببرند. وقتی به جاده‌های پرپیچ‌وخم می‌رسیم، این موضوع خود را نشان می‌دهد. در این جاده‌ها، 408 بدون اینکه واقعاً هیجان‌انگیز باشد، تا حدودی لذت‌بخش است. خودرو وزن باطری‌های خود را به‌خوبی پنهان می‌کند و با اشتیاق قابل‌قبولی تغییر جهت می‌دهد. البته فاصلهٔ محوری کشیده‌تر بدین معنا است که شاید به‌اندازهٔ 308 چابک نباشد اما این با احساس پایداری بیشتر در سرعت‌های بالا جبران می‌شود.

در این ماشین بادی‌رول به‌خوبی مهار شده و هرچند جلوی خودرو خیلی راحت دچار کم‌فرمانی می‌شود اما می‌توان رینگ‌های 20 اینچی با لاستیک‌های پهن‌تر را سفارش داد که هرچند کمی از راحتی سواری را قربانی می‌کند اما در عوض چسبندگی بیشتری را فراهم خواهد کرد. انتظار می‌رود پرفروش‌ترین نسخهٔ 408 در بریتانیا همین مدل پلاگین‌هیبریدی 225 اسب بخاری در تیپ GT باشد ولی از دید ما نسخهٔ ارزان‌تر 180 اسب بخاری می‌تواند گزینهٔ بهتری باشد. علاوه بر این، با انتخاب تیپ Allure که هنوز هم تجهیزات زیادی را ارائه می‌کند، می‌توان قیمت خودرو را بازهم کاهش داد.

کپی لینک

جمع‌بندی

پژو 408 که از ویژگی‌های مناسب مدل کوچک‌تر 308 استفاده کرده و آن‌ها را پکیج کاربردی‌تر و شیک‌تری ارائه می‌کند، جایگزین جذابی برای هاچ‌بک‌های خانوادگی سنتی است اما طراحی کابین i-Cockpit هنوز برای همه مناسب نخواهد بود و از دید ما، 408 با پیشرانه‌ای غیر از نمونهٔ پلاگین‌هیبریدی 225 اسب بخاری خودروی بهتری خواهد بود. به‌طورکلی، برای کسانی که ظاهر 408 را می‌پسندند و با قیمت آن مشکلی ندارند، این خودرو چیزی متفاوتی از 308 را ارائه می‌کند که ارزش توجه را خواهد داشت.

کپی لینک

مشخصات فنی

2022 Peugeot 408

پیشرانه

1.6 لیتری توربو هیبریدی

قدرت

225 اسب بخار

گشتاور

360 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

جلو

شتاب صفرتاصد

7.8 ثانیه

حداکثر سرعت

235 کیلومتر بر ساعت

برد الکتریکی

65 کیلومتر

قیمت

43,200 هزار پوند

امتیاز

4.0 از 5

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.