یادی از پژو 908 RC، سدان موتور وسط با پیشرانه V12 دیزلی!
در اوایل دههٔ 2000، خودروسازان پیشرانههای دیزلی را یکی از گزینههای اصلی برای نیرو بخشیدن به خودروهای سواری آینده میدانستند و به همین دلیل، شرکتها روی ساخت پیشرانههای دیزلی جدیدی متمرکز شدند که هم کممصرفتر و هم قویتر باشند. در زمینه توسعهٔ موتورهای دیزلی، آئودی و پورشه رقابت سختی باهم داشتند که حتی به پیست و مسابقات 24 ساعته لمان هم کشیده شده بود. این رقابت بین آئودی و پژو، منجر به ساخت موتورهای دیزلی عجیب و غریبی شد. پژو در نمایشگاه خودروی پاریس 2006، کانسپتی بنام 908 RC را معرفی کرد که به یک نیروگاه عظیم دیزلی مجهز بود.
پژو 908 RC یک هیولای واقعی بود تا جایی که شاید از تصاویر متوجه نشوید که چه سدان پرچمدار بزرگ و باشکوهی است. ویژگی اصلی این کانسپت یک پیشرانهٔ 5.5 لیتری V12 دیزلی با 700 اسب بخار قدرت و 1200 نیوتن متر گشتاور بود. جالب اینکه در این سدان، موتور موردبحث مثل سوپراسپرتها بهصورت عرضی در وسط خودرو یعنی پشت صندلیهای عقب قرار گرفته بود. پژو همچنین با نوآوریهایی مثل استفاده از دو فیلتر ذرات (یکی برای هر لوله اگزوز)، قدرت و پرفورمنس این موتور را به حداکثر رسانده بود. نیروی این موتور منحصربهفرد توسط یک گیربکس شش سرعته سکوئنشال به چرخهای عقب منتقل میشد. همین قوای محرکه بعداً روی خودروی مسابقهای پژو نصب شد که در سال 2007 در لمان شرکت کرد.
این پژوی جذاب غیر از پیشرانه، ویژگیهای جالب دیگری هم داشت. بدنهٔ 908 RC با ترکیبی از کربن و آلومینیوم ساخته شده و دیسکهای ترمز از نوع کربن سرامیکی بودند. رینگهای خودرو هم در جلو 20 اینچی با لاستیکهای 255 و در عقب 21 اینچی با لاستیکهای 285 بودند. یکی از جذابترین ویژگیهای این کانسپت پژو اما شیشهٔ جلوی بزرگی است که تا ستونهای B کشیده شده است. در داخل هم شاهد یک نمایشگر عمودی بزرگ هستیم که شبیه خودروهای بسیار مدرنتر به نظر میرسد.
در همان سالها، آئودی هم یک پیشرانهٔ دیزلی V12 را معرفی کرد که در سال 2007 در شاسیبلند Q7 به بازار عرضه شد ولی متأسفانه، کانسپت 908 RC و پیشرانهٔ V12 دیزلی پژو هیچگاه تولید نشد هرچند که نوآوریهای آن به برنامههای مسابقهای پژو راه پیدا کرد.