نگاهی به سه دهه پیشرفت سدان‌های پرفورمنس پژو، از 405 Mi16 تا 508 PSE

دوشنبه 7 آذر 1401 - 12:30
مطالعه 4 دقیقه
1994 Peugeot 405 Mi16 vs 2022 Peugeot 508 PSE
قطعاً پژو برندی نیست که به ساخت سدان‌های پرفورمنس شهرت داشته باشد اما بااین‌حال، در تاریخ این برند فرانسوی، مدل‌های پرفورمنس جذاب و خاطره‌انگیزی...

قطعاً پژو برندی نیست که به ساخت سدان‌های پرفورمنس شهرت داشته باشد اما بااین‌حال، در تاریخ این برند فرانسوی، مدل‌های پرفورمنس جذاب و خاطره‌انگیزی دیده می‌شود. یکی از این خودروها، 405 Mi16 است که در اواخر دههٔ 80 و اوایل دههٔ 90 عرضه می‌شد و گرگی در لباس میش بود. این روزها نیز مدل 508 PSE به‌عنوان اولین محصول بخش مهندسی پرفورمنس پژو، به‌نوعی جانشین 405 Mi16 به‌حساب می‌آید. حال این دو سدان پرفورمنس در برابر هم قرار گرفته‌اند تا به پیشرفت سه دهه‌ای پژو در این بخش نگاهی داشته باشیم.

کپی لینک

پژو 405 Mi16

این پژو یک سدان اسپرت دوست‌داشتنی است که امتحان خود را پس داده است. این ماشین که در سال 1988 معرفی شد، نسبت به 405 معمولی که توسط پینین‌فارینا طراحی شده بود تغییرات ظریفی شامل تجهیز به سپرهای جدید، رکاب‌های جانبی اسپرت، اسپویلر عقب، سیستم تعلیق اسپرت و رینگ‌های پنج پره را تجربه کرده بود. این نسخه در ابتدا با یک پیشرانهٔ 1.9 لیتری ارائه می‌شد که 158 اسب بخار قدرت و 181 نیوتن متر گشتاور داشت. سپس در سال 1992 هم‌زمان با فیس‌لیفت 405، سری Phase II یا فاز دوم Mi16 به بازار آمد و پس از آن در سال 1994 به مناسبت پیروزی پژو 905 در مسابقات لمانز 1993، یک نسخهٔ ویژه برای Mi16 با نام لمانز ارائه شد.

از این نسخه تنها 500 دستگاه ساخته شد و خودرویی که در تصاویر می‌بینید که در شرایطی عالی قرار دارد، نمونه 485 است. در حال حاضر، تنها هفت دستگاه از Mi16 لمانز فرمان راست در بریتانیا باقی مانده است. این نسخهٔ ویژه از رنگ منحصربه‌فرد قرمز دیابلو، برچسب‌های لمانز در جلو و عقب و نوشتهٔ 905 روی درهای جلو بهره می‌بُرد و در داخل نیز علاوه بر برچسب‌های لمانز، به صندلی‌های اسپرت نیمه چرمی نیمه آلکانترا به همراه کف‌پوش‌های ویژه مجهز شده بود. از سال 1993 در سینهٔ 405 Mi16 یک پیشرانهٔ 2 لیتری جایگزین نمونهٔ 1.9 لیتری قبلی شده بود که نسخهٔ لمانز هم از همین موتور با 152 اسب بخار قدرت و 183 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کرد.

کپی لینک

پژو 508 PSE

جدیدترین سدان اسپرت پژو مدل 508 PSE است که مثل Mi16 نمایی تهاجمی دارد. در این خودرو، سیستم تعلیق که حالا از کمک‌فنرهای قابل تنظیم سه مرحله‌ای بهره می‌برد، 4 میلی‌متر پایین‌تر آمده و 50 درصد سفت‌تر از 508 استاندارد شده درحالی‌که فاصلهٔ عرضی بین چرخ‌های جلو 24 میلی‌متر و بین چرخ‌های عقب 12 میلی‌متر افزایش یافته است. ارتقاءهای ظاهری این نسخه نیز شامل باله‌های آئرودینامیکی و تریم‌های سبز روشن می‌شود. باور کنید یا نه، 508 PSE قوی‌ترین خودروی تولیدی پژو محسوب می‌شود. این سدان اسپرت از یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بنزینی به همراه دو موتور الکتریکی استفاده می‌کند که مجموعاً 360 اسب بخار قدرت و 520 نیوتن متر گشتاور را تحویل چرخ‌ها می‌دهد.

کپی لینک

تقابل سدان‌های اسپرت

Mi16 با سواری ساکت، نرم و روان، در ابتدا مثل یک کروزر راحت احساس می‌شود اما وقتی تحت‌فشار قرار گیرد، آن روی خود را نشان می‌دهد و با کششی فوق‌العاده از دور 3,500 rpm به بعد، ظرف 8.9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می‌تواند به حداکثر سرعت 215 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. وقتی به این ترکیب فرمانی با وزن عالی، هندلینگ نرم و وزن 1180 کیلوگرمی را هم اضافه کنیم، به‌راحتی می‌توان فهمید چرا 405 پیش از خاتمهٔ تولید در سال 1995 و جایگزینی با 406 این‌قدر پرطرفدار شده بود.

از سوی دیگر، 508 PSE برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به تنها 5.2 ثانیه زمان نیاز دارد و حداکثر سرعت آن روی 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. این خودرو همچنین می‌تواند تا 42 کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی کند. این قابلیت پیمایش تمام الکتریکی در رانندگی‌های شهری مفید است اما PSE هم در جاده‌های باز مثل Mi16 با هندلینگ چابک، چسبندگی مطمئن و سرعت بالایی که وزن 1850 کیلوگرمی خود را کمتر نشان می‌دهد، عملکرد تأثیر برانگیزی دارد. البته دراین‌بین باید به برچسب قیمتی سنگین 55 هزار پوندی این سدان اسپرت فرانسوی هم توجه داشت.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.