پژو

انتقاد شدید مدیرعامل استلانتیس از سیاست‌های تسریع الکتریکی‌سازی

مدیرعامل استلانتیس کارلوس تاوارس در مصاحبه‌ای با رویترز گفته است فشار خارجی بر خودروسازان برای تسریع حرکت به سمت الکتریکی‌سازی، مشاغل و کیفیت خودروها را تهدید می‌کند زیرا خودروسازان برای مدیریت هزینه‌های بالاتر ساخت خودروهای الکتریکی باید تقلا کنند. به گفتهٔ وی، دولت‌ها و سرمایه‌گذاران از خودروسازان می‌خواهند که حرکت به سمت خودروهای الکتریکی را تسریع کنند اما هزینه‌های این کار فراتر از محدودیت‌هایی است که صنعت خودرو می‌تواند تحمل کند.

وی دراین‌باره گفته است:

تحمیل الکتریکی‌سازی به صنعت خودروسازی ۵۰ درصد هزینهٔ اضافی در خودروهای معمولی به دنبال خواهد داشت و به‌هیچ‌وجه نمی‌توانیم این ۵۰ درصد را به مصرف‌کنندگان نهایی منتقل کنیم زیرا بخش عمده‌ای از قشر متوسط توان پرداخت آن‌را ندارند

به گفتهٔ تاوارس، برای حل این مشکل، خودروسازان یا باید قیمت‌ها را افزایش دهند و خودروی کمتری بفروشند یا از حاشیهٔ سود خود کم کنند که هردوی این مسیرها به کاهش هزینه‌ها ختم می‌شود. به همین دلیل، سردمداران اتحادیهٔ اروپا و آمریکای شمالی هشدار داده‌اند که این موضوع ممکن است باعث نابودی ده‌ها هزار شغل شود. مدیرعامل استلانتیس می‌گوید خودروسازان برای آزمایش و اطمینان از کارآمدی تکنولوژی جدید به زمان نیاز دارند و فشار برای سرعت بخشیدن به این فرایند فقط نتیجهٔ معکوس خواهد داشت و منجر به بروز انواع مشکلات کیفی خواهد شد.

البته انتظار می‌رود در آینده هزینه‌های توسعهٔ خودروهای الکتریکی کاهش پیدا کند تا جایی که تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که در نیمهٔ دوم دههٔ جاری خودروهای الکتریکی به برابری هزینه با نمونه‌های درون‌سوز خواهند رسید. در حال حاضر اما استلانتیس مثل بسیاری از خودروسازانی که به تولید خودروهای درون‌سوز می‌پردازند، از سوی خودروسازان الکتریکی مثل تسلا و دیگر استارت‌آپ‌های الکتریکی مثل ریویان تحت‌فشار قرار گرفته است زیرا خودروسازان الکتریکی از لحاظ میزان فروش و کارکنان بسیار کوچک هستند اما ارزش سهام آن‌ها بسیار بالاتر از برندهای سودآوری همچون جیپ و رم است.

به همین دلیل، سهام‌دارانِ خودروسازان درون‌سوز به آن‌ها برای تسریع حرکت به سمت الکتریکی‌سازی فشار می‌آورند که این فشار توسط سیاست‌های دولتی با هدف کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای نیز تشدید می‌شود. به‌عنوان‌مثال، اتحادیهٔ اروپا و کالیفرنیا از سال ۲۰۳۵ فروش خودروهای درون‌سوز را ممنوع خواهد کرد و بریتانیا هم تا سال ۲۰۳۰ به درون‌سوزها مهلت داده است. به گفتهٔ تاوارس اما دولت‌ها بجای فشار بر خودروسازان باید سیاست‌های آب‌وهوایی خود را روی توسعهٔ زیرساخت‌های شارژ خودروهای الکتریکی و همین‌طور پاک کردن فرایند تولید انرژی متمرکز کنند.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. AMG GT R

    ۱۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1074 ديدگاه)

    حرف درسته اما این فرد دنبال سود شرکتش هست دیده ممکن هست الکتریکی سازی براشون به صرفه نباشه اومده چار تا چیز بلغور کرده
    خلاصه که هیچ کس به فکر مردم نیست و صرفا شو آف هست

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۱۲
    1. M.Kazem.K

      ۱۸ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (773 ديدگاه)

      حالا نکه قدرت های پشت جریان الکتریکی سازی و… همه دلشون برای محیط زیست و طبیعت کباب میشه و شب ها از اضطراب آسیب دیدن طبیعت خواب به چشمشون نمیاد !!!!

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۰
  2. یک کاربر

    ۱۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (148 ديدگاه)

    استلانتیس، همان پژو سیتروئن فیات کرایسلر، قدرت رقابت ندارند.

    پژو ۲۰۸ برقی ،۴۰ هزار دلار، بعد میبینیم فورد مک ئی ۴۰ هزار دلاره ، شورلت بولت ۳۰ هزار دلار، تویوتا کرولایی که در چین میخواهند بزنند ۳۰ هزار دلار،

    یک بخش شرکت که فرانسوی هست همین الان قدرت رقابت با رقبای آمریکایی و اسیایی نداره، توی دوران بنزینی هم همین بود کدام محصول فیات یا پژو در امریکا فروش رفته؟

    موافقم ۴
    مخالفم ۱۰
  3. پویان

    ۱۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (619 ديدگاه)

    یکی نیست بهش بگه نمیتونی با امریکا و چین رقابت کنی توی الکتریکی. راحت بگو نمیتونم. شاید تونستی یه ارتقایی بدی

    موافقم ۲
    مخالفم ۱۶
  4. ارین صاحب جمعی

    ۱۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (734 ديدگاه)

    عمو پویان خود استلانتیس درسته مال هلند ولی ر
    زیرمجموعش شرکت فیات کرایسلر هست که دوج و بقیه خودروهای قلچماق آمریکایی و ایتالیایی‌در آن هستند بعد تو میگی امریکا

    موافقم ۹
    مخالفم ۰
  5. Aran+Milan

    ۱۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (273 ديدگاه)

    به این آدم باید گفت برو کار کن مگو چیست کار?

    موافقم ۱
    مخالفم ۳
  6. امیرحسین

    ۱۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (240 ديدگاه)

    اینا یادشون رفته به جای اینکه با کره زمین زندگی کنند
    می‌خوان داخلش زندگی کنند و این اصل مهم رو فراموش کردن
    من بچه شمال کشور هستم شمالی هر ساله رکورد بارندگی رو میشکوند حالا از آمار های مدت مشابه بسیار پایین اومده
    چرا فکر نمیکنه بهتر خودرو ساز ها متضرر بشن تا اینکه سیاره مونو از دست بدیم
    باید اینو یاد بگیریم مهمتر از ماشینا که عشقمون هستن
    این زمین که مهمتر
    آدمای سرمایه دار گند زدن به سیستم آب و هوایی
    و این فشاری که ایشون میگن دولت ها آوردن بهشون در واقع کار فعالان محیط زیست و دوستداران کره زمین هست که به دولتی ها فشار می آوردن نباید اینو اشتباه گرفت

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
    1. Clean energy (بر باعث بانیش...)

      ۱۸ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1022 ديدگاه)

      تغییرات اقلیمی درسته حرف شما هم درست
      ولی یقینا برقی سازی کمکی به محیط زیست نمیکنه…
      باید سوختی بیاد که حداقل کربن بده و کربن بگیره یا کربن بگیره اکسیژن بده یه چیزی تو این مایه ها
      که من واسه ماشین هیدروژی یه نظر عجیب دارم. اینکه وقتی هیدروژن میسوزه آب میده بیرون و آب هم میشه H2O پس میتونیم اون آب رو بگیره اون دستگاه و از هیدروژنش استفاده کنه و اکسیژن بده بیرون!!!!!

      موافقم ۰
      مخالفم ۱
  7. AHMET 2002

    ۱۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1451 ديدگاه)

    ها باز اوضاع psa ,و فیات بهتره
    کرایسلر خیلی بهش ظلم میشه تو این داستان

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  8. (Saeed(peugeot

    ۱۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (134 ديدگاه)

    منم شاید با حرف تاوارس موافق نباشم …… ولی به گفته مدیران تویوتا که هیدروژنی و به الکتریکی ترجیح میدن همچین الکتریکی هم به ضرر نیست ……
    و در کل زیر مجموعه های استلانیس / البته شاخه اروپاییش برقی زیاده داره ….
    پژو که ۲۰۸ و ۲۰۰۸ و ۳۰۸ و ۳۰۰۸ و ون ها که هن برقی هم پلاگین داره
    اوپل و دی اس هم تا ۵ سال آینده کلا برقی میشن
    فیات هم اوکی هست با جیپ ….

    دوج و کرایسلر باید برقی بشن سریعتر

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  9. میثم

    ۱۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2868 ديدگاه)

    بنظر من حرفهای کاملا درستیه
    تغییر روند، باید حساب شده و زمان بندی مناسبی داشته باشه و تمام جوانب رو باید درنظر گرفت و اگه بخشهایی بخاطر تغییر روند آسیب میبینن، باید از قبل براش چاره اندیشید.

    موافقم ۲
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا