استلانتیس به دنبال جایگزینی برای کارلوس تاوارس

پنج‌شنبه 5 مهر 1403 - 13:30
مطالعه 3 دقیقه
Carlos-Tavares-1
قرارداد کنونی کارلوس تاوارس، مدیرعامل استلانتیس در ژانویهٔ 2026 به پایان می‌رسد و این شرکت هم‌اکنون جستجو برای یافتن جانشین وی را آغاز کرده است.
تبلیغات

اوضاع در استلانتیس اصلاً خوب نیست و در نیمهٔ نخست سال جاری، سود خالص شرکت به دلیل فروش پایین، 48 درصد کاهش پیدا کرده است. نمایندگی‌های استلانتیس در آمریکا یعنی جایی که فروش شرکت کاهشی 16 درصدی داشته، کارلوس تاوارس، مدیرعامل استلانتیس را مقصر این شرایط فاجعه‌بار و تضعیف برندهای آمریکایی می‌دانند. به همین دلیل، زمانی که قرارداد کنونی تاوارس در ژانویهٔ 2026 به پایان برسد، ممکن است تمدید نشود زیرا جان الکان، رئیس استلانتیس، طی مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفته است که جستجو برای مدیرعامل جدید آغاز شده است. البته الکان که ریاست فراری را هم بر عهده دارد، تمدید قرار داد تاوارس را هم رد نکرده است.

برای یادآوری، زمانی که فیات-کرایسلر و پژو-سیتروئن در ژانویهٔ 2021 باهم ادغام شدند و استلانتیس را شکل دادند، تاوارس به‌عنوان مدیرعامل این گروه خودروسازی جدید منصوب شد. با وجود اظهارات الکان، به نظر می‌رسد خبری از کنار گذاشتن تاوارس نباشد زیرا بلومبرگ به نقل از منابع نزدیک به استلانتیس گفته است قرارداد تاوارس تمدید خواهد شد. همچنین منبعی نزدیک به جان الکان هم اظهار داشته است که هنگام نزدیک شدن به زمان پایان قرارداد مدیرعامل، شروع جستجو برای مدیرعامل احتمالی جدید فرایندی طبیعی است و ممکن است تاوارس پس از ژانویهٔ 2026 همچنان در سمت خود باقی بماند.

استلانتیس 14 برند مختلف را در اختیار دارد که همهٔ آن‌ها حداقل تا پایان دههٔ جاری به فعالیت خود ادامه خواهند داد زیرا این گروه خودروسازی، اخیراً تعهد خود به پایبندی به برنامه‌هایی که در سال 2021 برای سرمایه‌گذاری 10 ساله در تمام برندها اعلام شدند را تکرار کرده است. البته چند ماه پیش، تاوارس هشدار داد که استلانتیس می‌تواند برندهای ضرر ده را کنار بگذارد. در بین برندهای متعدد این شرکت، علاوه بر لانچیا، دی‌اس و کرایسلر که شرایط خوبی ندارند، اوضاع برای مازراتی هم اصلاً خوب پیش نمی‌رود. فروش این شرکت در نیمهٔ نخست سال جاری بیش از 50 درصد کاهش پیدا کرده و تاوارس بازاریابی ناکارآمد را دلیل این موضوع می‌داند:

اگر فروش در حال حاضر پایین است، به خاطر بازاریابی است. ما در زمینهٔ کیفیت پیشرفت‌های زیادی کرده‌ایم اما اکنون باید روی بازاریابی کار کنیم

در برند رم هم نگرانی‌هایی به خاطر کیفیت وجود دارد و تاوارس دلیل این مشکل را کارخانهٔ میشیگان دانسته است یعنی جایی که تعداد زیادی از پیکاپ‌های 1500 بلافاصله پس از خروج از خط تولید باید تعمیر شوند. در همین حال، کاهش تقاضا برای خودروهای الکتریکی استلانتیس را مجبور کرده است تا تولید فیات 500e را به مدت چهار هفته متوقف کند. البته هرچند نسل جدید این هاچ‌بک کوچک صرفاً به‌صورت تمام الکتریکی عرضه شد ولی فیات قصد دارد در سال 2026 یک نسخهٔ هیبریدی را هم با موتور بنزینی عرضه کند تا شاید بتواند شرایط این خودرو را بهبود ببخشد. به‌طورکلی، ادارهٔ این همه برند بسیار دشوار است و یافتن جانشین مناسب برای تاوارس هم آسان نخواهد بود. استلانتیس حدود 15 ماه فرصت دارد تا به دنبال جانشینی برای این مدیر پرتغالی باشد مگر اینکه تاوارس بتواند مدیران ارشد شرکت را برای ادامهٔ فعالیت خود قانع کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.