پونتیاک

جذاب‌ترین نسخه‌های پونتیاک GTO، افسانه‌های ماندگار عضلانی

اگرچه نزدیک به دو دهه از تولید آخرین GTO می‌گذرد و برند پونتیاک دیگر وجود ندارد اما این نام همچنان در قلب طرفداران ماسل کارها زنده است.

GTO در سال ۱۹۶۴ به‌عنوان پکیجی پرفورمنس برای مدل میان سایز پونتیاک تمپست معرفی شد. این خودرو با دو نسخه از موتور قدرتمند V8 که از مدل‌های بزرگ‌تر پونتیاک قرض گرفته شده بود، به موفقیت بزرگی دست یافت و به عقیده بسیاری از مورخان، موج جنون ماسل ‌کارها را آغاز کرد. پونتیاک این مدل مشهور را در پنج نسل و نسخه‌های متعدد تولید کرد که هرچند برخی ناامیدکننده بودند اما برخی دیگر به افسانه‌های ماسل کار تبدیل شدند. در این مقاله، پنج نسخه برجسته تاریخ GTO را مرور می‌کنیم.

پونتیاک GTO سال ۱۹۶۴

پیش از سال ۱۹۶۴، خودروهای میان سایز پرفورمنس بالا وجود داشتند اما همگی تولید محدود، مناسب پیست درگ و گران‌قیمت بودند. پونتیاک با پکیج GTO این استراتژی را تغییر داد و آن را با بازاریابی گسترده و قیمتی مقرون‌به‌صرفه برای همه طرفداران عرضه کرد. GTO اولیه در نسخه‌های کوپه، هاردتاپ و کانورتیبل بر اساس تمپست قابل سفارش بود. کسانی که پکیج GTO را انتخاب می‌کردند، از موتور ۶.۴ لیتری V8 با یک کاربراتور چهار دهنه بهره‌مند می‌شدند که ۳۲۵ اسب بخار تولید می‌کرد. این پکیج شامل گیربکس دستی سه سرعته با شیفتر هرست، نشان‌های GTO، ورودی‌های هوای کاپوت، فنرهای سفت‌تر، آنتی‌رول جلوی بزرگ‌تر و رینگ‌های عریض‌تر با لاستیک‌های ردلاین بود. برای کسانی که خودروی قوی‌تری می‌خواستند، آپشن‌هایی مانند گیربکس دستی چهار سرعته یا موتور تری‌پاور با سه کاربراتور دو دهنه وجود داشت که قدرت را به ۳۴۸ اسب بخار افزایش می‌داد.

پونتیاک GTO تری پاور سال ۱۹۶۵

با وجود موفقیت GTO در سال اول عرضه، پونتیاک بیکار ننشست و در سال ۱۹۶۵ نسخه بهبودیافته‌ای از GTO را معرفی کرد. این مدل همچنان پکیجی برای تمپست بود و تمام بهبودهای ظاهری مدل‌های میان سایز پونتیاک را تجربه کرد اما حدود ۴۵ کیلوگرم سنگین‌تر شد. برای جبران وزن اضافی و بهبود پرفورمنس، مهندسان پونتیاک جریان هوای موتور ۳۸۹ را بهبود بخشیدند. درنتیجه، موتور سفارشی تری‌پاور اکنون ۳۶۰ اسب بخار تولید می‌کرد و با وجود وزن بیشتر، GTO ۱۹۶۵ کمی سریع‌تر بود. درواقع، GTO مدل ۱۹۶۵ مجهز به موتور تری‌پاور و گیربکس دستی چهار سرعته، پادشاه مسافت ۴۰۰ متر در میان ماسل کارهای تولیدی سال بود. این خودرو مسیر ۴۰۰ متر در ۱۴.۵ ثانیه طی کرد که نه‌تنها سریع‌تر از مدل قبلی بود بلکه از رقیب جدید و قدرتمندش، یعنی شورلت شِوِل SS 396 نیز بهتر عمل کرد.

پونتیاک GTO جاج سال ۱۹۶۹

پونتیاک به بهبود GTO ادامه داد و در سال ۱۹۶۶ آن را به یک مدل مستقل تبدیل کرد. در سال ۱۹۶۸، کل مدل‌های میان سایز پونتیاک ازجمله GTO، کاملاً بازطراحی شد و یک سال بعد، پونتیاک پکیج جدیدی به نام جاج را معرفی کرد. این پکیج در ابتدا به‌عنوان جایگزینی ارزان‌تر برای GTO استاندارد طراحی شده بود اما در نمایندگی‌ها به گزینه‌ای رده‌بالا تبدیل شد. جاج با برچسب‌های منحصربه‌فرد، شیفتر T شکل هرست، اسپویلر عقب و رینگ‌های رالی II عرضه می‌شد. زیر کاپوت، موتور استاندارد ۶.۶ لیتری رم ایر II با ۳۶۶ اسب بخار قرار داشت اما علاقه‌مندانی که قدرت بیشتری می‌خواستند، می‌توانستند نسخه سفارشی رم ایر IV را انتخاب کنند که روی کاغذ ۳۷۰ اسب بخار تولید می‌کرد اما در عمل بسیار توانمندتر بود.

پونتیاک GTO رم ایر IV سال ۱۹۷۰

سال ۱۹۷۰ هیجان‌انگیزترین سال عصر طلایی ماسل کارها محسوب می‌شود. یکی از دلایل این موضوع، تصمیم جنرال موتورز برای لغو محدودیت ۶.۵ لیتری برای موتورهای خودروهای میان سایز بود که به برندهایش اجازه داد موتورهای V8 قدرتمندی را معرفی کنند؛ بنابراین، پونتیاک موتور جدید ۷.۵ لیتری را معرفی کرد. این موتور رسماً ۳۶۰ اسب بخار تولید می‌کرد که تنها ۱۰ اسب بخار بیشتر از موتور استاندارد ۶.۶ لیتری بود. درحالی‌که برخی برای خرید موتور جدید که در ابتدا فقط برای GTO غیرجاج در دسترس بود هجوم آوردند، افراد آگاه‌تر موتور ۶.۶ لیتری رم ایر IV را انتخاب کردند. این موتور سبک‌تر از ۷.۵ لیتری بود و با ۳۷۰ اسب بخار قدرت، به GTO اجازه داد تا مسیر ۴۰۰ متر را در ۱۳.۶ ثانیه طی کند.

پونتیاک GTO سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶

با پایان عصر طلایی ماسل کارها، GTO در سال ۱۹۷۳ کوچک‌تر شد و یک سال بعداً به شورلت نوا با برند پونتیاک تبدیل شد که خیلی زود کنار رفت. طرفداران پونتیاک سال‌ها منتظر GTO جدید بودند اما این خودرو بازنگشت تا اینکه سرانجام در سال ۲۰۰۴ معجزه رخ داد. بااین‌حال، GTO جدید چیزی بیش از هولدن مونارو ری‌بج شده نبود. به همین دلیل، برخی از طرفداران دوآتشه ممکن است از حضور GTO نسل پنجم در این فهرست ناراحت شوند اما اگر از این حقیقت که خودرویی استرالیایی بود چشم‌پوشی کنیم، این مدل شایسته جایگاهی در لیست ما هست. این کوپه ابتدا با موتور ۵.۷ لیتری V8 بلوک کوچک شورلت LS1 با ۳۵۰ اسب بخار عرضه شد که در سال ۲۰۰۵ با موتور ۶ لیتری LS2 با ۴۰۰ اسب بخار جایگزین شد. با موتور دوم، GTO از صفر تا ۹۷ کیلومتر بر ساعت را در ۴.۷ ثانیه طی کرد و مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۳ ثانیه می‌پیمود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۱ رای
منبع
autoevolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. Taha Ayoobi

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (6791 ديدگاه)

    جانم به همشون
    ایکاش این برند پرآوازه برگرده که جاش خیلی خالیه

    موافقم 18
    مخالفم 6
    1. جرمی کلارکسون

      ۱۱ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (1139 ديدگاه)

      یه رینگ اون GTO رم ایر میارزه به کل ماشین های ژاپنی😂🤣🤣🤣

      موافقم 2
      مخالفم 1
  2. حسام

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (374 ديدگاه)

    با اینکه عشق BMW هستم ولی تمامی این پونتیاک هارو میخوام

    موافقم 17
    مخالفم 2
  3. حمید

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (374 ديدگاه)

    این پست مخصوص آقا ماشاءالله

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. جلال

      ۱۱ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (374 ديدگاه)

      🤣🤣🤣

      موافقم 3
      مخالفم 2
  4. Iman 007

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (210 ديدگاه)

    واقعا حیف از این برند که نابود شد

    موافقم 7
    مخالفم 2
  5. محی

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (221 ديدگاه)

    خوش به حال کسایی که دهه ۶۰ میلادی تو امریکا زندگی کردن

    موافقم 15
    مخالفم 2
    1. امیر

      ۱۱ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (21 ديدگاه)

      مخصوصا ۱۹۶۸ که با آپولو ۱۱ رفتند کره ماه،کلا از ۱۹۶۲ شروع شد ولی دهه ۷۰ غیر از رکود اقتصادی بهترین دهه آمریکاست،تیپ و خودرو و فیلم و تکنولوژی و گنگ

      موافقم 12
      مخالفم 1
  6. هنری فورد

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (119 ديدگاه)

    اصلا خودِ اسم پونتیاک هم گنگ هست .

    موافقم 14
    مخالفم 2
  7. PSA

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (89 ديدگاه)

    حیف واقعا که پونتیاک دیگه پیش ما نیست …

    موافقم 12
    مخالفم 3
  8. SepehrV10

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (195 ديدگاه)

    تری پاور منو یاد نیسان آبی میندازه نیسان از پونتیاک تقلید کرده

    موافقم 3
    مخالفم 11
  9. کامران

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (50 ديدگاه)

    جدا از بحران نفتی، چیزی که صدمه زیادی به خودروسازهای امریکایی مخصوصا جنرال موتورز زد همین قضیه ریبج کردن اای بیشمارشون بود

    موافقم 5
    مخالفم 2
  10. amir

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (3925 ديدگاه)

    هیچی بهتر از جاج نمیشه
    البته اون هولدن مونارو هم برا خودش جذاب بود

    موافقم 9
    مخالفم 1
  11. bi Turbo

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (246 ديدگاه)

    همگی فوق العاده…
    تری پاور بعد از موستانگ یکی از زیباترین ماسل کارهاست.
    دوستان کدوم مدل ها از موتور همی استفاده میکردند؟

    موافقم 4
    مخالفم 1
  12. Cadillac-V

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (563 ديدگاه)

    فوق العادن همشون
    کاش این شایعات مبنی بر احیا شدن پونتیاک درست باشه

    امیدوارم اگر هم احیا شد پونتیاک درست و حسابی احیا بشه مثل بعضیا یه جوری نشه بگیم کاش احیا نمیشد…

    موافقم 8
    مخالفم 5
    1. bi Turbo

      ۱۱ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (246 ديدگاه)

      شایعاتی شنیدم مبنی بر این که جنرال موتورز این برند رو احیا کرده اما قرار صرفا بر روی قطعاتی مثل رینگ محصولاتش از این نام استفاده کنه.

      موافقم 3
      مخالفم 1
  13. مهردادکمال

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (2208 ديدگاه)

    نمای جلوی پونتیاک GTO تری پاور چقدر شبیه نیسان آبی خودمونه

    موافقم 4
    مخالفم 7
  14. N!kan

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (223 ديدگاه)

    عاشق طراحی جاج ۱۹۶۹ ام
    ۳۷۰ اسب اعلام کارخونه بود ولی اگه اشتباه نکنم نزدیک ۴۵۰ اسب قدرتش بود

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۱۱ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (6791 ديدگاه)

      هم ناخالص اندازه میگرفتن
      هم کمتر اعلام میکردن
      دیگه تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل

      موافقم 6
      مخالفم 1
    2. Taha Ayoobi

      ۱۱ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (6791 ديدگاه)

      جاج 69 از اوناس که الانم میتونه همونجوری با همون طراحی تولید شه

      موافقم 9
      مخالفم 1
    3. Truth

      ۱۱ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (2 ديدگاه)

      الان بی ام و هم قدرتشو کمتر اعلام می‌کنه
      آیا دروغگو به حساب میاد یا کارش درسته ؟

      موافقم 5
      مخالفم 2
      1. Taha Ayoobi

        ۱۱ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (6791 ديدگاه)

        بی ام و کمتر اعلام نمیکنه

        موافقم 2
        مخالفم 1
  15. (Ali(chevynova

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (7959 ديدگاه)

    حرف نداره این ماشین
    GM عزیز با ساخت gto اثبات کرد که خلق بهترینها امکان پذیره

    بابا مرحبا gto مدل ۱۹۶۴ با موتور ۳۲۵ اسبی
    بابا مرحبا فایربرد ۱۹۶۷
    بابا مرحبا موتور ۳۸۹ پونتیاک

    موافقم 10
    مخالفم 6
  16. سوشیانت

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (396 ديدگاه)

    نسخه ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ هم بد نبود خوب بود و میتونه توی لیست باشه اما اگر قرار باشه با اون چهار تا مقایسه بشه هیچ حرفی برای گفتن نداره

    موافقم 4
    مخالفم 5
  17. Taha Ayoobi

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (6791 ديدگاه)

    اونایی گه میگن تری پاور شبیه نیسان آبیه مشکل از خودشون نیست مشکل بازار بسته اس که مجبورن هر روز نیسان آبی ببینن و سوار شن

    موافقم 5
    مخالفم 6
  18. علی Shelby

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (860 ديدگاه)

    من رم ایر رو خیلی دوست دارم
    واقعاً پونتیاک جاش خالیه

  19. عارف رضائیان

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (236 ديدگاه)

    پونتیاک کجاش بهترینه ؟! از نظر من طراحیش واستایلش منحصر بفرد است همینطور حس رانندگی اش درست مثل دیگر ماسل کارهای امریکایی اما تقریبا اکثر آمریکاییهای اون زمان مشکل اضافه وزن هندلینگ ضعیف و مصرف بنزین سرسام آور و ابعاد غیر متعارف را داشتند

    موافقم 2
    مخالفم 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا