اگرچه نزدیک به دو دهه از تولید آخرین GTO میگذرد و برند پونتیاک دیگر وجود ندارد اما این نام همچنان در قلب طرفداران ماسل کارها زنده است.
GTO در سال ۱۹۶۴ بهعنوان پکیجی پرفورمنس برای مدل میان سایز پونتیاک تمپست معرفی شد. این خودرو با دو نسخه از موتور قدرتمند V8 که از مدلهای بزرگتر پونتیاک قرض گرفته شده بود، به موفقیت بزرگی دست یافت و به عقیده بسیاری از مورخان، موج جنون ماسل کارها را آغاز کرد. پونتیاک این مدل مشهور را در پنج نسل و نسخههای متعدد تولید کرد که هرچند برخی ناامیدکننده بودند اما برخی دیگر به افسانههای ماسل کار تبدیل شدند. در این مقاله، پنج نسخه برجسته تاریخ GTO را مرور میکنیم.
پونتیاک GTO سال ۱۹۶۴
پیش از سال ۱۹۶۴، خودروهای میان سایز پرفورمنس بالا وجود داشتند اما همگی تولید محدود، مناسب پیست درگ و گرانقیمت بودند. پونتیاک با پکیج GTO این استراتژی را تغییر داد و آن را با بازاریابی گسترده و قیمتی مقرونبهصرفه برای همه طرفداران عرضه کرد. GTO اولیه در نسخههای کوپه، هاردتاپ و کانورتیبل بر اساس تمپست قابل سفارش بود. کسانی که پکیج GTO را انتخاب میکردند، از موتور ۶.۴ لیتری V8 با یک کاربراتور چهار دهنه بهرهمند میشدند که ۳۲۵ اسب بخار تولید میکرد. این پکیج شامل گیربکس دستی سه سرعته با شیفتر هرست، نشانهای GTO، ورودیهای هوای کاپوت، فنرهای سفتتر، آنتیرول جلوی بزرگتر و رینگهای عریضتر با لاستیکهای ردلاین بود. برای کسانی که خودروی قویتری میخواستند، آپشنهایی مانند گیربکس دستی چهار سرعته یا موتور تریپاور با سه کاربراتور دو دهنه وجود داشت که قدرت را به ۳۴۸ اسب بخار افزایش میداد.
پونتیاک GTO تری پاور سال ۱۹۶۵
با وجود موفقیت GTO در سال اول عرضه، پونتیاک بیکار ننشست و در سال ۱۹۶۵ نسخه بهبودیافتهای از GTO را معرفی کرد. این مدل همچنان پکیجی برای تمپست بود و تمام بهبودهای ظاهری مدلهای میان سایز پونتیاک را تجربه کرد اما حدود ۴۵ کیلوگرم سنگینتر شد. برای جبران وزن اضافی و بهبود پرفورمنس، مهندسان پونتیاک جریان هوای موتور ۳۸۹ را بهبود بخشیدند. درنتیجه، موتور سفارشی تریپاور اکنون ۳۶۰ اسب بخار تولید میکرد و با وجود وزن بیشتر، GTO ۱۹۶۵ کمی سریعتر بود. درواقع، GTO مدل ۱۹۶۵ مجهز به موتور تریپاور و گیربکس دستی چهار سرعته، پادشاه مسافت ۴۰۰ متر در میان ماسل کارهای تولیدی سال بود. این خودرو مسیر ۴۰۰ متر در ۱۴.۵ ثانیه طی کرد که نهتنها سریعتر از مدل قبلی بود بلکه از رقیب جدید و قدرتمندش، یعنی شورلت شِوِل SS 396 نیز بهتر عمل کرد.
پونتیاک GTO جاج سال ۱۹۶۹
پونتیاک به بهبود GTO ادامه داد و در سال ۱۹۶۶ آن را به یک مدل مستقل تبدیل کرد. در سال ۱۹۶۸، کل مدلهای میان سایز پونتیاک ازجمله GTO، کاملاً بازطراحی شد و یک سال بعد، پونتیاک پکیج جدیدی به نام جاج را معرفی کرد. این پکیج در ابتدا بهعنوان جایگزینی ارزانتر برای GTO استاندارد طراحی شده بود اما در نمایندگیها به گزینهای ردهبالا تبدیل شد. جاج با برچسبهای منحصربهفرد، شیفتر T شکل هرست، اسپویلر عقب و رینگهای رالی II عرضه میشد. زیر کاپوت، موتور استاندارد ۶.۶ لیتری رم ایر II با ۳۶۶ اسب بخار قرار داشت اما علاقهمندانی که قدرت بیشتری میخواستند، میتوانستند نسخه سفارشی رم ایر IV را انتخاب کنند که روی کاغذ ۳۷۰ اسب بخار تولید میکرد اما در عمل بسیار توانمندتر بود.
پونتیاک GTO رم ایر IV سال ۱۹۷۰
سال ۱۹۷۰ هیجانانگیزترین سال عصر طلایی ماسل کارها محسوب میشود. یکی از دلایل این موضوع، تصمیم جنرال موتورز برای لغو محدودیت ۶.۵ لیتری برای موتورهای خودروهای میان سایز بود که به برندهایش اجازه داد موتورهای V8 قدرتمندی را معرفی کنند؛ بنابراین، پونتیاک موتور جدید ۷.۵ لیتری را معرفی کرد. این موتور رسماً ۳۶۰ اسب بخار تولید میکرد که تنها ۱۰ اسب بخار بیشتر از موتور استاندارد ۶.۶ لیتری بود. درحالیکه برخی برای خرید موتور جدید که در ابتدا فقط برای GTO غیرجاج در دسترس بود هجوم آوردند، افراد آگاهتر موتور ۶.۶ لیتری رم ایر IV را انتخاب کردند. این موتور سبکتر از ۷.۵ لیتری بود و با ۳۷۰ اسب بخار قدرت، به GTO اجازه داد تا مسیر ۴۰۰ متر را در ۱۳.۶ ثانیه طی کند.
پونتیاک GTO سالهای ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶
با پایان عصر طلایی ماسل کارها، GTO در سال ۱۹۷۳ کوچکتر شد و یک سال بعداً به شورلت نوا با برند پونتیاک تبدیل شد که خیلی زود کنار رفت. طرفداران پونتیاک سالها منتظر GTO جدید بودند اما این خودرو بازنگشت تا اینکه سرانجام در سال ۲۰۰۴ معجزه رخ داد. بااینحال، GTO جدید چیزی بیش از هولدن مونارو ریبج شده نبود. به همین دلیل، برخی از طرفداران دوآتشه ممکن است از حضور GTO نسل پنجم در این فهرست ناراحت شوند اما اگر از این حقیقت که خودرویی استرالیایی بود چشمپوشی کنیم، این مدل شایسته جایگاهی در لیست ما هست. این کوپه ابتدا با موتور ۵.۷ لیتری V8 بلوک کوچک شورلت LS1 با ۳۵۰ اسب بخار عرضه شد که در سال ۲۰۰۵ با موتور ۶ لیتری LS2 با ۴۰۰ اسب بخار جایگزین شد. با موتور دوم، GTO از صفر تا ۹۷ کیلومتر بر ساعت را در ۴.۷ ثانیه طی کرد و مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۳ ثانیه میپیمود.
Taha Ayoobi
۱۱ تیر ۱۴۰۴جانم به همشون
ایکاش این برند پرآوازه برگرده که جاش خیلی خالیه
جرمی کلارکسون
۱۱ تیر ۱۴۰۴یه رینگ اون GTO رم ایر میارزه به کل ماشین های ژاپنی😂🤣🤣🤣
حسام
۱۱ تیر ۱۴۰۴با اینکه عشق BMW هستم ولی تمامی این پونتیاک هارو میخوام
حمید
۱۱ تیر ۱۴۰۴این پست مخصوص آقا ماشاءالله
Dinosaur V12
۱۱ تیر ۱۴۰۴https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2018/07/%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%A7%D9%86.jpg
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/06/Pontiac-GTO-3.jpg
جلال
۱۱ تیر ۱۴۰۴🤣🤣🤣
Cadillac-V
۱۱ تیر ۱۴۰۴https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/02/Cars-8-16.jpg
Iman 007
۱۱ تیر ۱۴۰۴واقعا حیف از این برند که نابود شد
محی
۱۱ تیر ۱۴۰۴خوش به حال کسایی که دهه ۶۰ میلادی تو امریکا زندگی کردن
امیر
۱۱ تیر ۱۴۰۴مخصوصا ۱۹۶۸ که با آپولو ۱۱ رفتند کره ماه،کلا از ۱۹۶۲ شروع شد ولی دهه ۷۰ غیر از رکود اقتصادی بهترین دهه آمریکاست،تیپ و خودرو و فیلم و تکنولوژی و گنگ
هنری فورد
۱۱ تیر ۱۴۰۴اصلا خودِ اسم پونتیاک هم گنگ هست .
PSA
۱۱ تیر ۱۴۰۴حیف واقعا که پونتیاک دیگه پیش ما نیست …
SepehrV10
۱۱ تیر ۱۴۰۴تری پاور منو یاد نیسان آبی میندازه نیسان از پونتیاک تقلید کرده
کامران
۱۱ تیر ۱۴۰۴جدا از بحران نفتی، چیزی که صدمه زیادی به خودروسازهای امریکایی مخصوصا جنرال موتورز زد همین قضیه ریبج کردن اای بیشمارشون بود
amir
۱۱ تیر ۱۴۰۴هیچی بهتر از جاج نمیشه
البته اون هولدن مونارو هم برا خودش جذاب بود
bi Turbo
۱۱ تیر ۱۴۰۴همگی فوق العاده…
تری پاور بعد از موستانگ یکی از زیباترین ماسل کارهاست.
دوستان کدوم مدل ها از موتور همی استفاده میکردند؟
Cadillac-V
۱۱ تیر ۱۴۰۴فوق العادن همشون
کاش این شایعات مبنی بر احیا شدن پونتیاک درست باشه
امیدوارم اگر هم احیا شد پونتیاک درست و حسابی احیا بشه مثل بعضیا یه جوری نشه بگیم کاش احیا نمیشد…
bi Turbo
۱۱ تیر ۱۴۰۴شایعاتی شنیدم مبنی بر این که جنرال موتورز این برند رو احیا کرده اما قرار صرفا بر روی قطعاتی مثل رینگ محصولاتش از این نام استفاده کنه.
مهردادکمال
۱۱ تیر ۱۴۰۴نمای جلوی پونتیاک GTO تری پاور چقدر شبیه نیسان آبی خودمونه
N!kan
۱۱ تیر ۱۴۰۴عاشق طراحی جاج ۱۹۶۹ ام
۳۷۰ اسب اعلام کارخونه بود ولی اگه اشتباه نکنم نزدیک ۴۵۰ اسب قدرتش بود
Taha Ayoobi
۱۱ تیر ۱۴۰۴هم ناخالص اندازه میگرفتن
هم کمتر اعلام میکردن
دیگه تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
Taha Ayoobi
۱۱ تیر ۱۴۰۴جاج 69 از اوناس که الانم میتونه همونجوری با همون طراحی تولید شه
Truth
۱۱ تیر ۱۴۰۴الان بی ام و هم قدرتشو کمتر اعلام میکنه
آیا دروغگو به حساب میاد یا کارش درسته ؟
Taha Ayoobi
۱۱ تیر ۱۴۰۴بی ام و کمتر اعلام نمیکنه
(Ali(chevynova
۱۱ تیر ۱۴۰۴حرف نداره این ماشین
GM عزیز با ساخت gto اثبات کرد که خلق بهترینها امکان پذیره
بابا مرحبا gto مدل ۱۹۶۴ با موتور ۳۲۵ اسبی
بابا مرحبا فایربرد ۱۹۶۷
بابا مرحبا موتور ۳۸۹ پونتیاک
سوشیانت
۱۱ تیر ۱۴۰۴نسخه ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ هم بد نبود خوب بود و میتونه توی لیست باشه اما اگر قرار باشه با اون چهار تا مقایسه بشه هیچ حرفی برای گفتن نداره
Taha Ayoobi
۱۱ تیر ۱۴۰۴اونایی گه میگن تری پاور شبیه نیسان آبیه مشکل از خودشون نیست مشکل بازار بسته اس که مجبورن هر روز نیسان آبی ببینن و سوار شن
علی Shelby
۱۱ تیر ۱۴۰۴من رم ایر رو خیلی دوست دارم
واقعاً پونتیاک جاش خالیه
عارف رضائیان
۱۱ تیر ۱۴۰۴پونتیاک کجاش بهترینه ؟! از نظر من طراحیش واستایلش منحصر بفرد است همینطور حس رانندگی اش درست مثل دیگر ماسل کارهای امریکایی اما تقریبا اکثر آمریکاییهای اون زمان مشکل اضافه وزن هندلینگ ضعیف و مصرف بنزین سرسام آور و ابعاد غیر متعارف را داشتند