جنرال موتورز در اوایل قرن بیست و یکم برای رقابت با فورد موستانگ، پونتیاک GTO را احیا کرد اما در بازار موفق نشد و خیلی زود کنار رفت.
اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی دوران عجیبی برای ماسل کارها بود. فورد موستانگ در این دوره بلامنازع پادشاهی میکرد زیرا هنوز خبری از بازگشت دوج چلنجر یا شورلت کامارو نبود. بااینحال، در همان سالها، سروکلهٔ رقیبی با نامی افسانهای پیدا شد که قصد داشت به یکهتازی موستانگ پایان دهد.
بازگشت پونتیاک GTO
پیشینهٔ نام پونتیاک GTO به سال ۱۹۶۴ بازمیگردد. این کوپهٔ دودر با پیشرانهٔ قدرتمند V8، بهنوعی آغازگر دوران طلایی ماسل کارها بود. بااینحال، GTO پس از چهار نسل، در سال ۱۹۷۴ به دلیل بحران نفتی کنار رفت. پونتیاک در سال ۱۹۹۹ در نمایشگاه خودروی دیترویت کانسپتی را با نام GTO نمایش داد، اما این پروژه به تولید نرسید تا اینکه در سال ۲۰۰۴، جنرال موتورز پونتیاک GTO را بازگرداند. البته GTO جدید درواقع یک هولدن مونارو بود که نشان پونتیاک گرفت.
این ایده از «باب لوتز»، رئیس جنرال موتورز در آمریکای شمالی نشئت گرفت. او پس از تست رانندگی مونارو در یک سفر کاری به استرالیا شیفته آن شد اما متقاعد کردن مدیران جنرال موتورز برای تأیید پروژه زمان زیادی برد. موناروی ۲۰۰۱ که لوتز امیدوار بود در آمریکای شمالی عرضه کند، تا زمان شروع پروژه در سال ۲۰۰۳ قدیمی شده بود و وقتی پونتیاک GTO به بازار آمریکا رسید، ارزش دلار استرالیا در برابر دلار آمریکا افزایش یافته بود. این موضوع هزینهها را بالا برد و قیمت نهایی را که قرار بود ۲۵ هزار دلار باشد به ۳۴ هزار دلار افزایش داد.
سریعتر و قویتر از موستانگ
GTO ابتدا با پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری هشت سیلندر LS1 عرضه شد یعنی همان موتوری که در کوروت C5 استفاده میشد این موتور ۳۵۰ اسب بخار قدرت و ۴۹۵ نیوتن متر گشتاور داشت که شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۵.۳ ثانیهای را فراهم میکرد. بااینحال، ازآنجاییکه GTO نتوانست به فروش مدنظر جنرال موتورز دست پیدا کند، در سال ۲۰۰۵ به موتور قویتر ۶ لیتری LS2 مجهز شد که ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور داشت و شتاب را نیم ثانیه بهبود بخشید. برای مقایسه، موتور ۴.۶ لیتری موستانگ GT مدل ۲۰۰۵ تنها ۳۰۰ اسب بخار قدرت داشت. البته در سال ۲۰۰۷ فورد با معرفی موستانگ شلبی GT500 با موتور ۵.۴ لیتری و ۵۰۰ اسب بخار ورق را برگرداند ولی تا قبل از آن، برتری از همه لحاظ با GTO بود.
فروش ضعیفتر از انتظار
با وجود نقاط قوت آشکار، GTO فروش ضعیفی داشت و در سال اول تنها ۱۳,۶۰۰ دستگاه فروخت که بسیار کمتر از هدف ۱۸ دستگاهی جنرال موتورز بود. قیمت بالا به دلیل نرخ ارز و همچنین دشواری در متقاعد کردن فروشندگان برای اجازه تست رانندگی، از دلایل اصلی این شکست بود. قیمت پایه GTO در سال ۲۰۰۵ حدود ۳۲,۲۹۵ دلار بود درحالیکه ارزانترین موستانگ GT با قیمت ۲۵,۱۴۰ دلار عرضه شد. علاوه بر این، هولدن مونارو هرگز نشانی از میراث مدلهای قدیمی GTO نداشت. ظاهر این خودرو شبیه یک ماسل کار نبود و با طراحی نرم و محافظهکارانه، بیشتر شبیه یک خودروی معمولی برای استفاده روزمره بود تا یک هیولای ۴۰۰ اسب بخاری پرخاشگر. GTO شاید هرچند قدرت و پرفورمنس بهتری داشت اما وقتی صحبت از اختلاف ۸ هزار دلاری با موستانگ میشد، چه کسی حاضر بود هزینه بیشتری بپردازد برای اینکه خودرویی بدون جلبتوجه داشته باشد؟
نمونههای کارکرده ارزان و قابلاعتماد
در حال حاضر، نمونههای کارکردهٔ GTO مدل ۲۰۰۵ بهطور میانگین حدود ۱۳ هزار دلار قیمت دارند درحالیکه این رقم برای موستانگ GT مدل ۲۰۰۵ بین ۸ تا ۹ هزار دلار است. بااینحال، GTO در بازار دستدوم انتخاب بهتری نسبت به موستانگ خواهد بود زیرا بسیاری از موستانگها توسط مالکان با توربو و قطعات افترمارکت تیونینگ شدهاند درحالیکه GTO معمولاً دستنخورده باقی مانده است.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۵ خرداد ۱۴۰۴اون زمان در مجله ماشین، عاشق این مدل و شورولت SS سدان بودم، ولی موستانگ ماند و اینها رفتند
Mr wrong
۵ خرداد ۱۴۰۴منکه دوس داشتم برعکس میشد
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۵ خرداد ۱۴۰۴تا جایی که یادم میاد، اون زمان استهلاک و خرابی ماشینهای جنرال موتورز از فورد بیشتر بود. خصوصا برای مدلهای پرقدرت و اسپرت
ما در ایران فقط اعداد و قیافه ماشین نگاه میکنیم، از عملکرد واقعی چیزی نمیفهمیم
Mr wrong
۵ خرداد ۱۴۰۴خب با سرمایه و بهینه کردن میشد بهتر کرد عملکردشون رو نمیدونم شایدم نمیشد. ولی آره به هر حال ما از حسی که طراحی و روح اونا میگیریم حرف میزنیم من طبق همون گفتم
رامین کریمی
۵ خرداد ۱۴۰۴جی ام اون زمان به تولید بیشتر فکر میکرد طوری که تیراژ تولیدش تا حدود هفتاد و خورده ای سال در صدر تولیدات خودرویی جهان بود و بزرگترین خودروساز صد البته که از بعضی قسمتهای خودرو مثل جنس اجزای داخلی ماشین و تودوزی و بعضی نقاط از لحاظ کیفی در سطح پایینی بودند و دقیقا فورد مهندسی بهتری داشت
johnmarston
۵ خرداد ۱۴۰۴من با این ماشین توی بازی های طلایی نیدفوراسپید آشنا شدم یادش بخیر
۵ خرداد ۱۴۰۴اخ یادش بخیر من این پونتیاک خریدم تو نید فوراسپید موست وانتد بعد از پلیس در میرفتم توش
لامصب ماست وانتد با اینکه مال ۲۰ سال پیشه ولی پلیسش اگه لول بالا میبود نمیتونستی فرار کنی ازش واییی
amir
۵ خرداد ۱۴۰۴بازی nfs rivals هم اگه ستاره بالا میوفتادن دنبال آدم تا wreckedات نمیکردن دست بردار نبودن فقط باید ماشینت تا خرخره آپدیت میکردی با یه شاک ویو و توربو
پلیس رو مینداختی پشت سرت یه شاک ویو میزدی سرعتش کم بشه عقب بیوفته و بعدش توربو= فرار حتمی
به نظرم rivals آخرین نسخه بدرد بخورnfs قبل از این هیت و آنباند و پی بک بود
۵ خرداد ۱۴۰۴اونو دیگه پیسی من نمیکشه
Cadillac-V
۶ خرداد ۱۴۰۴آخرین نسخه بدرد بخور NFS فقط Most wanted 2012 بود
صدایی که گذاشته بودن رو ماشینا رو به جرعت میتونم بگم عین واقعیت بود ، چنین صدایی نه رو فورزا های ۲۰۲۵ هست نه رو NFS های الان!!! چون جفتشونو دیدم میگم
رامین کریمی
۵ خرداد ۱۴۰۴دقیقا جناب اشتری👌👌👌👌 یادش بخیر از سال ۶۰ مجله ماشین را میخریدم فکر کنم ۱۰۰ ریال بود یک ماه انتظار میکشیدیم تا صد و چهار صفحه مجله ماشین چاپ بشه و به قولی یه مقدار اطلاعاتمون بالا بره و حسرت خودروهای مدل بالای آمریکایی و اروپایی و ژاپنی را بخوریم مثل الان خبری از اینترنت نبود و آگاهی بوسیله یه گوشی
Ali.d
۵ خرداد ۱۴۰۴این افسانه ها رفتن که الان چینی ها شاخ شدن
Cadillac-V
۵ خرداد ۱۴۰۴معرکست
حیف که جنرال موتور دوتا بحران بدجور بهش خورد وگرنه الان هم الدزمبیل بود هم پونتیاک بود بیوکم اینطوری نبود
در واقع با توجه به پادشاهی که اون دوران میکردن الآنم میتونستن عالی باشن
بقیه شانسشون گفت که برند های آمرکیایی به بحران خوردن
Taha Ayoobi
۵ خرداد ۱۴۰۴بحران ها بیچاره کرد، تا میومدن سرپا بشن بعدی میکوبید تو کلشون.
تو نورگیر خونمون صبحا نور خورشید میزنه سایه پنجره لوگو الدزمبیلو میندازه رو دیوار😂
Khosrow
۵ خرداد ۱۴۰۴عکس اخر / شکـوه و جمال و جبروت /
BlackWing
۵ خرداد ۱۴۰۴جنرال موتورز دست رو محصولات هولدن میذاشت و با ریبج کردن اونجا ، با کمترین هزینه میخواست نتیجه خوب بگیره ، من خودم شورولت SS رو خیلی دوست داشتم ، کامارو نسل پنجم هم که اسطوره طراحی و پرفورمنس اون سال هاست و از نوجوونی عاشقش بودم ، همه اینا خروجی ادغام جنرال موتورز و هولدن بودن !
۵ خرداد ۱۴۰۴هزار تا ماشین اینجوری تولید شدن تو کشورهای خارجی و اسقاط شدن و رفتن
ما موندیم و پراید😏😏😏
Cadillac-V
۶ خرداد ۱۴۰۴ما خودمون دلمون میخواد اشغال سوار شیم
وگرنه نمیرفتیم یه جوری ثبت نام کنیم که بخوان قرعه کشی کنن!!!
این روزام هرچی میشه مردم میرن سراغ کوروش و تاریخ
بابا ما قبول داریم ایران تاریخ ۸۰۰۰ ساله داره ولی چه فایده الان جایگاهمون کجاست توی دنیا؟
از قدیم گفتن پهلوان زنده و عشق است، ۸۰۰۰ سال پیش تموم شد رفت الان چی هستیم؟
۶ خرداد ۱۴۰۴الان ببخشید میگم ولی … هم نیستیم
من حتی پول ثبت نام ندارم ولی واقعا دلم نمیخواد پراید سوار بشم
کمر درد گرفتم ولی دیگه چاره ای نیست جای حرص باید افتخار کرد
حال میده لاقل
این همه یه ایران حرص خوردن تهش پرایدشون تبدیل به یه ساینا شد که بی کیفیت تره ولی دیگه کاری که شده دیگه کاری نمیشه کرد
راوی
۶ خرداد ۱۴۰۴تو استرالیا همین موتور رو گذاشتن رو وانت هولدن مالو
وانت نبود که موشک بود
arash
۶ خرداد ۱۴۰۴با سلام. باب لوتز میگوید در آمریکا اگر عاشق پوشیدن لباس رسمی و کت و شلوار و کروات بودی می رفتی جنرال موتورز سرکار و وقتی عشق هیجان پوشیدن لباس اسپرت بودی و خارج از چارچوب و ضوابط می رفتی فورد. شاید علت اینکه در بحران اقتصادی سال 2008 تمامی خودرو سازهای آمریکایی ورشکسته شدند از جمله جنرال موتورز و کرایسلر و با کمک مالی دولت فدرال توانستند برگردند و تنها خودروسازی که توانست با رقبای سرسخت اروپایی و آسیایی مبارزه کند و سرپا باقی بماند بدون کمک دولت فدرال فورد موتورز بود.
سوشیانت
۶ خرداد ۱۴۰۴پونتیاک شرکت عالی هست با مدل های gto و فایربرد خودشو ثابت کرده اما این مدل که بر اساس هولدن استرالیا ساخته شده اصالتش رو برد زیر سوال باز موستانگ بهتره که بر اساس پلتفرم جدید d2c خود فورد ساخته شده بود و این پلتفرم هی ارتقا داده شده که تا به امروز هم روی جدید ترین مدل های موستانگ حتی gtd هم استفاده میشه
Lyting
۶ خرداد ۱۴۰۴همینو اگه یه برند چینی ساخته بود همه نقد میکردند و کپی از بی ام و خطاب قرارش میدادند