پونتیاک

پونتیاک ترنس ام WS6 سال 2002، آخرین و بهترین فایربرد تاریخ

پونتیاک ترنس ام WS6 مدل ۲۰۰۲، آخرین نفس‌های یکی از نمادین‌ترین ماسل کارهای آمریکایی بود که با پرفورمنس خیره‌کننده و طراحی تهاجمی، به یکی از بهترین پونتیاک‌های تاریخ تبدیل شد.

پونتیاک فایربرد، یکی از نمادین‌ترین خودروهای پرفورمنس تاریخ صنعت خودروی آمریکا، در سال ۲۰۰۲ برای همیشه از خط تولید خداحافظی کرد اما این پایان، با اوج‌گیری پرچم پرفورمنس همراه بود و ترنس ام WS6 سال ۲۰۰۲ از تمام مدل‌های قبلی خود پیشی گرفت. در سال ۱۹۶۴، پونتیاک با معرفی پکیج GTO برای مدل لمان، مفهوم پرفورمنس کارخانه‌ای را به سطح جدیدی برد و از دیگر برندهای دیترویت پیشی گرفت. این پکیج، جنگ اسب بخار را آغاز کرد و عصر طلایی ماسل‌ کارها را رقم زد. پونتیاک به «بخش هیجان جنرال موتورز» معروف شد و با مدل‌های نمادینی مانند ترنس ام، این لقب را به‌حق به دوش کشید. ترنس ام که در سال ۱۹۶۹ روی نسل اول فایربرد معرفی شد، مرز باریکی بین یک پونی کار و یک ماسل کار قدرتمند ایجاد کرد.

تاریخچه مختصر ترنس ام

ترنس ام از زمان معرفی در سال ۱۹۶۹، به‌عنوان نسخه برتر و پرفورمنس فایربرد شناخته شد. حتی در دوران رکود پرفورمنس دهه ۱۹۷۰ که خودروهای عضلانی کم‌توان شدند، ترنس ام همچنان عملکرد قابل‌قبولی ارائه می‌داد. بااین‌حال، در اواخر دهه ۱۹۸۰، به‌جز مدل ویژه بیستمین سالگرد ۱۹۸۹، ترنس ام از نظر پرفورمنس چندان چشمگیر نبود اما با معرفی نسل چهارم و آخر فایربرد در سال ۱۹۹۲، ترنس ام بار دیگر به یک خودروی پرفورمنس درخشان تبدیل شد.

خداحافظی باشکوه با پکیج WS6

تا سال ۲۰۰۲، ترنس ام همچنان برترین نسخه فایربرد بود اما برای داشتن بهترین ترنس ام، خریداران باید پکیج WS6 را انتخاب می‌کردند. پکیج WS6 از سال ۱۹۷۸ وجود داشت و تا سال ۱۹۹۲، تنها به بهبود هندلینگ محدود بود اما از سال ۱۹۹۶ که دوباره معرفی شد، علاوه بر بهبود سیستم تعلیق، ارتقاهای ظاهری و پرفورمنس نیز به آن اضافه شد. بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰، این پکیج برای مدل‌های فرمولا و ترنس ام قابل سفارش بود اما از سال ۲۰۰۱ به بعد، تنها برای ترنس ام عرضه شد. ترنس ام مدل ۲۰۲۲ به لطف پکیج WS6، ظاهری خشن در سطح یک خودروی پرفورمنس واقعی داشت. از نظر ظاهری، WS6 شامل کاپوت رم ایر با ورودی‌های هوای دوگانه کاربردی، رینگ‌های ۱۷ اینچی منحصربه‌فرد با لاستیک‌های پرفورمنس گودیر ایگل، اگزوز دوگانه و نشان WS6 در زیر چراغ عقب چپ بود؛ اما آنچه ترنس ام WS6 را متمایز می‌کرد، بهبودهای فنی این پکیج بود که این پونی کار را به یک ستاره تبدیل کرد.

عملکرد قدرتمند

ترنس ام WS6 مدل ۲۰۰۲ در نسخه‌های کوپه، کانورتیبل و T-Top عرضه شد و از بهبودهای سیستم تعلیق مانند فنرها و کمک‌فنرهای سفت‌تر و میله موج‌گیر بزرگ‌تر در جلو بهره می‌برد. این تغییرات، هندلینگ خودرو را به سطح یک خودروی اسپرت مناسب ارتقا داد اما بهترین ویژگی عملکردی این مدل، زیر کاپوت رم ایر قرار داشت. از سال ۱۹۹۸، ترنس ام به موتور افسانه‌ای ۵.۷ لیتری LS1 کوروت C5 مجهز شد. پکیج WS6 با سیستم ورودی هوای رم ایر، قدرت این موتور را نسبت به مدل‌های معمولی افزایش داد. در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲، جنرال موتورز با بهبودهایی مانند میل‌سوپاپ فولادی، سنسور MAF، انژکتورهای بزرگ‌تر و منیفولدهای اگزوز چدنی، خروجی LS1 را به اوج رساند. نتیجه این بود که ترنس ام WS6 مدل ۲۰۰۲ به قوی‌ترین موتور V8 بلوک کوچک تاریخ فایربرد مجهز شد. این موتور با ۳۲۵ اسب بخار به همراه گیربکس شش سرعته دستی یا سه سرعته اتوماتیک، شتاب صفر تا ۹۷ کیلومتر بر ساعت را در ۵ ثانیه و مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۳.۵ ثانیه طی می‌کرد. این خودرو می‌توانست خودروهای اسپرت دو برابر گران‌تر را به چالش بکشد و خداحافظی باشکوهی برای پونی کار نمادین پونتیاک بود.

ارزش امروز ترنس ام WS6 مدل ۲۰۰۲

در آخرین سال تولید فایربرد، پونتیاک حدود ۱۴ هزار دستگاه ترنس ام WS6 فروخت. در حال حاضر، به دلیل پتانسیل بالای تیونینگ موتور LS1، یافتن یک ترنس ام WS6 مدل ۲۰۰۲ در حالت کاملاً فابریک دشوار است ولی با کمی صبر، می‌توان نمونه‌ای فابریک با کارکرد کم و در شرایط عالی را با قیمتی کمتر از ۵۰ هزار دلار پیدا کرد. درحالی‌که بسیاری از عضلانی‌های افسانه‌ای آمریکایی با افت عملکرد خداحافظی کردند، ترنس ام با سربلندی و به‌عنوان یکی از بهترین پونی کارهای تاریخ پونتیاک غروب کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۹ رای
منبع
Autoevolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. علی Shelby

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (728 ديدگاه)

    فایر برد یکی از جذاب ترین خودروها

    موافقم 26
    مخالفم 2
  2. khashayar..

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (32 ديدگاه)

    واقعا اسم * ترنس* با ظاهرش همخوانی داره

    موافقم 6
    مخالفم 33
    1. Mohammad

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (221 ديدگاه)

      چه ربطی داره آخه ؟
      لابد شد ترنشین هم به این موضوع مربوطه
      واقعاً ایران هم تغییر کنه ایرانی تغییر نمیکنه

      موافقم 12
      مخالفم 3
    2. ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (6159 ديدگاه)

      ماشین همچین افرادی بود🥰🥰🥰

      موافقم 2
      مخالفم 21
      1. khashayar..

        ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (32 ديدگاه)

        😁

        موافقم 2
        مخالفم 7
    3. Cadillac-V

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (227 ديدگاه)

      همین الانش مردم اروپا رنگ ماشینای اروپاییشون هفت رنگه
      بخصوص آئودی و بی ام و دیدم خیلی دیدم رنگین کمونیه رنگشون، فک کنم چون برازندشونه مردم این رنگی میکنن…
      بعد باهاشم میرن اعتراضات

      موافقم 6
      مخالفم 12
      1. khashayar..

        ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (32 ديدگاه)

        اروپا و مردمش چه ارتباطی به من داره؟ مگه من وکیل مدافع اروپام؟

        موافقم 8
        مخالفم 4
      2. khashayar..

        ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (32 ديدگاه)

        یک نگاهی به لوگوی رنگارنگ کادیلاک بنداز تا عمق فاجعه رو ببینی

        موافقم 6
        مخالفم 13
  3. محمد

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (345 ديدگاه)

    انگار نه انگار ۲۳ سال از طراحیش گذشته ، این ماشین یکی از ماشین های محبوب دوران نوجوانی من و خیلی از هم نسل های عشق ماشین بود ، اگه حق انتخابی داشتم بین کاماروی مدرن و پونتیاک ws6 به عنوان ماشین آخر هفته ، قطعا پونتیاک رو انتخاب میکردم

    موافقم 18
    مخالفم 4
  4. Yaghoob

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (571 ديدگاه)

    امیدوارم مثل خبر وایپر. خبر تولید مجدد اینم بشنوم.

    موافقم 14
    مخالفم 2
    1. Taha Ayoobi

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (6085 ديدگاه)

      من که هنوز منتظرم جنرال موتورز بعد از اون خبر پونتیاکو احیا کنه.

      خدا جون، یه هُل دیگه.

      موافقم 5
      مخالفم 1
  5. Khosrow

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (2453 ديدگاه)

    عکس دوم / اگر چیزی از طراحی – کیفیت – شخصیت – معنا و زبان طراحی دیدید به ما هم یاد بدید اگاهیمون بره بالا / سپاس ..

    موافقم 7
    مخالفم 8
  6. ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (6159 ديدگاه)

    خیلی ماشین زیباییه🥰🥰🥰

    موافقم 11
    مخالفم 3
  7. Hf

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (93 ديدگاه)

    فکر میکردم قدرتش بیشتر از اینا باشه

  8. حمیدرضا

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (456 ديدگاه)

    طراحش قطعا توی حالت طبیعی نبوده. این چه رخی هس اخه😐

    موافقم 2
    مخالفم 8
  9. Taha Ayoobi

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (6085 ديدگاه)

    عاشق این ماشینم
    ایشالا برگرده

    موافقم 3
    مخالفم 3
  10. موتور سوار بدون سر با روپوش مشکی

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    رخ کشه جذاب لنتی…
    لابد پشت این یه مو بور بدن ساز سیگار به دهنه نه؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا