تجربهای دیگر با نسخه پیشتولیدی پورشه تایکان
ما در پیست تست وایساخ پورشه حضور یافتیم تا برای بار دوم بفهمیم که آیا نشستن در صندلی سرنشین جلو بهتر است یا پشت فرمان؟! نیروهایی که در زمان عبور از پیچ وارد میشوند به حدی قوی هستند که شاید مانع جذب محتویات چیزهایی شوند که ما به عنوان صبحانه خوردهایم! اما ما در یک پورشه 911 توئین توربو حضور نداریم بلکه سوار تایکان کاملاً الکتریکی شدهایم...
کریستین ولفسرید که یکی از مهندسان پورشه است سیستم لانچ کنترل تایکان را توضیح میدهد. او کار را با هر دو پدال آغاز میکند اما درحالیکه پای چپ را بالا میآورد یادآوری میکند که مراقب باشیم! حدود سه ثانیه بعد سرعت خودرو به 100 کیلومتر در ساعت میرسد.
چند سال پیش ایدهی تولید یک پورشهی تمام الکتریکی که فاقد سر و صدای پیشرانهای سنتی باشد کاملاً مضحک به نظر میرسید؛ اما قبلاً افراد زیادی خریدار این ایده بودهاند. پورشه میگوید بیش از 20 هزار نفر سپردهی حدود 1000 یورویی را برای دستیابی به تایکان پرداخت کردهاند.
با این وجود ژرمنها هنوز بخش اعظم جزئیات این خودرو را منتشر نکرده و کار اصلی را به زمان رونمایی در نمایشگاه فرانکفورت موکول کردهاند. مهندسان شرکت هم چیز زیادی نمیگویند. این خودرو کمی کوتاهتر از پانامرا بوده و علیرغم استفاده از پلتفرم محصولات الکتریکی، سقفی با ارتفاع کمتر دارد. ما از مهندس پورشه دربارهی قدرت دقیق پورشه تایکان سوال کردیم و او گفت: "بیش از 600 اسب بخار."
آنچه که پورشه به اعلام کردنش علاقه مند است برد بیش از 500 کیلومتری تایکان در تستهای قدیمی NEDC است. به این ترتیب برد این خودرو با تستهای جدید WLTP چیزی بین 420 تا 450 کیلومتر خواهد بود.
و بله به شتابگیری هم اشاره کنیم که قابل تکرار است. پورشه 26 بار تایکان را در تستهای شتاب سنگین شرکت داده و شتاب صفر تا 200 کیلومتر در ساعت را انجام داده که همگی زیر 10 ثانیه بودهاند و تفاوت بین سریعترین و کندترین تلاش هم تنها 0.8 ثانیه بوده است.
تایکان اولین خودروی تولیدی است که از سیستم الکتریکی 800 ولت استفاده خواهد کرد. این سیستم باعث افزایش سرعت شارژ و کاهش فضای موردنیاز برای نگهداری برخی وسایل میشود. در کمتر از 5 دقیقه میتوان با استفاده از شارژری سریع برد حدود 96 کیلومتری را به دست آورد.
موضوع بعدی تست خودرو نه در پیست بلکه در معابر عمومی بود. مدیر تولید تایکان نیز با ما همراه شد و او سریعاً به یک نکته اشاره کرد:
با وجود باتریها، این خودرو پایینترین مرکز ثقل را بین تمامی محصولات کنونی پورشه دارد.
قطعاً تایکان چابکتر از خودرویی با وزن بیش از 2 تن حس میشود و زمانی که وارد جادهای پر پیچ و هم میشوید این موضوع را بیش از پیش احساس میکنید. تایکان پرفورمنس سرزندهای داشته اما روش پاسخ آن به تغییر جهات یادآوری میکند که این یک خودروی الکتریکی و یک پورشه است.
سیستم تعلیق بادی سه محفظهای و رینگهای 20 اینچی هم بخش اعظم دستاندازهای بزرگ را دور از کابین نگه میدارند. در حالت اسپورت پلاس است که ارتفاع خودرو ناگهان 20 میلیمتر پایین آمده و شما وجود یک صدای متمایز را حس میکنید که شبیه فضاپیماهای علمی تخیلی است اما حس مصنوعی کمتری دارد.
در یک مسیر خلوت شاهد شتاب گیری سهمگین پورشه و محو شدن اعداد روی داشبورد هستیم. شاسی نیز کار عالی خود در حفظ تماس با مسیر را انجام میدهد.
اگر تایکان خودروی آینده است پس یک دلیل احساسی برای هدف گرفتن نسلهای قبلی وجود دارد. ما به یاد نمیآوریم که در خودروهای قبلی چنین تأثیر دلدردی را تجربه کرده باشیم و جدای از شتاب گیری فوقالعاده، تایکان سواری بسیار جذابی دارد. حتی در این مدل پیشتولیدی هم واضح است که پورشه باعث سردرد شدید تسلا خواهد شد...
مشخصات پورشه تایکان
- پیشرانه: دو واحد الکتریکی
- قدرت: بالاتر از 600 اسب بخار
- گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: کمتر از 3.5 ثانیه (تخمینی)
- حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت (تخمینی)
- برد الکتریکی: 450 کیلومتر (تخمینی)