نقاط قوت و ضعف پورشه ماکان توربو 2020

سه‌شنبه 4 شهریور 1399 - 14:30
مطالعه 7 دقیقه
2020-porsche-macan-turbo
پس از به‌روزرسانی صورت گرفته در مدل سال 2019، پورشه ماکان توربو برای سال 2020 معرفی شد و مشتریان توانستند پشت فرمان نسخه‌ای قوی‌تر از این قدبلند...
تبلیغات

پس از به‌روزرسانی صورت گرفته در مدل سال 2019، پورشه ماکان توربو برای سال 2020 معرفی شد و مشتریان توانستند پشت فرمان نسخه‌ای قوی‌تر از این قدبلند لوکس بنشینند. نیروگاه 6 سیلندر 2.9 لیتری توئین توربوی این خودرو در ماکان GTS، کاین و پانامرا نیز بکار رفته و ما با آن آشنا هستیم. این قلب آهنین با گیربکس 7 سرعته دوکلاچه همکاری کرده و با همکاری یکدیگر باعث ثبت شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 4.1 ثانیه‌ای می‌شوند.

اما ما مطمئن نیستیم که قدرت زیاد دلیل خرید ماکان توربو 2020 باشد. اگرچه ماکان خودرویی سریع است اما ما بجای سریع رفتن روی استعدادهای آن به عنوان خودرویی لوکس تمرکز داشتیم. ماکان از کابینی با فینیش جذاب و ظاهری متمایز و خوش‌ترکیب سود می‌برد. این شاسی‌بلند همچنین پایدار و راحت بوده و از سواری بی‌دردسر و کابینی سطح بالا برخوردار است. درعین‌حال ماکان توربوی جدید با رقبای بیشتری روبرو شده و همه‌ی آن‌ها قدرت بیشتر و ویژگی‌های تیزتر و البته قیمت کمتری دارند. ماکان توربو مشکلی ندارد اما شاید برخی رقبا انتخاب صحیح‌تری باشند.

  • نقاط قوت

قدرت زیاد

با وجود پیشرانه 6 سیلندر 2.9 لیتری توئین توربویی که قدرت 434 اسب بخاری و گشتاور 549 نیوتون متری دارد، ماکان توربو همیشه مشتاق شتاب گرفتن است. شتاب 4.1 ثانیه‌ای این خودرو با وجود پکیج اسپورت کرونو ثبت می‌شود پکیجی که باعث اضافه شدن دکمه پاسخ اسپورت، لانچ کنترل و دیگر ویژگی‌ها به قدبلند پورشه نیز می‌شود. ماکان حداکثر قدرت خود را بین دورهای 1800 تا 5600 عرضه می‌کند و دو توربو نیز تأخیر ناچیزی داشته و شتاب گیری قدرتمند همواره قابل‌دسترسی است. در واقع پرفورمنس خط مستقیم ماکان همان چیزی است که محصولات توربوی پورشه انتظار داریم.

حس غیرقابل‌کنترل بودن وجود ندارد

ماکان توربو خودرویی سریع بوده اما سرکش و غیرقابل‌کنترل نیست. در شهر پاسخ پدال گاز کاملاً ریلکس و قابل پیش‌بینی بوده و دامپرهای تطبیقی نیز سواری راحتی را ارائه می‌کنند. گیربکس نیز رفتار خوبی دارد؛ و البته کابینی باکیفیت، آرام و ساکت وجود دارد که کمترین صدای باد و جاده را به خود راه می‌دهد. نشان پورشه در دماغه و نوشته توربو در عقب شاید حاکی از پرفورمنسی دیوانه‌وار باشند اما این خودرو به خوبی می‌گوید که ژرمن‌ها راه ساختن محصولی راحت را نیز بلدند.

ظاهر و کابین عالی

رنگ بدنه آبی و کابین کِرِمی ترکیب بدی نیست و بنابراین ما نیز آن را انتخاب کردیم. ماکان توربو و در واقع تمامی نسخه‌های ماکان صرف‌نظر از رنگ انتخابی گزینه‌ای جذاب هستند. در کابین نیز استفاده از متریال باکیفیت حرف اول را می‌زند. البته این کابین در مقابل برخی محصولات مدرن پورشه همچون کاین و 911 کمی از مد افتاده به نظر می‌رسد.

  • نقاط ضعف

می‌توانست پر سر و صداتر باشد

بله ما حالت ریلکس و لوکس ماکان را دوست داریم اما زمانی که بخواهید نیمه‌ی پرفورمنس لیوان را ببینید آرزو می‌کنید که ای‌کاش صدای بیشتری وجود داشت. حتی با درگیر شدن اگزوز اسپورت استاندارد که چهار خروجی دارد، ماکان توربو صدای خفته‌ای دارد. ما فقط می‌خواهیم این صدا 20 درصد بیشتر شود اما قطعاً از صدای بیشتر نیز استقبال می‌کنیم. علیرغم صدای کمی که تولید می‌شود، خود پیشرانه صدای زیبایی دارد.

احساس جدایی راننده و خودرو

شاید این یک نقطه قوت برای مشتریان مخصوص باشد اما ماکان توربو به ندرت حس درگیر کردن راننده را القا می‌کند. بله شتاب گیری خودرو و هندلینگ آن در پیچ‌ها حرف ندارد اما برخلاف مدل‌های هم قیمتی همچون آلفارومئو استلویو کوادروفولیو و یا ب ام و X3 M کامپتیشن، همیشه حس می‌شود برخی لایه‌ها بین راننده و عملکرد ماکان کشیده شده است. این خودرو سواری بسیار خوبی دارد اما به ندرت حس رقابت را در راننده ایجاد می‌کند.

نسبت قیمت به قدرت بالا

ذکر نام استلویو کوادروفولیو یا X3 M در کنار ماکان توربو اتفاقی نیست. درحالی‌که پورشه شخصیت بسیار متفاوتی نسبت به این دو دارد اما واقعیت این است که همه‌چیز این سه خودرو با یکدیگر قابل‌مقایسه است. اگر خواهان یک شاسی‌بلند کامپکت و پرسرعت هستید ماکان توربوی 83600 دلاری را انتخاب می‌کنید یا X3 M با قدرت 472 اسب بخار و قیمت 69900 دلار یا استلویو کوادروفولیوی 505 اسبی 80500 دلاری را؟ و درحالی‌که ما پورشه را دوست داریم اما مرسدس-ای ام جی GLC 63 با قدرت 469 اسب بخار هم حضور دارد که حدود 10 هزار دلار ارزان‌تر است.

قطعاً ماکان ارزش‌های خاص خودش را داشته اما در برابر رقبا کم‌توان‌تر بوده و قیمت بالای آن برای برخی افراد غیرقابل‌هضم خواهد بود.

مشخصات پورشه ماکان توربو 2020

  • پیشرانه: 6 سیلندر 2.9 لیتری توئین توربو
  • قدرت/گشتاور: 434 اسب بخار/549 نیوتون متر
  • گیربکس: 7 سرعته دوکلاچه، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت: 4.1 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 269 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: 13.8/10.7/12.3 لیتر در هر صد کیلومتر
  • قیمت پایه: 83600 دلار
  • قیمت مدل تست شده: 94 هزار دلار
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.