در یک جمله میتوان گفت پورشه برای فیس لیفت شاسیبلند ماکان ۲۰۱۹ خیلی به زحمت نیفتاده است. بله استایل این خودرو در برخی نقاط بهروز شده و میتوان آن را مشابه ۹۱۱ و پانامرا دانست و کابین هم بازنگریهایی داشته که از جملهی آنها میتوان سیستم اطلاعات سرگرمی بهبود یافته را نام برد اما…
از نظر اساسی رقیب بسیار موفق رنجروور اووک همچون مدلی است که در سال ۲۰۱۴ معرفی شده بود و از آن زمان تاکنون حتی از اهداف فروش پورشه نیز فراتر رفته است. البته یک استثنا وجود دارد و آنهم اینکه نسخهی دیزلی ماکان دیگر عرضه نمیشود.
پورشه بجای مدل دیزلی هماکنون نسخهی ۲ لیتری بنزینی را عرضه میکند و همین موضوع نشان میدهد که بازار خودروهای دیزلی در همین چند سال اخیر چگونه دگرگون شده است. پورشه هماکنون خودروهایی را که از پیشرانهی طراحی شده توسط رودولف دیزل در سال ۱۸۹۳ استفاده کنند تولید نمیکند.
به این ترتیب ارزانترین و کممصرفترین ماکان در دسترس از پورشهی ۲ لیتری توربوی بنزینی استفاده میکند. این پیشرانه اساساً همان نسخهای است که در اکثر محصولات گروه فولکسواگن، از گلف GTI گرفته تا آئودی TT و سئات آتکا بکار رفته است. البته این قلب آهنین مفهوم کاملاً جدیدی برای ماکان نیست چراکه قبلاً در بازار بریتانیا هم عرضه شده بود. البته چون مشتریان بریتانیایی اکثراً پیشرانهی توربودیزل با گشتاور بیشتر را انتخاب میکردند این پیشرانه به محاق رفته بود.
اما حالا ماکان دگرگون شده و شاید پیشرانهی بنزینی از نظر گشتاور کمی در برابر پیشرانه دیزلی کم بیاورد؛ اما این خودرو تفاوت وزنی قابلتوجهی با نسخهی دیزلی قبلی نداشته و وزن آن در حدود ۱۸۰۰ کیلوگرم است که با توجه به ابعاد و فضای کابین و همچنان تجهیزات استاندارد خودرو کاملاً احساسبرانگیز است.
اما چیزی که خیلی جلبتوجه نمیکند قدرت پیشرانه (حداقل روی کاغذ) است. پورشه ادعا میکند این پیشرانه در دور ۵ هزار قدرت ۲۴۲ اسبی داشته که قدرت آن در مقایسه با نسخههای بکار رفته در بسیاری از محصولات گروه فولکسواگن گیرا نمیباشد. قطعاً زمانی که این پیشرانه در یک محصول پورشه نصب میشود باید قدرت بیشتری در مقایسه با محصولی از سئات داشته باشد.
شاید هم پاسخ منفی است زیرا بجای گرفتن حداکثر گشتاور از این قلب آهنین، گشتاور ۳۷۰ نیوتون متری آن در دور ۱۶۰۰ به دست میآید و در عین حال کمترین میزان ممکن سوخت را میسوزاند. مصرف سوخت این شاسیبلند بهروز شده در صد کیلومتر برابر با ۸ لیتر بوده و در هر کیلومتر نیز ۱۸۵ گرم دیاکسید کربن آزاد میکند که باعث میشود ماکان پایه روی کاغذ کاملاً رقابتی به نظر آید.
سواری خودرو در جاده بهتر از روی کاغذ بوده و سیستم تعلیق ارتقا یافته و فرمان بهروز شده نیز باعث شدهاند حس پشت فرمان بهتر باشد. همچنین علیرغم استفاده از پیشرانهای کمحجم، ماکان خودروی کندی نیست. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این خودروی آلمانی در ۶.۷ ثانیه ثبت میشود که با استفاده از پکیج اسپورت کرونو دودهم ثانیه هم کاهش مییابد.
حتی با وجود صدای اگزوزی که خیلی بهیادماندنی نیست، با فشار پدال گاز در دورهای بالاتر از ۲ هزار شاهد پاسخ سورپرایز کنندهای خواهید بود. تقریباً تأخیری در پورشه وجود نداشته و پیشرانه نیز به خوبی با گیربکس ۷ سرعته PDK جفت شده است تا به این ترتیب عملکرد بینقص خودرو تضمین شود.
داخل کابین ماکان ۲۰۱۹ نیز بسیار سطح بالا بوده و برخی بازنگریها در سیستم اطلاعات سرگرمی آن صورت گرفته است. فضای خوبی هم در بخش عقب و فضای بار وجود دارد. کیفیت ساخت عالی و تجهیزات استاندارد زیاد از جمله ویژگیهای برجسته این خودرو هستند. همچنین همان موقعیت رانندگی فوقالعادهای که در ماکان ۲۰۱۴ وجود داشت در این خودرو نیز دیده میشود.
در کل حتی ملایمترین فیس لیفت ها نیز برای تضمین کیفیت و عملکرد ماکان در کلاس شاسی بلندهای لوکس میان سایز کافی بوده است.
بهروزرسانی ملایم بدنهی پورشه ماکان ۲۰۱۹ باعث شده این خودرو ظاهر بهتری داشته باشد. پیشرانهی ۲ لیتری بنزینی جایگزین شده بجای مدل دیزلی نیز باعث شده تأثیر منفی روی پرفورمنس وجود نداشته باشد. اگرچه هیچ تغییر رادیکالی در خودرو صورت نگرفته اما همین اصلاحات کوچک نیز برای قرار گرفتن ماکان در صدر کلاس خود کافی بوده است. با قیمت ۴۶۳۴۴ پوندی، شما صاحب خیلی چیزها میشوید…
مشخصات پورشه ماکان ۲۰۱۹
- قیمت: ۴۶۳۴۴ پوند
- پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: ۲۴۲ اسب بخار/۳۷۰ نیوتون متر
- گیربکس: ۷ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۶.۷ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۲۲۷ کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: ۸ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
M
۳ دی ۱۳۹۷آلفارمئو استلویو : لایک
پورشه ماکان : دیس لایک
King918
۳ دی ۱۳۹۷خب این طور که معلومه پورشه فعلا قصد نداره سلاح خیلی خطرناکی رو درست کنه نمیدونم انگار از این بازی که الان دست مکلارن افتاده خیلی حس بدی نداره البته پورشه خیلی رو فراری حساسه شاید منتظر یه حرکت از فراری مونده تا اون موقع یه ابر خودروی کشتار جمعی رو کنه
Alireza
۳ دی ۱۳۹۷اینگونه است که پورشه وقتی نسل عوض می کنه ظاهرش فیس لیفت میشه و وقتی فیس لیفت میکنه عملا ظاهرش تغییری نمیکنه
Mohammad
۳ دی ۱۳۹۷عجب جمله ای علیرضا از حر ف های جرمی کلارکسون بود ها
pooriya.bmw..german
۳ دی ۱۳۹۷عجب رنگی داره لامصب
عجب رخی داره
عشقه این ماشین
عشقه آلمان
محمد
۴ دی ۱۳۹۷گرچه که جراغهای عقب پیوسته به هم رو شخصا ترجیح نمیدم
اما چراغهای عقب پورشه یکی از بهترینها از این نوع طراحیه
مهدی
۶ دی ۱۳۹۷چراِ عقب نسل قبلش جذابتره
مهدی
۹ دی ۱۳۹۷قبلا هم عرض کردم چرا گلگیر جلوش دو تیکه است توجیه نیستم چرا !!
Amirarsalan
۲۹ بهمن ۱۳۹۷چهلو شیش هزار پوند می ارزه
AMIR 72
۲۰ تیر ۱۳۹۸ارزشش داره زندگیت براش بزاری