لذت رانندگی با پورشه پانامرا GTS 2019 جدید
پورشه پانامرا GTS به نوعی یک پارادوکس است. این خودرو برای ارائهی راحتی بالا طراحی شده و بنابراین به نظر میرسد انتظار دینامیک سواری بالا از آن شاید چندان صحیح نباشد. مثل اینکه پوستهی یک کیف تجاری را جدا کرده و با اضافه کردن دو بند اسپورت آن را کیف ورزشی بنامیم.
البته که این خودرو اصلاً مضحک نیست. تولید نسخهای تواناتر از یک گرندتورر جذاب ایدهی جدیدی نیست. کافی است از آئودی، بنتلی، ب ام و، فراری و یا مرسدس-ای ام جی بپرسید که همگی آنها خودرویی مشابه با پانامرا GTS را تولید میکنند.
نهایتاً خلاص شدن از زندگی روزمره خانوادگی و مشغلههای ذهنی و سوار شدن بر خودرویی که دوستانتان را تحت تأثیر قرار داده و با آن میتوان به دل جاده زد دقیقاً یک راهحل جذاب برای بسیاری از خریداران خودروهای لوکس است. خب پانامرا GTS با قدرت 453 اسب بخاری چه چیزهایی برای گفتن دارد؟ اگر سبک زندگی شما کمی متفاوت باشد قطعاً این خودرو را پسند خواهید کرد.
از سواری نسبتاً موجدار اما خوب گرفته تا دینامیک سواری مشتاق در سر پیچها، پانامرا GTS طیف وسیعتری از مهارتها در مقایسه با پانامرا 4S را به نمایش میگذارد؛ اما خب پانامرا توربو یک سر و گردن بالاتر از مدل های دیگر قرار میگیرد.
شاید مهمترین موضوع به کاراکتر بسیار متفاوت این خودرو مربوط میشود. از غربیلک فرمان آلکانترای دوستداشتنی گرفته تا آرامش خودرو در سرعتهای متوسط، GTS احساس گیراتری از یک سدان چهار درب پورشه را به راننده منتقل میکند.
احتمالاً یکی از مواردی که مشتریان بریتانیایی به آن اشاره خواهند کرد راحتی سواری است. تمامی مدل های پانامرا از جمله همین نسخهی GTS با سیستم تعلیق بادی سه فازی عرضه میشوند اما ارتفاع سواری GTS حدود 10 میلیمتر پایینتر بوده و میلههای ضد لغزش نیز در جلو و عقب به ترتیب 20 و 30 درصد سفت تر هستند. البته اکثر خریداران سیستم کنترل شاسی دینامیک پورشه و پکیج هدایت گشتاوری را با بهای 3527 پوند انتخاب خواهند کرد تا سواری بهتری را تجربه کنند.
این پکیج باعث اضافه شدن میلههای ضد لغزش فعال به چهارگوشهی خودرو شده و بنابراین تکان ها را کاهش داده و سواری بهتری را ارائه میکند. این سیستم در GTS بسیار خوب عمل کرده و حتی در تغییر مسیرهای ناگهانی نیز بدنه را پایدار نگه میدارد.
البته سیستم PDCC تنها آغازی بر پکیجهای دینامیکی و طراحی این خودرو است. خودروی حاضر در تست همچنین از رینگهای 21 اینچی (1661 پوند)، ترمزهای سرامیکی (6707 پوند) و فرمان پذیری اکسل عقب (1536 پوند) سود برده است.
تمامی این سیستمها و پکیجها باعث ایجاد توازنی شگفتانگیز شده و شما میتوانید بیشتر از آنچه از سدان بزرگ پورشه انتظار دارید لحظات هیجانانگیزی را تجربه کنید. دامپرها در جذب دستاندازها و سطوح ناهموار فوقالعاده عمل میکنند اما حرکات محدودتر فنرها به این معنی است که شما ناهمواریها را تا حدی حس خواهید کرد.
پانامرا هنوز هم با هر استانداردی که بگویید کروزری فوقالعاده است. گیربکس 8 سرعته PDK نرم و تیز بوده و میتوانید حالت دستی را نیز انتخاب کنید. پیشرانهی 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربوی این خودرو نیز همانند گیربکس نرم بوده و زمانی که بخواهید خونسرد است ولی در غیر آن به یک هیولای درنده تبدیل میشود. اگرچه صدا یا خشونت این پیشرانه به مرسدس-ای ام جی E 63 S نمیرسد اما نمیتوان در تواناییهای آن شک کرد.
تا زمانی که در محیطهای تنگ شهری تردد نکنید ما سیستم فرمان پذیری چرخهای عقب را خیلی توصیه نمیکنیم. البته این سیستم در سرعتهای بالا برای بهبود پایداری و چابکی بکار میرود. البته همین سیستم میتواند احساس عجیبی در پاسخ سیستم فرمان ایجاد کند و از نظر ما پانامرا GTS بدون وجود این سیستم احساس طبیعیتری خواهد داشت.
سیستم چهار چرخ محرک خودرو نیز کاری عالی برای ایجاد حس هیجانانگیز در چنین خودروی سنگینوزنی انجام میدهد. البته خودرو در کل دوست دارد کم فرمانی را داشته باشد. شما میتوانید با سرعت بالا وارد پیچ شوید و پانامرا را درگیر کننده و طبیعی بدانید.
ترمزهای سرامیکی عملکرد بسیار خوبی دارند اما تا زمانی که در پیست نباشید نیازی به آنها نخواهید داشت و بهتر است این بخش را نادیده بگیرید. این ترمزها عالی اما غیرضروری هستند و حس کمتری در مقایسه با ترمزهای استاندارد دارند.
ظاهر GTS نیز زیبا به نظر میرسد. با عناصر مشکی براق و نشانهای خاص میتوان این نسخه را تشخیص داد. البته از نظر ما نسخهی اسپورت توریسموی پانامرا خودرویی کاربردیتر و حتی زیباتر است.
اما پانامرا عالی و بینقص نیست. ما دوست داشتیم پیشرانه صدای جذابتری داشته و شاید سواری خودرو نیز راحتی کمی در نظر برخی افراد داشته باشد. مدل استاندارد 4S نرمتر بوده و درعینحال سواری بسیار خوبی هم دارد. افرادی که به هیجان رانندگی و صدا و خشونت خودرو بیش از هر چیزی اهمیت میدهند مرسدس-ای ام جی E63 S را گزینهی بهتری میدانند.
GTS مناسبترین گزینه در خانوادهی پانامرا بوده و پرفورمنس و دینامیک سواری مورد انتظار از یک پورشه را بدون قربانی کردن استانداردهای اشرافی و رفاهی ارائه کرده است. این خودرو ارزان نبوده و هر دو خودروی مرسدس E63 S و ب ام و M5 کامپتیشن پرفورمنس بیشتر را با قیمت کمتر عرضه میکنند اما پانامرا از نظر هندلینگ و درگیری راننده دست برتر را دارد.
مشخصات پورشه پانامرا GTS
- قیمت: 105973 پوند
- پیشرانه: 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربو
- قدرت/گشتاور: 453 اسب بخار/620 نیوتون متر
- گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 4.1 ثانیه
- حداکثر سرعت: 291 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 10.1 لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress