تیمی از ژورنالیستها بهتازگی رکورد جدیدی با خودروی الکتریکی پورشه تایکان 4S ثبت کردهاند. این تیم رکورد رانندگی بین نیویورک تا کالیفرنیا را در زمان 44 ساعت و 25 دقیقه بر جای گذاشتند.
راننده اصلی، کایل کانر، همان فردی است که سال گذشته هم رکورد قبلی را با یک تسلا مدل 3 برد بلند ثبت کرده بود. در حالی که امسال او به همراه Drew Peterson و Tijmen Schreur با تایکان با سرعت متوسط 103 کیلومتر بر ساعت، این فاصله 4690 کیلومتری را طی کردند که یک ساعت کمتر از تسلا و تنها یک ساعت بیشتر از یک خودروی بنزینی است.
این رکورد تنها از جهت سرعت و زمان چشمگیر نیست بلکه یکی از مزایای چشمگیر تسلا که شبکه شارژ گسترده آن است را نیز به رقابت میطلبد. شبکه پورشه اگرچه توسط Electrify America راهاندازی شده اما ظاهراً آنقدر خوب است که در سراسر کشور میتواند خودروی الکتریکی شما را پوشش دهد. نرمافزار نقشه تایکان نیز اگر تنها یک بار خطای آن نبود، امتیاز درخوری دریافت میکرد اما در این اشتباه، به طرز عجیبی لوکیشن ایستگاه شارژ در اوهایو را با دشواری همراه کرد و همین موضوع زمان بیشتری را از آن گرفت.
خطای نقشه، مشکل دیگری را هم ایجاد کرد. تایکان میتواند با استفاده از شارژر سریع، از 5 تا 85 درصد شارژ باتری را تنها در 22.5 دقیقه انجام دهد. این موضوع به صورت پیشفرض تعریف شده و با نزدیک شدن به ایستگاه شارژ، خودرو شروع به گرم کردن باتریها میکند تا سریعتر شارژ شوند.
همچنین شارژ با سرعت یکنواختی انجام نمیشود و هرچه از زمان شارژ بگذرد، پر شدن باتریها نیز طولانیتر میشود. مثلاً شارژ باتری از 90 درصد به 100 درصد طولانیتر از شارژ از 20 درصد به 30 درصد است.
بنابراین تلاش برای محاسبه مدت زمانی که بین ایستگاهها باید توقف کنید، به عملی ظریف و پر اضطراب تبدیل میشود.
اما به نظر میرسد تیم رکوردشکن بهخوبی این موضوع را درنظر داشتهاند و با تعادلی بین میزان شارژ کمتر و تعداد شارژ کردن بیشتر، زمان بهتری را به دست آوردهاند. بدین ترتیب آنها باوجود شبکه شارژ کوچکتری نسبت به تسلا در ایالات متحده، یک ساعت زودتر به مقصد رسیدهاند.