سوخت مصنوعی پورشه، راهی برای زنده نگهداشتن پیشرانههای درونسوز
پورشه که به دنبال یافتن راههایی برای افزایش حیات پیشرانههای درونسوز است، قصد دارد سال آینده آزمایش سوختهای مصنوعی را آغاز کند. این شرکت آلمانی مدتها است که در مورد سوختهای مصنوعی تحقیق میکند و سال گذشته مشارکت با شرکتهای زیمنس انرژی، AME و شرکت نفتی ENAP شیلی برای احداث کارخانهٔ تولید تجاری سوختهای مصنوعی را اعلام کرد. این کارخانه که سال آینده کار خود را آغاز خواهد کرد، تا سال 2024 حدود 55 میلیون لیتر سوخت مصنوعی و تا سال 2026 تقریباً 20 برابر این میزان را تولید خواهد کرد. مدیر اجرایی پورشه «اولیور بلومه» در گفتگو با اتوکار مزیتهای سوختهای مصنوعی را توضیح داده است:
مزیت این سوختها در سهولت استفاده از آنها است زیرا سوختهای مصنوعی میتوانند در پیشرانههای درونسوز و پلاگینهیبریدی استفاده شوند و میتوانند از شبکهٔ جایگاههای سوخت کنونی استفاده کنند
رئیس خودروهای اسپرت پورشه «فرانک والایزر» نیز اضافه کرده است که این شرکت آزمایش سوختهای مصنوعی را سال آینده آغاز خواهد کرد. وی دراینباره گفته است:
ما همراه با شرکای آمریکای جنوبی خود در مسیر درستی هستیم. مطمئناً در سال 2022 حجم بسیار کمی برای اولین آزمایشها خواهیم داشت. این یک راه طولانی با سرمایهگذاری هنگفت است ولی ما مطمئن هستیم که این بخش مهمی از تلاش جهانی ما برای کاهش تأثیر دیاکسید کربن در بخش حملونقل خواهد بود. ایدهٔ کلی سوختهای مصنوعی این است که برخلاف آنچه در سوختهای E10 و E20 دیدهایم، نیازی به ایجاد تغییر در پیشرانه ندارد و بنابراین همه میتواند از آن استفاده کنند. این تأثیری در پرفورمنس هم نخواهد داشت و حتی اسبهای بخار بیشتر میشوند اما میزان تولید آلایندگی بسیار کمتر خواهد بود
سوخت مصنوعی پورشه از طریق ترکیب هیدروژن با کربن گرفتهشده از هوا برای تولید متانول ساخته میشود. این سوخت نهایتاً به جایگزینی برای بنزین تبدیل خواهد شد و خودروها میتوانند از آن استفاده کنند. کارخانهٔ شیلی هم با کمک نیروی باد اقدام به تولید این سوخت مصنوعی میکند.