عزم پورشه برای ساخت اتومبیل پرنده
پورشه نیز همانند دایملر، جیلی (مالک ولوو) و ایتالدیزاین، به گروهی از کمپانیهایی میپیوندد که اتومبیلهای پرنده را به عنوان یک راه نجات از جادههای شلوغ در شهرهای بزرگ میبینند. روشی که این روزها هر کسی ممکن است به آن فکر کند. به گفته پورشه، شهرهای سراسر جهان با مشکلات زیادی برای تردد شهروندان مواجه هستند و یک شهروند ممکن برای رسیدن به فرودگاه در نواحی شهری بزرگ، نیاز به ساعتها زمان داشته باشد. دتلف فان پلاتن (Detlev von Platen)، رئیس بخش فروش محصولات پورشه در یک کنفرانس خبری در این رابطه میگوید:
یک بعد دیگر در اینجا وجود دارد که کاملاً خالی و بدون ترافیک باقی مانده است. بنابراین چرا نباید در این راستا چیزی را توسعه بدهیم؟ کشورهایی مانند مکزیک یا برزیل را درنظر بگیرید. در این کشورها، شهرهایی وجود دارند که ترافیک در آنها فوقالعاده شدید است و اگر بخواهید یک مسیر ۲۰ کیلومتری را در آنها طی کنید، میتواند ۳ ساعت زمان ببرد؛ در صورتی که اگر جابجایی در هوا اتفاق بیفتد، تنها چند دقیقه زمان خواهد برد.
پورشه معتقد است که آنچه «جابجایی سهبعدی» نامیده میشود و در آن پهپادها جادههای شلوغ را با استفاده از فضای آسمان پشت سر میگذارند، میتواند موجب تمایز این کمپانی از سایر رقبا شود. «فان پلاتن» در این رابطه میگوید:
همانطور که با یک پورشه رانندگی میکنید، شما با پهپاد پرواز میکنید، بدون اینکه نیاز به یک خلبان یا گواهینامه داشته باشید.
البته پورشه هنوز در مراحل ابتدایی تا رسیدن به یک «تاکسی پرنده» است و احتمالاً تا رسیدن به تکنولوژی نهایی، به اندازه یک دهه فاصله دارد؛ موضوعی که مایکل اشتاینر (Michael Steiner)، رئیس بخش توسعه پورشه در نمایشگاه اتومبیل ژنو به آن اشاره کرده است.
در نمایشگاه اتومبیل ژنو که روزهای گذشته برپا بود، ایتالدیزاین و آئودی، نمونه اولیه موسوم به «پاپآپ نکست» را ارائه دادند که یک نسخه توسعه یافته از خودران زمینی «پاپآپ» و کانسپت تاکسی پرنده در نمایشگاه ژنو سال قبل محسوب میشد. این در حالی است که ایتالدیزاین، آئودی و پورشه، همگی زیرمجموعه گروه فولکسواگن هستند.
دایملر کمپانی دیگری است که سال گذشته در نمونه آلمانی «ولوکوپتر» برای کمک به توسعه یک تاکسی پرنده الکتریکی سرمایهگذاری کرد. ولوکوپتر یک هواپیمای پنج سرنشینه با قابلیت اوجگیری و فرود قائم است که برای بازار تاکسیها درنظر گرفته شده است.
گروه هولدینگ ژجیانگ جیلی نیز که مالکیت ولوو را برعهده دارد، اقدام به خرید یک شرکت توسعهدهنده امریکایی خودروهای پرنده به نام «ترافوجیا» کرده که قرار است اولین نمونههای خود را در سال آینده میلادی روانه بازار کند.