پورشه

تجربه رانندگی با پورشه ماکان GTS

پورشه‌ها همیشه عادت دارند تا اصالت خود را در طراحی حفظ کرده و بعد از مدتی به‌روزرسانی‌های بزرگی را تجربه کنند برای مثال ۹۱۱ اصلی از سال ۱۹۶۴ تا سال ۱۹۸۹ و مدل ۹۲۸ از سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۵ وجود داشته است. اما این روزها پورشه از وضعیت مالی و اقتصادی به‌مراتب بهتری نسبت به قدیم بهره‌مند است و می‌تواند چرخه تغییر مدل‌ها را در ۷ سال به انجام برساند.

ماکان از سال ۲۰۱۴ تا حالا ۲ فیس‌لیفت را تجربه کرده و اخیراً فیس‌لیفت دومی را به خود دیده است. دلیل آن هم این است که پورشه می‌خواهد تا سال ۲۰۲۴ به همراه مدل برقی که سال ۲۰۲۳ وارد بازار می‌شود، این خودرو را به فروش برساند.

در داخل ماکان جدید تجمع دکمه‌ها کم‌رنگ‌تر شده‌اند و وسط داشبورد پنل حساس به لمس جای گرفته است. اهرم دنده نیز همان حالت فیزیکی خود را حفظ کرده است اما پوشش چرمی جای خود را به پلاستیک با کیفیت و خوش‌نقش داده است.

تغییرات فنی نیز اساسی‌تر به نظر می‌رسند. ماکان GTS جدید نیروی خود را از همان پیشرانه V6 دریافت می‌کند که در اینجا ۴۳۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. اما مدل S از قدرت کمتری برخوردار بوده که معادل ۳۷۵ اسب بخار است.

در انتهای محدوده نیز ماکان پایه از موتور چهار سیلندر فولکس‌واگن گلف GTI استفاده می‌کند اما اینجا با استفاده از توربوشارژر بهتر، قدرت به عدد ۲۶۱ اسب بخار می‌رسد.

ازنظر شاسی و سیستم تعلیق بادی نیز که قبلاً یک گزینه قابل انتخاب بود حالا در مدل GTS به‌صورت استاندارد عرضه می‌شود. این سیستم خودرو را ۱۰ میلی‌متر پایین‌تر آورده و ۱۰ درصد در جلو و ۱۵ درصد در عقب سفت‌تر و محکم‌تر شده است. یکی دیگر از گزینه‌های دلخواه دستیار پارک است که اگر تمایل داشته باشید ماکان حالا می‌تواند اتوپارک نیز داشته باشد.

ماکان در آشکار ساختن موارد بسیار عالی عمل می‌کند به طرزی که شما از خود می‌پرسید که چرا بقیه خودروسازان این کار را انجام نمی‌دهند. برای سوار شدن نیز شما صندلی‌های اسپرت را در اختیار دارید که به حالتی که دوست باشید درمی‌آیند و قابل تنظیم هستند. همچنین فرمان نیز با پره‌ها و حالت خود به زیبایی هرچه‌تمام‌تر فرمان‌های شما را منتقل می‌کند.

به لطف سیستم تعلیق بادی، مدل GTS در حالت کامفورت به‌راحتی از پس تمامی ناهمواری‌ها برمی‌آید و می‌تواند بهتر از بسیاری از خودروها با واکنش نرم‌تر آن‌ها را دفع کند. در رانندگی، فرمان اعتماد به نفس را به شما القا می‌کند چراکه از دقت بسیار بالایی برخوردار است. تنها مشکلی که می‌توان از آن گرفت کمی بی‌حسی فرمان است که اصلاً به چشم نمی‌آید چون‌که با لاستیک‌های پیرلی p zero corsa آن را به‌طور کامل از بین می‌برد.

سیستم گشتاور برداری نیز کار خود را به‌خوبی انجام می‌دهد به‌طوری‌که شما را از تنگنا بیرون می‌کشد و آزاد می‌کند تا بهتر از همیشه برانید.

داخل خودرو شاید به نظر شما آن‌چنان مدرن نباشد اما بسته به درخواست شما می‌توان دریچه‌ها را رنگ‌آمیزی کرد که با قیمت ۱۰۰۰ پوندی بسیار ارزان به نظر می‌رسد. سیستم اطلاعات و سرگرمی بسیار بهتر از بقیه سیستم‌های گروه فولکس‌واگن است هرچند که بسیاری از میانبرها از بین رفته‌اند.

چیزی که این میان وجود دارد عملکرد آن است. این مدل همچنان از همان موتور ۲.۹ لیتری V6 توئین توربو استفاده می‌کند و از توربوشارژرهایی بهره‌مند است که تأخیر بسیار کمتری نسبت به قبل دارند. همچنین  از قبل کمتر می‌تواند صدا تولید کند و رام‌تر شده است. همچنین می‌توانید به‌راحتی با آن پرش کنید و سریع به راه بی‌افتید.

اما با این اوصاف خودروهای دیگر نیز بسیار کند نیستند و توان رقابت را دارند حتی گلف R نیز بسیار کندتر به نظر نمی‌رسد. در این راهپیمایی پیشرفت، سریع‌ترین ماکان تا به حال در رقابت با رقبایی همچون ب‌ام‌و  X3 M40I و مرسدس GLC 43 پیروز بوده و به‌راحتی آن‌ها را شکست داده است. اما در برابر رقبای بزرگتر مانند X3M و GLC63 نمی‌تواند به‌راحتی به رقابت بپردازد. در عین حال این خودرو آن‌چنان هم کند نیست.

این مدل با قیمت ۶۴۷۷۰ پوندی نسبت به رقبای ذکر شده در بالا پیشرفتی رو به جلو محسوب می‌شود و می‌تواند به‌راحتی آن‌ها را مغلوب خود کند.

مشخصات فنی پورشه ماکان GTS 

قیمت: ۶۴۷۷۰ پوند

قیمت مورد تست: ۸۵۲۷۶ پوند

موتور: ۲.۹ لیتری V6 توئین توربو

گیربکس: ۷ سرعته دوکلاچه

قدرت: ۴۳۴ اسب بخار و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور

شتاب ۰ تا ۱۰۰:  ۴.۵ ثانیه

حداکثر سرعت:  ۲۷۲ کیلومتر بر ساعت

وزن: ۱۹۶۰ کیلوگرم

ترجمه: محمد دهقان 

 

منبع
autocar

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. محمد امین

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1455 ديدگاه)

    هرکس برای زندگی روزمره suv بخواد، قطعا پورشه جزو بهترین ها در این زمینه هست ، ولی فکر می‌کنم باید یکمی اسپرت تر بود ، منظورم قدرت موتورش هست ،اگر با همین قیمت در خط مستقیم یکمی سریع تر بود بهتر بود ، به نظرم جا داشت که قدرت موتورش رو با همین قیمت حدود ۴۹۰ برسونن ، اما به هر حال در سگمنت خودش خیلی خوبه اما نمیشه گفت بی نقص هست ، جا داشت با این قیمت یکمی اسپرت تر باشه
    به نظرم توی این مدت آلمان‌ها هرچیز ساختن عالی بود , به غیر از آئودی e tron s ، به طور کلی فورد موستانگ مک ای با نصف اون پو اون پرفورمنس رو حتی بهتر مخصوصآ در شتاب گیری و پیمایش ارائه میده ، البته کیفیت آئودی بیشتره آما واقعا نا امید کننده بود e tron s
    محصولات bmw هم یکمی بد شکل شدن ، اما روز به روز پرفورمنسشون بیشتر میشه

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
    1. Porsche

      ۲۲ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (446 ديدگاه)

      مدل ماکان توربو هم در راهه که هم پرفورمنس بهتری داره و هم تزئینات و تغییرات بیشتری داره در زمینه اسپورت بودن

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    2. Audi rs e_tron gt

      ۲۲ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (697 ديدگاه)

      E-tron s که عالیه نقطه ضعفی جز برد کم نداره
      طراحیش هم که عالیه کیفیت و تکنولوژی قدرت هم خیلی خوبه e_tron اسپرت بک هم همینطور

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  2. ehsan fa

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1392 ديدگاه)

    برای بار اول که این ماشین رو دیدم اولین فرقی که بین بی ام و سری هفت و یه ماکان دیدم کیفیت رنگ بالاتر پورشه نسبت به بی ام و بود. دوستان هیت نکنید کیفیت بی ام و خیلی بالاس ولی ماکان از اونم بهتر بود با اینکه قیمتش از سری هفت کمتره

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  3. ♦SHAHRUKH♦

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (101 ديدگاه)

    یه ماشین خوب از یه شرکت کاردرست

    میشلن یکی از افتضاح ترین لاستیک های خارجیست که تا حالا دیدم تو خارجیا نکسن و مارشال بهترین کیفیت رو دارند

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. Iman99

      ۲۳ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (526 ديدگاه)

      میشلن بهترین لاستیک های اسپرت رو میسازه که رو دستشون نیست
      پیرلی کنتیننتال هم همینطور این سه تا بهترین لاستیک های اسپرت رو دارن
      تو لاستیک های آفرود هم گود یر و بی اف گودریچ بهترین لاستیک های آفرودی رو میسازن
      گزینه های دیگه هرچی که باشن بعد از اینها قرار میگیرن

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  4. England

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1018 ديدگاه)

    پورشه که عشقه فوق العاده ست ولی اون دریچه های قرمز گند زده توی دیزاین داخلیش

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. Porsche

      ۲۲ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (446 ديدگاه)

      نو متن هم گفته
      سلیقه یارو اینطوری بوده 😂😂
      به نظر منم خیلی قشنگ نیست

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
      1. England

        ۲۲ شهریور ۱۴۰۰
        سوابق: (1018 ديدگاه)

        راستش حوصلم نمیاد کل متن رو بخونم زیاده :))
        ولی در کل اون دریچه های قرمز که به انتخاب مشتری هست گند زده توی این دیزاین محشر پورشه هرچند نسل قبلیش هم پانامرا هم ماکان هم کاین بنظرم طراحی کابینشون فوق العاده بودن پر از دکمه :))

        موافقم ۱
        مخالفم ۰
        1. Porsche

          ۲۲ شهریور ۱۴۰۰
          سوابق: (446 ديدگاه)

          دمت گرم متن منو نمیخونی😂😂😂👏👏👏👏
          آره به نظرم
          تجمع دکمه فوق العاده زیبا بود
          رنگ ساده دریچه های قشنگ تره

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
    2. Reza Waffen SS

      ۲۲ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (3213 ديدگاه)

      رنگبندی طراحی داخلی قابل شخصی سازی هستش

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  5. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (4319 ديدگاه)

    مرسی محمد جان بابت مطلب 👌، بین این سبک خودروها من ماکان و کاین رو خیلی دوست دارم،این نسخه هم فوق‌العاده ست فقط ای کاش توی رنگ آمیزی بدنه دقت بیشتری میکردن اما مهم نیست ماشین معرکه اییه….

    موافقم ۲
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا