موتور V-8 دو توربوشارژر جدید پورشه برای سدانهای آئودی و بنتلی
مطابق گزارشی که در اتوموتیو نیوز آمده، نسخه جدید موتور دو توربوشارژر ۴ لیتری V-8 در پورشه پانامرا، قرار است که در برخی از مدلهای خاص بنتلی و آئودی نیز مورد استفاده قرار گیرد. این موتور جدید اولین بار در پانامرا توربو در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت. پورشه موتورهای V-8 را از طریق کارخانه جدیدش در اشتوتگارت آلمان تأمین میکند.
اولیور بلوم (Oliver Blume) مدیرعامل پورشه، اخیراً در مراسم آغاز به کار این کارخانه میگوید:
کارخانه جدید موتور پورشه برای همکاری با سایر اعضای گروه فولکسواگن نیز به کار گرفته خواهد شد.
علاوه بر مدل آینده پورشه پانامرا توربو، این موتور جدید قرار است که پیشرانه نسل بعدی آئودی A8 و بنتلی مولسان را نیز تأمین کند. موتور جدید دو توربوشارژر ۴ لیتری V-8 در ۶ هزار دور بر دقیقه، قدرتی به میزان ۵۴۲ اسببخار تولید میکند، ولی در عین حال، گفته میشود که در دور موتور ۳ هزار، قدرتی به میزان ۳۳۵ اسببخار در اختیار قرار میدهد. در طراحی منحصر به فرد V یا “Hot V”، توربوشارژرها در میان سرسیلندرها قرار میگیرند که در نتیجه، ابعاد جمعوجورتری برای کل موتور ایجاد میشود. گفته میشود که طراحی کامپکت و ساختار سبکوزن تمامآلومینیومی موجب بهبود عملکرد و هندلینگ در خودرو خواهد شد. پورشه از شتاب 3.8 ثانیهای پانامرای جدید در رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت خبر داده است.
علاوه بر سطح قدرت بیشتر نسبت به نسخه قبلی موتور V-8 پورشه، این موتور جدید به لطف استفاده خودروساز برای اولین بار از سیستم غیرفعالسازی سیلندر، احتمالاً تا ۳۰ درصد در مصرف سوخت، بهینهتر عمل میکند. با توجه به طراحی دو مرحلهای میلسوپاپ، ۴ سیلندر از سیلندرهای V-8 میتوانند در شرایط رانندگی کمبار و آرام غیرفعال شوند.
همچنین گفته میشود که این موتور بر اساس یک طراحی انعطافپذیر ساخته میشود که امکان استفاده از آن را در یک سیستم پیشرانه هیبرید فراهم میکند. پورشه نزدیک به ۸۹ میلیون دلار در کارخانه جدید تولید موتور سرمایهگذاری کرده است؛ کارخانهای که فاصله چندانی نیز با محل تولید 911 ندارد. با نیروی کاری معادل ۴۰۰ نفر، این کارخانه قادر است به صورت روزانه ۲۰۰ موتور V-8 از خط تولید بیرون دهد. این کارخانه به احتمال فراوان، محل تولید سیستم پیشرانه کاملاً الکتریکی مدل اسپورت میشن EV نیز خواهد بود.