معرفی خودروهای ساخت شوروی: 2103، ساختهٔ مشترک پورشه و لادا

دوشنبه 11 مرداد 1395 - 04:35
مطالعه 3 دقیقه
لادا-پورشه 2103
نه هیچ اشتباهی در عنوان این مطلب وجود ندارد زیرا در دورانی پورشه با همکاری لادای شوروی اقدام به طراحی خودرویی کرده بود. در سال 1975 رئیس شرکت...

نه هیچ اشتباهی در عنوان این مطلب وجود ندارد زیرا در دورانی پورشه با همکاری لادای شوروی اقدام به طراحی خودرویی کرده بود. در سال 1975 رئیس شرکت پورشه آقای «Ernst Fuhrmann»، وزیر صنعت خودروی شوروی آقای «Viktor Polyakov» را ملاقات کرده و توافق کردند که پورشه با کمک روس‌ها اقدام به طراحی خودرویی برای عرضه در شوروی نماید.

بدین ترتیب پورشه کار طراحی خودرویی بر اساس لادا 2103 را آغاز نمود. درواقع زیرِ پوست این خودرو اساساً یک لادا 2103 استاندارد قرار دارد. لادا 2103 نسخهٔ جدید و فیس‌لیفت شدهٔ مدل 2101 بشمار می‌رود که آن‌هم در اصل بر اساس فیات 124 ساخته‌شده بود. پورشه سعی کرده بود با ایجاد تغییرات داخلی و خارجی جزئی در 2103، آن‌را مدرن‌تر کند.

به همین دلیل نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ لادا 2103 که توسط پورشه ساخته‌شده بود عناصر اصلی خود را حفظ کرده و شکل کلی آن بدون تغییر باقی‌مانده بود. فقط پورشه برای مدرن‌تر کردن ظاهر آن تمامی تزئینات کرومی بدنه به‌جز قالپاق‌ها و دستگیرهٔ درها را حذف و آن‌ها را با نمونه‌هایی پلاستیکی جایگزین کرده بود. آلمانی‌ها بهسازی‌هایی دیگری هم در این خودرو انجام دادند ازجمله تغییراتی در سیستم تعلیق و تجدیدنظر در طراحی داخلی خودرو که شامل طراحی یک داشبورد کاملاً جدید با صفحه آمپر متفاوت، طراحی فرمان جدید با الهام از فرمان پورشه 928، کنترل‌کنندهٔ بخاری جدید و روکش چرمی برجستهٔ صندلی‌ها می‌شد.

ساختار لادا 2103 به‌صورت موتورجلو بود که قدرت آن توسط یک گیربکس دستی به چرخ‌های عقب انتقال میافت. در بخش فنی نیز پورشه تغییراتی جزئی انجام داده بود مانند استفاده از آلومینیوم در ساخت برخی قطعات موتور به جهت کاهش وزن. به‌طور قطعی معلوم نیست که این خودرو در کجا ساخته‌شده است اما به‌احتمال‌زیاد طراحی و ساخت آن توسط مهندسان و طراحان پورشه در مرکز این شرکت در اشتوتگارت انجام‌گرفته است.

بااین‌حال لادا تولید انبوه این پروژه را رد کرد. دلیل عمدهٔ چنین اقدامی این بود که خود لادا در آن سال‌ها در حال کار بر روی فیس‌لیفت مدل 2103 بود که چند ماه بعد بانام 2106 معرفی شد. به همین دلیل با تولید لادا-پورشه 2103 مخالفت نمود. بدین ترتیب از این خودرو فقط یک دستگاه ساخته شد که در حال حاضر در گاراژ یکی از کارکنان سابق پورشه نگهداری می‌گردد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.