پورشهتجربه و آزمایش

آزمایش رانندگی با پورشه 911 کاررا GTS، دلیلی برای نخریدن GT3!

پورشه ۹۱۱ کاررا GTS حد وسطی بین مدل‌های پایهٔ کاررا و مدل‌های سطح بالای توربو و GT3 محسوب می‌شود؛ اما حالا که اعداد پرفورمنس این خودرو را دیده‌ایم باید گفت کلمهٔ «وسط» اصلاً در شأن خودرویی با چنین پرفورمنسی نیست. در همین حال، پورشه پنج نسخهٔ مختلف از کاررا GTS را ارائه می‌کند که نمونهٔ آزمایشی ما در وسط آن‌ها قرار می‌گیرد! این خودرو کاررا ۴ GTS با سامانهٔ چهارچرخ محرک و سقف ثابت است که کاررا GTS کوپه و کابریولت محرک عقب پایین‌تر از آن قرار می‌گیرند و ۴ GTS چهارچرخ محرک تارگا و کابریولت بالاتر هستند.

همهٔ نسخه‌های کاررا GTS از ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور برخوردار هستند که از پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر تخت توئین توربوی پورشه بیرون می‌آید. انتقال نیروی این موتور به‌صورت استاندارد توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه صورت می‌گیرد اما گیربکس هفت سرعتهٔ دستی هم بدون هزینهٔ اضافی برای آن قابل سفارش خواهد بود. قیمت کاررا ۴ GTS از ۱۴۵,۳۵۰ دلار آغاز می‌شود که ۱۸,۴۰۰ دلار از GT3 و بیش از ۳۱ هزار دلار از ۹۱۱ توربو ارزان‌تر است. البته آپشن‌هایی مثل سیستم کنترل پویایی شاسی پورشه با قیمت ۳,۱۷۰ دلار، فرمان گیری چرخ‌های عقب با ۲,۰۹۰ دلار و رنگ قرمز کارمینی با ۳,۲۷۰ دلار، قیمت GTS آزمایشی ما را به ۱۶۹,۳۳۰ دلار رسانده‌اند.

به گفتهٔ پورشه، همین نسخه از GTS یعنی چهارچرخ محرک با گیربکس دوکلاچه، سریع‌ترین نسخهٔ آن است و ظرف ۳.۱ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این عدد بسیار جذابی برای مدلی است که قرار است حد وسط باشد. البته میدانیم که اعداد شتاب اعلامی پورشه محافظه‌کارانه هستند و به همین دلیل مطمئن بودیم که زمان سریع‌تری را ثبت می‌کنیم و همین‌طور هم شد. وقتی لاستیک‌ها هنوز سرد بودند، خودرو در حدود همان ۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید اما با گرم شدن لاستیک‌ها، زمان کاهش یافت و بهترین شتاب را در ۲.۸ ثانیه ثبت کردیم. برای مقایسه، GT3 با گیربکس دوکلاچه در آزمایش اخیر ما شتاب ۲.۷ ثانیه را ثبت کرد.

با توجه به این موضوع، شاید تصور شود که اگر این دو عضو خانوادهٔ ۹۱۱ در مسافت بیشتری پیش بروند، GT3 بیشتر از GTS فاصله خواهد گرفت اما این تصور حداقل در مورد مسافت ۴۰۰ متر اشتباه است زیرا GTS به لطف توربوشارژرهای خود این مسافت را در ۱۰.۹ ثانیه طی می‌کند که بازهم تنها ۰.۱ ثانیه در پس GT3 تنفس طبیعی قرار می‌گیرد. این پیشرفت بزرگی را نسبت به نسل قبلی GTS نشان می‌دهد زیرا در آزمایش‌های ما که یک GTS کوپهٔ محرک عقب و یک GTS تارگای چهارچرخ محرک از نسل قبلی حضور داشتند، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت را به ترتیب در ۳ و ۳.۱ ثانیه ثبت کردند و ۴۰۰ متر را هم در ۱۱.۳ و ۱۱.۴ طی کردند.

ترمزهای قدرتمند همیشه یکی از نقاط قوت ۹۱۱ بوده است و GTS هم از این لحاظ ما را ناامید نکرد زیرا از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت در ۳۰.۲ متر متوقف می‌شود که البته ۱.۸ متر از GT3 با ترمزهای کربن سرامیکی بیشتر است. بااین‌حال، احساس پدال ترمز GTS فوق‌العاده است و علیرغم کمی کاهش توان پس از توقف‌های مکرر از سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، هنوز هم تمام بازخوردی که نیاز بود را ارائه می‌کرد.

در آزمایش چسبندگی، میانگین شتاب جانبی GTS ما ۱.۰۹ جی ثبت شد و پیست Figure-8 را ظرف ۲۲.۷ ثانیه طی کرد. در اینجا اما GT3 پیست محور برتری خود را بر GTS دیکته می‌کند زیرا این نسخه در همین آزمایش شتاب جانبی ۱.۱۵ جی را ثبت کرده و پیست را هم در ۲۲.۳ ثانیه پیمود. بااین‌حال، رانندگی با کاررا ۴ GTS در جاده‌های پرپیچ‌وخم بسیار لذت‌بخش خواهد بود و با وجود انتقال قدرت به هر دو محور، خودرو هنوز هم از قدرت کافی برای سر دادن انتهای خود برخوردار است. این ماشین همچنین از چسبندگی و تعادلی بهره‌مند است که اعتقادات را به چالش می‌کشد و آوای دوست‌داشتنی موتور شش سیلندر تخت نیز این پکیج را تکمیل می‌کند.

به همین دلیل، هر نوع رانندگی با GTS لذت‌بخش خواهد بود چه یک پیمایش طولانی در مسیری پیچ‌درپیچ و چه رانندگی آرام در یک خیابان به سمت فروشگاه مواد غذایی؛ اما علیرغم تمام این محاسن، وقتی زمان طولانی‌تری را با این ۹۱۱ گذراندیم متوجه چند مورد منفی نسل ۹۹۲ شدیم. آزاردهنده‌ترین مورد از بین آن‌ها را می‌توان صفحه آمپر بسیار عریض خودرو دانست که غربیلک فرمان تا حدی جلوی دید به آمپرهای دیجیتالی طرفین آن را می‌گیرد. البته شاید برای بسیاری از طرفداران پورشه فقط همان آمپر آنالوگ بزرگ در میانهٔ صفحه آمپر اهمیت داشته باشد اما امروزه حتی در یک میتسوبیشی میراژ ۱۴ هزار دلاری هم راننده می‌تواند بدون مشکل و مانعی، آمپر بنزین را ببیند. دیگر مشکلات نیز صندوق بار جلوی بسیار کوچک و صندلی‌های عقب تقریباً بلااستفاده هستند که البته شاید در یک ۹۱۱ خیلی مهم نباشند.

برای کسانی که نمی‌دانند باید کدام نسخهٔ ۹۱۱ را بخرند باید بگوییم که سواری GTS کمی سفت‌تر و خشک‌تر از نسخه‌های ضعیف‌تر کاررا است ولی این هرگز مورد اعتراض برانگیزی نیست. البته GT3 شگفت‌انگیزترین خودرو در پیست محسوب می‌شود و اولین جایزهٔ خودروی پرفورمنس سال موتورترند را از آن خود کرده است اما در رانندگی‌های روزانی می‌تواند برای برخی بیش از حد خشک و خشن باشد. GTS اما نسخه‌ای با پرفورمنس بالاتر از کارراهای ضعیف‌تر است و آزمایش ما نشان داد که این موضوع کمترین لطمه را به ‌راحتی روزمرهٔ آن زده است؛ بنابراین، اگر این نقطهٔ وسط خانوادهٔ ۹۱۱ است، پس وسط چه مکان شگفت‌انگیزی است!

مشخصات فنی

Porsche 911 Carrera 4 GTS 2022

پیشرانه ۳ لیتری H6 توئین توربو
قدرت ۴۸۰ اسب بخار
گشتاور ۵۷۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه
محور محرک چهارچرخ
فاصلهٔ محوری ۲,۴۵۱ میلی‌متر
طول ۴,۵۳۱ میلی‌متر
عرض ۱,۸۵۱ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۲۹۳ میلی‌متر
وزن خالص ۱۶۲۲ کیلوگرم
توزیع وزن ۳۸/۶۲ جلو/عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۲.۸ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۰.۹ ثانیه
توقف از ۹۶ ۳۰.۲ متر
شتاب جانبی ۱.۰۹ جی
تایم پیست Figure 8 ۲۲.۷ ثانیه
ظرفیت باک ۶۰ لیتر
مصرف سوخت ۱۲.۴ لیتر ترکیبی
قیمت پایه ۱۴۵,۳۵۰ دلار
قیمت تست‌شده ۱۶۹,۳۳۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۵ رای
منبع
MotorTrend

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. RKH7787

    ۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (541 ديدگاه)

    مقاله بسیار خوبی بود
    اما من هنوزم GT3 رو ترجیح میدم

    موافقم 18
    مخالفم 3
  2. ماکسیمیلیان

    ۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (646 ديدگاه)

    این دل غمخانه شده…
    جناب فیض کاشانی وصف حالم را شما گفته اید…
    زخم خورده زین دنیا به سوی اشعار شما آمده ام…
    و اما در مورد مقاله…
    نشان پورشه خود گویای همه چیز است…
    مهندسی برتر آلمانی…
    یا علی🌷

    موافقم 11
    مخالفم 2
  3. ارین صاحب جمعی

    ۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1073 ديدگاه)

    زندگی زیباست تا وقتی پورشه هست

    موافقم 16
    مخالفم 0
  4. GMA

    ۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1662 ديدگاه)

    عالیه اما به هیچ وجه نمیشه از GT3 گذشت، از ردلاینش،از موتور تنفسی طبیعیش، از روح موتور اسپرتش، از قابل استفاده بودنش، از رعد آسا بودنش، از جذابیتش…
    👑❤️Porsche 911❤️👑

    موافقم 19
    مخالفم 1
  5. Jdm باز

    ۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    این عالیه
    ولی gt3 دلمو برده
    اصن نمیتونم ازش دل بکنم

    موافقم 8
    مخالفم 1
  6. 2311

    ۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (527 ديدگاه)

    قبلا هم گفتم با این مقدار بودجه ترجیح میدم یه کیمن GTS دنده دستی با آپشن های مختلف بگیرم و بقیه پولم رو صرف یه ماشین دیلی تر مثل کیا K5 کنم

    موافقم 5
    مخالفم 4
  7. ARMAN

    ۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (325 ديدگاه)

    پورشه
    مهندش دنیای خودرو

    موافقم 8
    مخالفم 2
  8. محمدهادی

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2106 ديدگاه)

    ببینم پورشه هنوز هم نسخه ی RS جی تی ۳ رو میسازه؟
    یادمه یه زمانی تکامل یافته ترین جی تی ۳ دنیا بود
    بهرحال اگر این نسخه دیگه مدل ۲۰۲۳ نداره،من توربو S قلدر رو بیشتر از جی تی ۳ ترجیح میدم
    این نسخه عادی سازی تر شده ی جی تی اس هم بسیار ظاهر ساده و اتو کشیده و جذابی داره
    پورشه ست دیگه…

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا