معرفی پورشه ماکان برقی با 630 اسب بخار و قیمت 105 هزار دلار
این خودرو در دو نسخه با آستانه قیمتهای ۷۹ و ۱۰۵ هزار دلار به نامهای ماکان 4 و ماکان توربو عرضه میشود. جدیدترین محصولات برقی پورشه به ترتیب 400 و 630 اسب بخار قدرت دارند.
پورشه سرانجام رسماً ماکان الکتریکی را معرفی کرد. این شاسیبلند روی پلتفرم PPE پورشه ساخته شده که با آئودی Q6 E-Tron مشترک است. ماکان الکتریکی با 4,786 میلیمتر طول، 58 میلیمتر کشیدهتر از همتای درونسوز خود است و 224 میلیمتر هم عرض بیشتری دارد. به لطف این رشد ابعاد، فضای داخلی ماکان افزایش یافته و حالا سرنشینان عقب فضای پای بیشتری خواهند داشت. علاوه بر این، ظرفیت صندوق بار نسبت به نسخهٔ بنزینی 125 لیتر بیشتر شده و یک صندوق 82 لیتری هم زیر کاپوت تعبیه شده است. طراحی این ماشین در قسمت جلو، تایکان را به یاد میآورد درحالیکه سقف شیبدار پروفیل جانبی آن بیشباهت به کاین کوپه نیست.
تمام نسخههای ماکان EV به دو موتور الکتریکی مجهز هستند که سامانهٔ چهارچرخ محرک را فراهم میکند. این موتورها توسط یک پکیج باطری 100 کیلووات ساعتی 800 ولتی تغذیه میشوند که طراحی و ترکیب شیمیایی بروز شدهای نسبت به باطریهای تایکان دارد. همچنین این باطریها از قابلیت شارژ سریع تا 270 کیلوواتی هم برخوردار هستند که میتواند از 10 تا 80 درصد باطریها را ظرف تنها 21 دقیقه شارژ کند. سیستم مدیریت باطری پورشه میتواند باطری 800 ولتی را بهگونهای تنظیم کند که گویی دو باطری 400 ولتی است که در این صورت زمان شارژ در جایگاههای 400 ولتی افزایش پیدا خواهد کرد. انتظار میرود شعاع حرکتی ماکان با هر بار شارژ کامل به بیش از 480 کیلومتر برسد.
اولین شاسیبلند الکتریکی پورشه ابتدا در نسخههای ماکان 4 و ماکان توربو عرضه خواهد شد اما بعداً مدلهای دیگری هم به این خانواده اضافه میشود. ماکان 4 پایه 400 اسب بخار قدرت و 650 نیوتن متر گشتاور دارد و ظرف 4.9 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد. ماکان توربو اما با 630 اسب بخار قدرت و 1130 نیوتن متر گشتاور، بسیار قویتر است و برای رسیدن به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت به تنها 3.1 ثانیه زمان نیاز دارد. حداکثر سرعت این نسخه هم به 260 کیلومتر بر ساعت میرسد. هردو نسخه میتوانند با ارسال تمام نیرو فقط به چرخهای عقب، به کراساووری محرک عقب تبدیل شوند.
هردو نسخهٔ ماکان به دیفرانسیل عقب با سیستم کنترل گشتاور بُرداری پورشه مجهز هستند اما نسخهٔ توربو از نسخهٔ پیشرفتهتری از این تکنولوژی بهره میبرد که میتواند موتور عقب را به یک دیفرانسیل قفل شونده تبدیل کند. علاوه بر این، هردو نسخه از سیستم فرمان گیری چرخهای عقب و سیستم تعلیق بادی هم برخوردار هستند. ماکان الکتریکی در داخل نیز با سه نمایشگر شامل صفحه آمپر دیجیتالی 12.6 اینچی، نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی 10.9 اینچی و یک نمایشگر 10.9 اینچی دیگر مقابل سرنشین جلو ارائه میشود.
قیمت ماکان 4 از 78,800 دلار آغاز میشود درحالیکه این رقم برای ماکان توربو به 105,300 دلار میرسد. پورشه رقیب اصلی ماکان EV را نه شاسیبلندهای الکتریکی دیگر شرکتها مثل بامو iX3 و تسلا مدل Y پرفورمنس بلکه ماکان بنزینی میداند. شرکت آلمانی از هماکنون پذیرش سفارشات خرید شاسیبلند الکتریکی خود را آغاز کرده و انتظار میرود تحویل آن به خریداران از تابستان 2024 آغاز شود. البته به گفتهٔ پورشه، ممکن است ظرفیت تولید ماکان EV در سال 2024 برای پاسخگویی به تقاضا کافی نباشد اما تولید در سال 2025 افزایش قابلتوجهی خواهد داشت.