دوئل پورشه کاین توربو و رنجروور اسپرت SVR
دور دهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال هم تقریباً رو به پایان است و امروز نوبت به یکی از گروههای جذاب یعنی گروه کراساوورهای متوسط اسپرت رسیده است. در دوئل قبلی این گروه جیپ گرند چروکی ترکهاوک و مرسدس-آامگ GLE63 نبردی تماشایی را به نمایش گذاشتند که طی آن مجموعاً تعداد 1704 رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل سخت، جیپ با دریافت 1032 رأی و کسب 60 درصد از کل آراء به پیروزی دست پیدا کرده و مجوز حضور در مرحلهٔ بعدی را دریافت نمود درحالیکه مرسدس با دریافت 672 رأی از راهیابی به مرحلهٔ بعدی بازماند. حال امروز در سومین دوئل گروه کراساوورهای اسپرت، بازهم شاهد نبردی جذاب این بار بین پورشه کاین توربو و رنجروور اسپرت SVR خواهیم بود.
مازراتی لوانته S | آئودی SQ7 | پورشه کاین توربو | رنجروور اسپرت SVR |
؟ | ؟ | ||
مرسدس-آامگ GLE63 | جیپ گرند چروکی ترکهاوک | بامو X5 M | لامبورگینی اوروس |
جیپ گرند چروکی ترکهاوک | لامبورگینی اوروس | ||
پورشه کاین
پیش از آنکه تب کراساوورسازی تا این حد فراگیر شود، پورشه تصمیم گرفت برای اولین بار به دنیای شاسیبلندها وارد شود. بدین ترتیب این شرکت در سال 2002 نخستین شاسیبلند خود را با نام کاین معرفی کرد. این خودرو که یک کراساوور لوکس متوسط بود، روی پلتفرم PL71 گروه فولکسواگن ساخته شده بود که با دیگر کراساوورهای متوسط این گروه یعنی فولکسواگن توآرگ و آئودی Q7 مشترک بود. کاین ساختارشکنی بسیار بزرگی برای پورشه محسوب میشد چراکه این شرکت تا آن زمان غیر از خودروهای اسپرت، محصول دیگری تولید نکرده بود و بنابراین این ریسک بزرگی بشمار میرفت. نسل اول کاین به مدت هشت سال روی خط تولید بود تا اینکه در نمایشگاه ژنو 2010 رسماً نسل دوم آن رونمایی شد که بهتازگی جای خود را به نسل سوم داده است. این نسل برای اولین بار در تاریخ 29 آگوست امسال بهصورت آنلاین رونمایی شد. نسل سوم کاین نیز پلتفرم مشترکی با طیف گستردهای از کراساوورهای گروه فولکسواگن همچون آئودی Q7، بنتلی بنتایگا و لامبورگینی اوروس دارد درحالیکه در آینده آئودی Q8 و نسل جدید فولکسواگن توآرگ هم روی همین پلتفرم ساخته خواهند شد. نسل سوم کاین در ابتدا در دو نسخهٔ پایه و S معرفی شد و سپس در نمایشگاه فرانکفورت امسال نسخهٔ توربو هم به آنها اضافه گردید؛ بنابراین در خانوادهٔ این کراساوور آلمانی فعلاً همین سه مدل حضور دارند که تا پیش از معرفی مدل توربو S، مدل توربو قویترین آنها محسوب میشود؛ بنابراین در رقابت ما هم کاین توربو مدل شرکت کرده است که از یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 بایتوربو استفاده میکند. این موتور 550 اسب بخار قدرت و 770 نیوتن متر گشتاور دارد که آنرا از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ میرساند. پورشه کاین سال گذشته در ایالاتمتحده بیش از 13 هزار دستگاه و در اروپا نزدیک به 12 هزار دستگاه فروش داشته است.
رنجروور اسپرت
شرکت بریتانیایی لندروور برای اولین بار در سال 1970 برند رنجروور را بهعنوان بخش لوکس خود تأسیس کرده و اولین محصول آنرا بهعنوان پرچمدار خود در همین سال راهی بازار کرد. رنجروور برای چندین سال همین یک خودرو را در سبد محصولات خود داشت تا اینکه در سال 2004 مدل جدید رنجروور اسپرت بهعنوان خودرویی کوچکتر از رنجروور معرفی شد. این خودرو که دومین محصول رنجروور محسوب میشد، در ظاهر شباهت زیادی به برادر بزرگترش و همینطور لندروور دیسکاوری داشت. سپس نزدیک به یک دهه بعد، لندروور در نمایشگاه نیویورک 2013 نسل دوم رنجروور اسپرت را رونمایی نمود. البته هماکنون سبد محصولات رنجروور با معرفی مدلهای اووک و ولار نیز گسترش پیدا کرده است. نسل دوم رنجروور اسپرت همچنان در حال تولید است اما بهتازگی برای مدل 2018 فیسلیفتی را تجربه کرده که تغییرات ظاهری جزئی و بهروزرسانیهایی را برای آن به همراه داشته است. این خودرو هماکنون در حال حاضر در انواع مختلف و با پیشرانههای بنزینی و دیزلی گوناگونی عرضه میشود که بعد از فیسلیفت 2018، یک نسخهٔ هیبریدی هم به آنها اضافه شده است. ولی ما در این رقابت با قدرتمندترین عضو خانوادهٔ رنجروور اسپرت یعنی مدل SVR کار داریم که برای اولین بار در آگوست سال 2014 در فستیوال پبل بیچ رونمایی شد. این مدل به یک نیروگاه 5 لیتری V8 سوپرشارژ مجهز است که پس از فیسلیفت اخیر، قدرت آن از 550 اسب بخار به 575 اسب بخار افزایش پیدا کرده است. این موتور همچنین توانایی تولید 700 نیوتن متر گشتاور را هم دارد. انتقال نیروی در این کراساوور اسپرت بریتانیایی درست مثل رقیب آلمانی توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ صورت میگیرد. رنجروور اسپرت سال گذشته در ایالاتمتحده بیش از 19 هزار دستگاه و در اروپا حدود 26 هزار دستگاه فروش داشته است.
مشخصات فنی
پورشه کاین توربو | رنجروور اسپرت SVR | |
پیشرانه | 4 لیتری V8 | 5 لیتری V8 |
تنفس | بایتوربو | سوپرشارژ |
قدرت | 550 اسب بخار | 575 اسب بخار |
گشتاور | 770 نیوتن متر | 700 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 4.1 ثانیه | 4.5 ثانیه |
حداکثر سرعت | 285 کیلومتر/ساعت | 285 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 11.8 لیتر (ترکیبی) | 12.8 لیتر (ترکیبی) |
تولید آلایندگی | 270 گرم/کیلومتر | 294 گرم/کیلومتر |
ظرفیت باک | 90 لیتر | 104 لیتر |
وزن | 2175 کیلوگرم | 2310 کیلوگرم |
طول | 4.92 متر | 4.88 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.89 متر | 2.92 متر |
ضریب آئرودینامیک | 0.35 | 0.35 |
حجم صندوق بار | 745 لیتر | 785 لیتر |
قیمت پایه | 160,650 دلار | 112,345 دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9951098]