حراج پورشه‌ای که نیسان برای مهندسی معکوس خرید!

جمعه 27 بهمن 1402 - 07:30
مطالعه 5 دقیقه
Porsche-959-Canepa-11
یک پورشه 959 که نیسان از آن برای تحقیق و توسعه و مهندسی معکوس سامانهٔ چهارچرخ محرک استفاده کرده، پس از یک بازسازی کامل به حراج گذاشته می‌شود.
تبلیغات

پورشه در طول تاریخ خودرو خودروهای افسانه‌ای و نمادین زیادی ساخته است اما به عقیدهٔ بسیاری، 959 بهترین آن‌ها است. حال یک نمونه از این خودرو قرار است به حراج گذاشته شود که انتظار می‌رود به یکی از گران‌ترین نمونه‌های 959 تبدیل شود زیرا این خودرو چند ویژگی خاص دارد. اول اینکه این 959 توسط شرکتی بنام کانپا به‌طور دقیق و کامل بازسازی شده است. زمانی که این خودرو به کانپا سپرده شد، کارکردی زیر 1600 کیلومتر داشت. این ماشین همچنین با شماره شاسی 022 یکی از تنها 266 دستگاهی است که از سری کامفورت 959 ساخته شد.

این 959 تاریخچهٔ جالبی هم دارد. طبق اسناد، نیسان این خودرو را از یک نمایندگی در بلژیک خریده است. نیسان پس‌ازاینکه خودرو را به ژاپن برد، آن را اوراق کرد و به‌طور گسترده‌ای از این پورشه برای تحقیق و توسعه استفاده کرد. نیسان در طول این بررسی‌ها، تمرکز ویژه‌ای روی مطالعهٔ سامانهٔ چهارچرخ محرک پیشرفتهٔ پورشه داشت. نیسان درس‌هایی که از 959 آموخت را در سامانهٔ چهارچرخ محرکی که بعداً در اسکای‌لاین GT-R نسل R32 ارائه کرد به کار گرفت. پس از اتمام بررسی‌ها، 959 دوباره سرهم شد و نیسان آن را به یکی از مهندسان خود فروخت. وی این ماشین را تا زمانی که به ایالات‌متحده فرستاده شد در اختیار داشت.

کانپا در سال 2019 این پورشه را در اختیار گرفت و طی چهار سال، بیش از چهار هزار ساعت را صرف بازسازی آن با هزینه‌ای در حدود 950 هزار دلار کرد. مثل دیگر نمونه‌های 959 که کانپا بازسازی کرده، تک‌تک پیچ‌ها و اتصالات این خودرو باز شده و کاملاً موردبازسازی و بررسی قرار گرفته‌اند. همچنین رنگ نقره‌ای اصلی خودرو هم با سبز بلوط جایگزین شده است. علاوه بر این، 959 موردبحث به کمک‌فنرهای جدید پنسکه با فنرهای تیتانیومی، ترمزهای ارتقاءیافته و رینگ‌های 18 اینچی اختصاصی هم مجهز شده است.

یکی دیگر از اقدامات مهمی که کانپا روی این خودرو انجام داده، ارتقاء پیشرانهٔ 2.8 لیتری شش سیلندر تخت توئین توربوی آن است. با تغییراتی مثل استفاده از شاتون‌های تیتانیومی، ارتقاء سوپاپ‌ها، میل بادامک جدید، پورت و پولیش سرسیلندرها با سرامیک تنگستن و سیستم اگزوز تیتانیومی، خروجی موتور به 800 اسب بخار قدرت و 880 نیوتن متر گشتاور رسیده است. به لطف این نیرو، 59 حالا ظرف تنها 2.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می‌تواند به حداکثر سرعت بیش از 370 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

این 959 قرار است در اول مارس به حراج گذاشته شود و انتظار می‌رود با قیمتی بین 3.25 تا 3.75 میلیون دلار به فروش برسد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.