معرفی کامل مدلهای مختلف نسل کنونی پورشه 911
پورشه 911 نام جاودانه و پرافتخاری است که شاید نیازی به معرفی نداشته باشد. این اسطورهٔ آلمانی بیش از نیمقرن است که همچون نگینی در بین خودروهای اسپرت و سوپراسپرت دنیا میدرخشد. در طول این سالها و در طی نسلهای گوناگون، پورشه همواره 911 را ارتقاء داده و انواع بسیار مختلفی از آنرا تولید کرده است؛ اما تنوع مدلهای این خودرو در نسل کنونی به اوج خود رسیده و این نسل که با کد 991 شناخته میشود در نسخهها و مدلهای بسیار زیادی به بازار عرضه میگردد تا جایی که حتی ممکن است این تنوع برای برخی گیجکننده باشد. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب تمامی مدلهای نسل کنونی 911 را بهطور کامل معرفی کنیم. این نسل از 911 برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت 2011 رونمایی شد و در سال 2015 نیز بهروزرسانی و فیسلیفت میاندورهای خود را تجربه کرد؛ اما نسل 991 هماکنون به آخر عمر خود رسیده و بهزودی نسل جدید 911 معرفی خواهد شد.
مدلها
کوپه
اولین و اصلیترین نوع 911، مدل کوپه است چراکه این خودرو در ابتدا در سال 1964 بهصورت کوپهٔ 2+2 معرفی شد. این نسخه همچنان محبوبترین سبک بدنهٔ 911 محسوب میشود و همچنین از بیشترین تنوع نسخهها هم برخوردار است.
کابریولت
در خانوادهٔ 911 حدود دو دهه خبری از نسخهٔ کابریولت نبود تا اینکه سرانجام در سال 1982 برای اولین بار نسخهٔ کابریولت هم ارائه شد. این مدل هنوز هم در خانوادهٔ 911 حضور دارد و در نسخههای مختلفی تولید میشود. سقف 911 کابریولت از نوع پارچهای یا همان سافت تاپ است.
تارگا
تنها دو سال بعد از معرفی 911 یعنی در سال 1966 نسخهٔ تارگا برای آن ارائه شد. در این مدل خودروها، قسمت عقبی سقف شامل شیشه و پنجرههای عقب و همینطور ستون B ثابت است و فقط قسمت بالای سر راننده و سرنشین جلو باز میشود. نسخهٔ تارگا از سال 1966 تاکنون در بین مدلهای 911 حضور داشته اما از نسل 993 در اصل به یک سانروف ساده تبدیل شد تا اینکه در نسل کنونی، پورشه بار دیگر نسخهٔ تارگا را به شکل اصلی و درست خود ارائه کرد.
اسپیداستر
غیر از سه مدلی که معرفی کردیم، در خانوادهٔ 911 مدل چهارمی هم بنام اسپیداستر وجود دارد که البته بهاندازهٔ نسخههای قبلی شناختهشده نیست زیرا اغلب در تعداد محدودی و تنها یک سال در هر نسل تولید شده است. نسخهٔ اسپیداستر که برای اولین بار در سال 1989 در خانوادهٔ 911 دیده شد، همواره در سالهای پایانی عمر هر نسل معرفی میشود. در نسل کنونی هم نسخهٔ اسپیداستر در نمایشگاه پاریس امسال در قالب یک کانسپت نزدیک به تولید معرفی شد و قرار است نسخهٔ تولیدی آن سال آینده عرضه شود. از این نسل اسپیداستر تنها 1948 دستگاه ساخته میشود. نسخهٔ اسپیداستر همانند مدل کابریولت، از نوع روباز است اما طراحی سقف منحصربهفردی داشته و مهمتر از آن، دونفره است، یعنی صندلیهای عقب آن حذف شدهاند. 911 اسپیداستر برخلاف مدلهای دیگر تنها با یک نوع پیشرانه عرضه میشود.
نسخهها
کاررا
نسخهٔ پایهٔ 911 کاررا نام دارد که ضعیفترین و ارزانترین عضو خانواده محسوب میشود. این مدل به پیشرانهٔ 3 لیتری H6 توئین توربو با 370 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور مجهز است. برای انتقال این نیرو هم گیربکسهای هفت سرعتهٔ دستی یا هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه در نظر گرفته شده است. سیستم انتقال قدرت کاررا از نوع دیفرانسیل عقب است و در دو نسخهٔ کوپه و کابریولت ارائه میشود.
پیشرانه | 3 لیتری H6 توئین توربو |
قدرت | 370 اسب بخار |
گشتاور | 450 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دستی، 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
قیمت | |
کوپه | 92,150 دلار |
کابریولت | 104,450 دلار |
کاررا 4
این مدل در اصل نسخهٔ چهارچرخ محرک کاررا محسوب میشود و عدد 4 در نام آنهم به همین معنا است. کاررا 4 غیر از سیستم انتقال قدرت تفاوت دیگری با کاررا ندارد و از همان موتور و گیربکسها استفاده میکند. البته کاررا 4 علاوه بر کوپه و کابریولت، در مدل تارگا هم قابل انتخاب است.
پیشرانه | 3 لیتری H6 توئین توربو |
قدرت | 370 اسب بخار |
گشتاور | 450 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دستی، 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ |
قیمت | |
کوپه | 92,150 دلار |
کابریولت | 104,450 دلار |
تارگا | 111,350 دلار |
کاررا T
این مدل، نسخهٔ ویژهای از کاررا است. کاررا T در قوای محرکه با کاررا تفاوتی ندارد اما پورشه با انجام اقداماتی مثل حذف صندلیهای عقب و مواد عایق صدا، وزن آنرا 20 کیلوگرم کاهش داده است. این مدل به سیستم مدیریت تعلیق فعال پورشه مجهز شده و سیستم فرمان گیری چرخهای عقب هم برای آن قابل سفارش است که این ویژگیها در کاررا وجود ندارند. کاررا T صرفاً بهصورت کوپه و با انتقال قدرت دیفرانسیل عقب عرضه میشود.
پیشرانه | 3 لیتری H6 توئین توربو |
قدرت | 370 اسب بخار |
گشتاور | 450 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دستی، 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
قیمت | |
کوپه | 103,150 دلار |
کاررا S
این مدل نسخهٔ قدرتمندتری از کاررا محسوب میشود. کاررا S از همان پیشرانهٔ 3 لیتری H6 توئین توربو استفاده میکند اما خروجی آن به 420 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرده است. گیربکسها نیز همان نمونههای هفت سرعتهٔ دستی و دوکلاچه هستند. کاررا S هم مانند کاررا با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب و در دو نسخهٔ کوپه و کابریولت عرضه میشود.
پیشرانه | 3 لیتری H6 توئین توربو |
قدرت | 420 اسب بخار |
گشتاور | 500 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دستی، 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
قیمت | |
کوپه | 106,150 دلار |
کابریولت | 118,450 دلار |
کاررا 4S
همانند مدل کاررا که نسخهٔ چهارچرخ محرک آن با نام کاررا 4 عرضه میشود، نسخهٔ چهارچرخ محرک کاررا S هم کاررا 4S نام دارد. همچنین در این مدل هم برخلاف کاررا S، نسخهٔ تارگا ارائه میشود.
پیشرانه | 3 لیتری H6 توئین توربو |
قدرت | 420 اسب بخار |
گشتاور | 500 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دستی، 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ |
قیمت | |
کوپه | 113,050 دلار |
کابریولت | 125,350 دلار |
تارگا | 125,350 دلار |
کاررا GTS
قدرتمندترین نسخهٔ سری کاررا، GTS نام دارد. این مدل نیز همچنان از همان پیشرانهٔ 3 لیتری H6 توئین توربوی مدلهای کاررا و کاررا S استفاده میکند ولی خروجی این موتور در نسخهٔ GTS به 450 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرده است. گیربکسها، سیستم انتقال قدرت و مدلهای کاررا GTS نیز هیچ تفاوتی با کاررا و کاررا S ندارند.
پیشرانه | 3 لیتری H6 توئین توربو |
قدرت | 450 اسب بخار |
گشتاور | 550 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دستی، 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
قیمت | |
کوپه | 121,750 دلار |
کابریولت | 134,050 دلار |
کاررا 4 GTS
مثل دو نسخهٔ قبلی، نمونهٔ چهارچرخ محرک کاررا GTS هم با نام کاررا 4 GTS عرضه میشود. بازهم مثل مدلهای کاررا 4 و کاررا 4S، در کاررا 4 GTS هم نسخهٔ تارگا ارائه میگردد؛ اما این آخرین و قویترین مدل تارگا است و مدلهای بعدی هیچکدام بهصورت تارگا ارائه نمیشوند.
پیشرانه | 3 لیتری H6 توئین توربو |
قدرت | 450 اسب بخار |
گشتاور | 550 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دستی، 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ |
قیمت | |
کوپه | 128,650 دلار |
کابریولت | 140,950 دلار |
تارگا | 140,950 دلار |
GT3
این مدل نسخهای اسپرت و عملکردی در خانوادهٔ 911 محسوب میشود که بیش از همه روی لذت خالص رانندگی تمرکز دارد. بدین منظور، GT3 به پیشرانهٔ 4 لیتری H6 تنفس طبیعی مجهز شده که 500 اسب بخار قدرت و 460 نیوتن متر گشتاور دارد. GT3 تنها نسخهٔ تنفس طبیعی در خانوادهٔ 911 محسوب میشود. البته مدل تولید محدود اسپیداستر هم از همین موتور استفاده میکند. برخلاف دیگر مدلها، گیربکس دستی GT3 از نوع شش سرعته است اما همان گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه هم برای آن قابل سفارش است. GT3 صرفاً بهصورت کوپه و با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب عرضه میشود. در ظاهر نیز ورودیهای هوای بزرگتر در سپر جلو و بال بزرگ عقب، GT3 را از دیگر مدلها متمایز کرده و بر شخصیت عملکردی آن تأکید دارند. در این مدل صندلیهای عقب هم حذف شدهاند.
پیشرانه | 4 لیتری H6 تنفس طبیعی |
قدرت | 500 اسب بخار |
گشتاور | 460 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته دستی، 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
قیمت | |
کوپه | 144,650 دلار |
GT3 RS
برای کسانی که حتی نسخهٔ GT3 را کافی نمیدانند، پورشه نسخهٔ اسپرتتری از آنرا با نام GT3 RS ارائه کرده است. این مدل به همان پیشرانهٔ 4 لیتری تنفس طبیعی مجهز است اما خروجی آن به 520 اسب بخار قدرت و 470 نیوتن متر گشتاور افزایش یافته است. GT3 RS فقط با گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه ارائه میشود. این مدل در بیرون هم از قطعات ویژهای مثل ورودیهای هوا روی گلگیرهای عقب و روی درب صندوق جلو، اسپلیتر بزرگتر، بال عقب بزرگتر و نوشتهٔ GT3 RS روی درها برخوردار است که ظاهر آنرا بیشتر به خودروهای مسابقهای شبیه کرده است.
پیشرانه | 4 لیتری H6 تنفس طبیعی |
قدرت | 520 اسب بخار |
گشتاور | 470 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
قیمت | |
کوپه | 188,550 دلار |
توربو
بعد از مدلهای GT3، مدل توربو قرار دارد که برخلاف آنها، ظاهر سادهتری دارد ولی بااینحال با برخورداری ویژگیهایی چون ورودیهای هوای روی گلگیرهای عقب، دیلایتهای متفاوت، چهار سر اگزوز منحصربهفرد و اسپویلر عقب، هنوز هم از مدلهای کاررا متمایز شده است. 911 توربو از پیشرانهٔ 3.8 لیتری H6 توئین توربو استفاده میکند که 540 اسب بخار قدرت و 710 نیوتن متر گشتاور دارد. این مدل صرفاً با گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه و با سیستم انتقال قدرت چهارچرخ محرک عرضه میشود؛ اما 911 توربو برخلاف GT3، در دو مدل کوپه و کابریولت قابل خریداری است و صندلیهای عقب هم در آن وجود دارند.
پیشرانه | 3.8 لیتری H6 توئین توربو |
قدرت | 540 اسب بخار |
گشتاور | 710 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ |
قیمت | |
کوپه | 162,850 دلار |
کابریولت | 170,150 دلار |
توربو S
این مدل نسخهٔ قدرتمندتری از مدل توربو محسوب میشود و بنابراین از همان پیشرانهٔ 3.8 لیتری توئین توربو استفاده میکند که خروجی آن به 580 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن متر گشتاور رسیده است. توربو S هم مانند توربو در دو مدل کوپه و کابریولت و صرفاً با سامانهٔ چهارچرخ محرک و گیربکس دوکلاچه عرضه میشود.
پیشرانه | 3.8 لیتری H6 توئین توربو |
قدرت | 580 اسب بخار |
گشتاور | 750 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ |
قیمت | |
کوپه | 191,750 دلار |
کابریولت | 204,050 دلار |
توربو S Exclusive
این مدل نسخهٔ ویژه و تولید محدودی از توربو S است که در فستیوال گودوود 2017 معرفی شد. Exclusive از لحاظ قوای محرکه تفاوتی با توربو S معمولی ندارد و تنها قدرت آن به 607 اسب بخار افزایش پیدا کرده است. این مدل صرفاً بهصورت کوپه و تنها در 500 دستگاه ساخته شد.
پیشرانه | 3.8 لیتری H6 توئین توربو |
قدرت | 607 اسب بخار |
گشتاور | 750 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ |
قیمت | |
کوپه | 258,550 دلار |
GT2 RS
و نهایتاً به بالاترین، قویترین و گرانترین عضو خانوادهٔ 911 یعنی مدل GT2 RS رسیدیم که در اصل پرچمدار این خانواده محسوب میشود. در سینهٔ این مدل همان پیشرانهٔ 3.8 لیتری مدل توربو قرار دارد اما با ایجاد تغییراتی، قدرت این موتور به رقم فوقالعادهٔ 700 اسب بخار رسیده است. انتقال این نیرو هم توسط همان گیربکس دوکلاچه صورت میگیرد اما GT2 RS برخلاف مدلهای توربو صرفاً بهصورت دیفرانسیل عقب عرضه میشود. این مدل در ظاهر هم با ویژگیهایی مثل وردیهای هوای بسیار بزرگ و بال بزرگ عقب، کاملاً از دیگر مدلها متمایز شده است. GT2 RS هم مانند مدلهای GT3 فقط بهصورت کوپه تولید میشود و صندلیهای عقب هم در آن حذف شدهاند.
پیشرانه | 3.8 لیتری H6 توئین توربو |
قدرت | 700 اسب بخار |
گشتاور | 750 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
قیمت | |
کوپه | 294,250 دلار |