اولین تجربه رانندگی با پورشه ماکان 2019 فیسلیفت
در یک جمله میتوان گفت پورشه برای فیس لیفت شاسیبلند ماکان 2019 خیلی به زحمت نیفتاده است. بله استایل این خودرو در برخی نقاط بهروز شده و میتوان آن را مشابه 911 و پانامرا دانست و کابین هم بازنگریهایی داشته که از جملهی آنها میتوان سیستم اطلاعات سرگرمی بهبود یافته را نام برد اما...
از نظر اساسی رقیب بسیار موفق رنجروور اووک همچون مدلی است که در سال 2014 معرفی شده بود و از آن زمان تاکنون حتی از اهداف فروش پورشه نیز فراتر رفته است. البته یک استثنا وجود دارد و آنهم اینکه نسخهی دیزلی ماکان دیگر عرضه نمیشود.
پورشه بجای مدل دیزلی هماکنون نسخهی 2 لیتری بنزینی را عرضه میکند و همین موضوع نشان میدهد که بازار خودروهای دیزلی در همین چند سال اخیر چگونه دگرگون شده است. پورشه هماکنون خودروهایی را که از پیشرانهی طراحی شده توسط رودولف دیزل در سال 1893 استفاده کنند تولید نمیکند.
به این ترتیب ارزانترین و کممصرفترین ماکان در دسترس از پورشهی 2 لیتری توربوی بنزینی استفاده میکند. این پیشرانه اساساً همان نسخهای است که در اکثر محصولات گروه فولکسواگن، از گلف GTI گرفته تا آئودی TT و سئات آتکا بکار رفته است. البته این قلب آهنین مفهوم کاملاً جدیدی برای ماکان نیست چراکه قبلاً در بازار بریتانیا هم عرضه شده بود. البته چون مشتریان بریتانیایی اکثراً پیشرانهی توربودیزل با گشتاور بیشتر را انتخاب میکردند این پیشرانه به محاق رفته بود.
اما حالا ماکان دگرگون شده و شاید پیشرانهی بنزینی از نظر گشتاور کمی در برابر پیشرانه دیزلی کم بیاورد؛ اما این خودرو تفاوت وزنی قابلتوجهی با نسخهی دیزلی قبلی نداشته و وزن آن در حدود 1800 کیلوگرم است که با توجه به ابعاد و فضای کابین و همچنان تجهیزات استاندارد خودرو کاملاً احساسبرانگیز است.
اما چیزی که خیلی جلبتوجه نمیکند قدرت پیشرانه (حداقل روی کاغذ) است. پورشه ادعا میکند این پیشرانه در دور 5 هزار قدرت 242 اسبی داشته که قدرت آن در مقایسه با نسخههای بکار رفته در بسیاری از محصولات گروه فولکسواگن گیرا نمیباشد. قطعاً زمانی که این پیشرانه در یک محصول پورشه نصب میشود باید قدرت بیشتری در مقایسه با محصولی از سئات داشته باشد.
شاید هم پاسخ منفی است زیرا بجای گرفتن حداکثر گشتاور از این قلب آهنین، گشتاور 370 نیوتون متری آن در دور 1600 به دست میآید و در عین حال کمترین میزان ممکن سوخت را میسوزاند. مصرف سوخت این شاسیبلند بهروز شده در صد کیلومتر برابر با 8 لیتر بوده و در هر کیلومتر نیز 185 گرم دیاکسید کربن آزاد میکند که باعث میشود ماکان پایه روی کاغذ کاملاً رقابتی به نظر آید.
سواری خودرو در جاده بهتر از روی کاغذ بوده و سیستم تعلیق ارتقا یافته و فرمان بهروز شده نیز باعث شدهاند حس پشت فرمان بهتر باشد. همچنین علیرغم استفاده از پیشرانهای کمحجم، ماکان خودروی کندی نیست. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت این خودروی آلمانی در 6.7 ثانیه ثبت میشود که با استفاده از پکیج اسپورت کرونو دودهم ثانیه هم کاهش مییابد.
حتی با وجود صدای اگزوزی که خیلی بهیادماندنی نیست، با فشار پدال گاز در دورهای بالاتر از 2 هزار شاهد پاسخ سورپرایز کنندهای خواهید بود. تقریباً تأخیری در پورشه وجود نداشته و پیشرانه نیز به خوبی با گیربکس 7 سرعته PDK جفت شده است تا به این ترتیب عملکرد بینقص خودرو تضمین شود.
داخل کابین ماکان 2019 نیز بسیار سطح بالا بوده و برخی بازنگریها در سیستم اطلاعات سرگرمی آن صورت گرفته است. فضای خوبی هم در بخش عقب و فضای بار وجود دارد. کیفیت ساخت عالی و تجهیزات استاندارد زیاد از جمله ویژگیهای برجسته این خودرو هستند. همچنین همان موقعیت رانندگی فوقالعادهای که در ماکان 2014 وجود داشت در این خودرو نیز دیده میشود.
در کل حتی ملایمترین فیس لیفت ها نیز برای تضمین کیفیت و عملکرد ماکان در کلاس شاسی بلندهای لوکس میان سایز کافی بوده است.
بهروزرسانی ملایم بدنهی پورشه ماکان 2019 باعث شده این خودرو ظاهر بهتری داشته باشد. پیشرانهی 2 لیتری بنزینی جایگزین شده بجای مدل دیزلی نیز باعث شده تأثیر منفی روی پرفورمنس وجود نداشته باشد. اگرچه هیچ تغییر رادیکالی در خودرو صورت نگرفته اما همین اصلاحات کوچک نیز برای قرار گرفتن ماکان در صدر کلاس خود کافی بوده است. با قیمت 46344 پوندی، شما صاحب خیلی چیزها میشوید...
مشخصات پورشه ماکان 2019
- قیمت: 46344 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: 242 اسب بخار/370 نیوتون متر
- گیربکس: 7 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 6.7 ثانیه
- حداکثر سرعت: 227 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 8 لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress