دوستداشتنیترین سوپرکارهای پورشه در طول تاریخ
پورشه در مقایسه با رقیبی همچون فراری سوپرکارهای الهامبخش زیادی را تولید نکرده است. بهطور کل این خودروساز خوشنام هر 10 سال یکبار سوپرکاری خاطرهانگیز را تولید میکند. همین نادر بودن باعث شده سوپرکارهای پورشه محصولاتی خاص باشند. پورشه در ویدئوی جدید خود برخی از این محصولات را دوباره به یادها آورده است.
کلیپ با کررا GTS 1963 شروع میشود که با کد داخلی 904 هم شناخته میشود. نیروبخش این خودرو پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری بوده و بسته به سلیقه خریدار هم بهصورت خودروی جادهای و هم بهصورت نسخه مسابقهای تولید شده است. این خودرو موفقیتهای زیادی را در دهه 60 میلادی کسب کرد.
البته شروع بحث سوپرکارهای پورشه با کررا GTS به نوعی عجیب میباشد. مدل قدیمیتر 550 اسپایدر نیز همین نقش را داشته و مالک میتوانسته از آن به عنوان محصولی جادهای استفاده کرده یا در مسابقات شرکت کند.
خودروی بعدی پورشه 930 تولید شده بین سالهای 1975 تا 1989 میباشد. اگرچه این خودرو اهمیت زیادی برای پورشه داشته اما جایگاه خاصی در تعریف واژه سوپرکار دارد. 930 بجای استفاده از شاسی ویژه یا سقف تولید محدود نسخهای کاملاً اصلاح شده از 911 بوده است. مدلهای اولیه از پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری استفاده کرده بودند درحالیکه بعدا حجم پیشرانه به 3.3 لیتر رسید.
خودروی بعدی 959 است که بیشک یک سوپرکار محسوب میشود. با وجود سیستم چهار چرخ محرک و پیشرانه 6 سیلندر 2.85 لیتری توئین توربوی تخت این خودرو از نظر تکنولوژیکی پیشروی زمان خود بوده است. پورشه هرگز این خودرو را بهصورت رسمی در آمریکا عرضه نکرد اما قوانین صادرات 25 ساله پورشه به این کشور باعث شد 959 به تعداد بسیار محدود در آمریکا رؤیت شود.
نسخه جادهای 911 GT1 کمیابترین سوپرکار این ویدئو است. در واقع این یک خودروی مسابقهای بوده که در جادهها جولان داده است.
سوپرکار بعدی هم کررا GT مشهور است که یکی از شاخصترین محصولات تاریخ پورشه میباشد. این خودرو همچنین یکی از آخرین سوپرکارهای آنالوگ تاریخ بوده و پس از آن سیستمهای الکترونیکی زیادی وارد دنیای خودرو شدند.
دیگر سوپرکار دوستداشتنی پورشه 918 اسپایدر با قوای محرکه هیبریدی بوده که درست نقطه مقابل کررا GT محسوب میشود. تواناییهای این خودرو حتی امروز نیز فوقالعاده است.
نهایتاً این کلیپ با 911 GT2 RS پایان مییابد که آنهم یک 911 کاملاً ارتقا یافته و سوپرکاری از صفر توسعه یافته نیست.