کانسپتهای مخفی پورشه: 904 لجند، اسپرتی سبکوزن با پیشرانهٔ دوکاتی
فولکسواگن از سال 2002 درگیر ایدهٔ ساخت خودرویی فوقالعاده کممصرف بود که نهایتاً به عرضهٔ مدل تولید محدود XL1 در سال 2014 انجامید. در همین حین، نظر استودیوی طراحی پورشه به شاسی فیبر کربنی XL1 جلب شد و تصمیم گرفت از این شاسی برای ساخت یک خودروی اسپرت فوق سبک استفاده کند تا تفسیر مدرنی از مدل 904 دههٔ 1960 باشد. بدین ترتیب، در سال 2013 کانسپتی بنام 904 Living Legend در قالب یک ماکت اندازه کامل ساخته شد.
درحالیکه فولکسواگن به خاطر کاهش مصرف سوخت در XL1 از شاسی فیبر کربنی استفاده کرده بود اما پورشه اعتقاد داشت که این شاسی میتواند خودروی اسپرت فوقالعاده جذابی را ایجاد کند. این یک کوپهٔ کوچک موتور وسط با وزنی در حدود تنها 900 کیلوگرم بود. یکی دیگر از ویژگیهای جالب 904 لجند نیز پیشرانهٔ آن بود زیرا پورشه اعتقاد داشت که مناسبترین پیشرانه برای این خودرو نه موتورهای چهار سیلندر و شش سیلندر معمول بلکه یک پیشرانهٔ موتورسیکلت V2 دور بالا خواهد.
بهاحتمالزیاد مهندسان پورشه پیشرانهٔ 1.2 لیتری دوکاتی 1199 سوپرلگرا را برای این کار در نظر داشتهاند زیرا در سال 2014 فولکسواگن کانسپت XL Sport را با همین پیشرانه معرفی کرد. نتیجهٔ نهایی این طرح یک کوپهٔ موتور وسط زیبا و سبک با خطوط ساده و منحنیهای اغواکننده بود که میتوانست پاسخ پورشه به آلپاین A110 باشد اما متأسفانه 904 لجند هیچگاه چراغ سبز تولید را دریافت نکرد.
پورشه 904 اولیه که رسماً کاررا GTS نامیده میشد، جانشین مدل 718 بود و در سال 1963 به بازار آمد. البته این خودرو در اصل نسخهای جادهای از یک خودروی مسابقهای بود زیرا طبق قوانین، پورشه باید حداقل صد دستگاه نسخهٔ جادهای از 904 تولید میکرد تا بتواند مجوز شرکت در مسابقات را دریافت کند. بدین ترتیب این شرکت نهایتاً 106 دستگاه از این خودرو را به فروش رساند درحالیکه تقاضای بازار بسیار بیشتر از این تعداد بود.