ابرماشینهای تکرارنشدنی: پورشه کاررا GT بیستساله شد
یکی از بهیادماندنیتری محصولات تاریخ پورشه، مدل کاررا GT است. این هایپرکار جذاب آلمانی ازهرجهت خودروی فوقالعادهای است تا جایی که حتی هنوز هم ویژگیهای آن چشمگیر و قابلتوجه به نظر میرسند. البته طرفداران پورشه ممکن است به تیتر این مطلب ایراد بگیرند زیرا کاررا GT در سال 2003 یعنی هفده سال پیش معرفی شد و در حال حاضر نمیتواند بیستساله شده باشد اما داستان توسعهٔ این ماشین به اواخر قرن بیستم بازمیگردد که در این مطلب قصد داریم مروری بر آن داشته باشیم.
توسعهٔ کاررا GT در اصل به یک خودروی مسابقهای بازمیگردد که با کد داخلی 9R3 شناخته میشد و قرار بود در مسابقات 24 ساعتهٔ لمانز شرکت کند. این ماشین که برای فصل 1999 لمانز در نظر گرفته شده بود، در سال 1998 تکمیل شد. این خودروی مسابقهای در ابتدا برای استفاده از پیشرانهٔ شش سیلندر تخت توربو طراحی شده بود اما بعداً قرار بر استفادهٔ از پیشرانهٔ V10 شد و به همین دلیل خودرو از نو طراحی شد. این موتور V10 بهطور مخفیانه توسط پورشه برای تیم فرمول یک فوتورک در سال 1992 ساخته شده بود اما بعداً بدون استفاده رها شد و سپس برای استفاده در خودروی مسابقهای لمانز احیا شد.
اما پروژهٔ خودروی مسابقهای لمانز هم پس از دو روز آزمایش اولین پروتوتایپ، در اواسط سال 1999 لغو شد. گفته میشود دلیل این تصمیم، تمایل به پورشه برای توسعهٔ شاسیبلند کاین با مشارکت آئودی و فولکسواگن بوده است زیرا برای این کار لازم بود بخش مهندسی تخصصی پورشه از مسابقات خارج شود. بااینحال، پورشه با استفاده از پروتوتایپ پیشرانهٔ 5.5 لیتری V10 مذکور در یک کانسپت بنام کاررا GT که در نمایشگاه ژنو سال 2000 به نمایش درآمد، بخشی از این پروژه را زنده نگه داشت. این کار بیشتر بهمنظور جلبتوجه انجام گرفت اما استقبال شگفتآور از این کانسپت و درآمد سرشار حاصل از کاین، پورشه را مجاب به تولید آن کرد. بدین ترتیب، سه سال بعد نسخهٔ تولیدی کاررا GT در نمایشگاه ژنو 2003 رونمایی شد.
قوای محرکه
در نسخهٔ تولیدی، حجم پیشرانهٔ V10 کاررا GT از 5.5 به 5.7 لیتر افزایش یافت و قدرت آن از 566 اسب بخار به 612 اسب بخار رسید. این موتور 590 نیوتن متر گشتاور داشت و انتقال نیروی آن صرفاً توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی صورت میگرفت. به گفتهٔ پورشه، کاررا GT ظرف 3.9 ثانیه از صفر به سرعت صد و در 9.9 ثانیه به دویست کیلومتر بر ساعت میرسید اما کارانددرایور در آزمایش خود در سال 2004، شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت را در 3.5 ثانیه ثبت کرد. حداکثر سرعت رسمی این هایپرکار آلمانی هم 330 کیلومتر بر ساعت اعلام شده بود.
ویژگیهای برجسته
کاررا GT اولین خودروی جهان بود که به کلاچ خشک دوصفحهای سرامیکی مجهز شده بود. این ماشین همچنین از جدیدترین سیستم ترمز کربن سرامیکی سیلیکون کاربید پورشه هم برخوردار بود. دیسکهای این سیستم ترمز 15 اینچی بودند که پشت رینگهای پنج پرهٔ 19 اینچی در جلو و 20 اینچی در عقب نصب شده بودند. پورشه همچنین در کاررا GT تا حد زیادی روی کاهش وزن هم تمرکز کرده بود و به همین دلیل در خودرو از شاسی مونوکوک فیبر کربنی، پوستهٔ صندلیهای سبکوزن و کاپوت عقبی فیبر کربنی استفاده کرده بود. به لطف این اقدامات، وزن کاررا GT به تنها 1380 کیلوگرم رسید. این ماشین مثل 911 به بال عقب الکترونیکی هم مجهز شده بود که در سرعتهای بالاتر از 110 کیلومتر بر ساعت از جای خود بلند میشد.
خاتمهٔ تولید
پورشه در سال 2004 تولید کاررا GT را در تأسیسات جدید خود در لایپزیگ آغاز کرد. در ابتدا تولید 1500 دستگاه از این هایپرکار برنامهریزی شده بود اما نهایتاً 1270 دستگاه از آن ساخته شد و تولید آن در 6 می سال 2006 خاتمه یافت. از این تعداد، 644 دستگاه در ایالاتمتحده و 31 دستگاه در کانادا به فروش رسید. قیمت پایهٔ کاررا GT در زمان تولید از 452,690 یورو آغاز میشد.
چرا تکرارنشدنی است؟
کاررا GT از جهات زیادی در تاریخ پورشه خودروی منحصربهفردی است. بهعنوانمثال، این ماشین آخرین هایپرکار تمام بنزینی پورشه بود و تنها ساختهٔ تاریخ پورشه محسوب میشد که از پیشرانهٔ V10 استفاده میکرد. وزن بسیار سبک، موتور V10 تنفس طبیعی، گیربکس دستی، طراحی فوقالعاده جذاب و...، همه و همه کاررا GT را به یک ابرماشین تکرارنشدنی تبدیل کردهاند.
مشخصات فنی
Porsche Carrera GT | |
معرفی | 2003 |
خاتمهٔ تولید | 2006 |
ترکیب | موتور وسط |
پیشرانه | 5.7 لیتری V10 |
قدرت | 612 اسب بخار |
گشتاور | 590 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته دستی |
محور محرک | عقب |
شتاب صفرتاصد | 3.9 ثانیه |
حداکثر سرعت | 330 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 21.4 لیتر ترکیبی |
وزن | 1380 کیلوگرم |
طول | 4,613 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,730 میلیمتر |
ظرفیت سرنشین | 2 نفر |