تجربه رانندگی با موشک خوشنام آلمانی: پورشه 911 توربو 2020
پورشه 911 توربو عضو کنجکاو این خانواده مشهور دنیای خودرو است. این خودرو در هر دو تریم توربو و توربو S دارای بالاترین سرعت بوده و سریعترین شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت را دارد. درعینحال 911 توربو بهطور سنتی لذت کمتری نسبت به مدلهای سادهتر و سفارشی ارزانتر داشته و از نظر تئوری به سختی میتوان این پرچمدار را توصیه کرد.
ما قبلاً تحت تأثیر نسل جدید 911 توربو S قرار گرفتیم اما این بار نوبت به بررسی 911 توربو جدید رسیده است. این خودرو از پیشرانهای با قدرت 573 اسب بخار و گشتاور 750 نیوتون متر سود برده و شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 2.7 ثانیهای و حداکثر سرعت 320 کیلومتر در ساعتی دارد.
این ارقام واقعاً فوقالعاده هستند و 911 توربو جدید در واقعیت کاملاً سریع و تیز احساس میشود. نهتنها آرام راندن با این خودرو سخت است بلکه شتاب گرفتن با آن به یک عادت تبدیل خواهد شد و در واقع راننده به تند و تیز بودن 911 توربو اعتیاد پیدا خواهد کرد.
وقتی در کروز کردنهایی با سرعت پایین کمی روی پدال گاز فشار دهید یک تأخیر سنتی را در پیشرانه حس خواهید کرد اما درست در دور زیر 2 هزار توربوهای بزرگ خودرو وارد میدان شده و دنیا پیش چشمان شما تار و محو خواهند شد. در واقع پرفورمنس خامی وجود دارد که نشان میدهد این خودرو چقدر میتواند در خط مستقیم یا سبقتها بیرحم و درنده باشد. شتاب 80 تا 120 کیلومتر در ساعت 911 توربو تنها در 1.7 ثانیه رقم میخورد!
نسلهای پیشین این خودرو از نقصی در کاراکتر پیشرانه رنج میبردند که باعث میشد صدای نه چندان جالبی نسبت به نمونههای تنفس طبیعی مشهور تولید شود؛ اما این فاصله در نسل جدید کمتر شده چراکه مدلهای عادی 911 نهتنها توربو شدهاند بلکه پورشه روی صدای اگزوز و خود توربوها نیز به دقت کار کرده است.
در دورهای زیر 2 هزار چیز زیادی برای هیجانی شدن وجود ندارد اما پس از آن است که تمامی 750 نیوتون متر گشتاور پیشرانه زیر پایتان خواهد بود. در واقع از دور حدود 2250 است که 911 توربو خود را از مدلهای عادی خانواده متمایز میکند و در دور حدود 4 هزار شاهد کوهی از قدرت در پشت خودتان خواهید بود.
توانایی کروز کردن کم سرعت با 911 توربو و همچنین عملکرد نرم گیربکس 8 سرعته PDK پورشه باعث شدهاند این خودرو قابلیت استفاده زیادی داشته باشد و این امر برای کسانی که خواهان سریعترین و درعینحال مناسبترین خودرو برای استفاده روزمره هستند جذابیت زیادی خواهد داشت.
مورد قابلتوجه دیگر هندلینگ خودرو است که درگیر کننده ترین جنبه خودرو میباشد. 911 توربو موردبحث بزرگتر از قبل بوده و فاصله بین چرخ های روبرویی نیز بیشتر شده است. به این موارد باید فرمان پذیری چرخ های عقب را نیز اضافه کرد که باعث ایجاد حس اطمینان زیادی در هنگام عبور از پیچها میشود. فرمان نیز متوازن و دقیق بوده و در هر پیچ کشش زیادی وجود دارد.
البته نقصی در دینامیک خودرو وجود دارد. برای رسیدن به این چابکی اضافی و درعینحال هماهنگ بودن با پرفورمنس و وزن خودرویی حدود 1600 کیلویی مهندسان پورشه سفتی سیستم تعلیق را بالا بردهاند. سواری خودرو در جادههای نرم باواریا مشکلی ندارد اما در جادههای دیگر همهچیز شکل دیگری به خود میگیرد.
حتی در حالت میانه تنظیمات سیستم تعلیق نیز خودرو خیلی سفت احساس میشود؛ و انتخاب حالت اسپرت سواری باعث بدتر شدن این وضعیت میشود و ما میتوانیم آن را عصبی بنامیم. بیشک دستاندازهای جاده را با دل و جان حس خواهید کرد و درعینحال کاملاً درگیر فرایند رانندگی خواهید بود.
اما خود کابین دارای جدیدترین تکنولوژیهای پورشه بوده که از جمله آنها میتوان به صفحات نمایش مدرن و پشت آمپرهای سنتی پورشه اشاره کرد. دستهدنده خاص پورشه موقعیت نسبتاً متفاوتی نسبت به قبل داشته اما بیشک کیفیت متریال بکار رفته در این بخش عالی است.
لیست آپشن های پورشه نیز زبانزد خاص و عام بوده و با هزینهای که برای آپشن ها میکنید میتوانید یک هاچبک داغ بخرید.
پورشه 911 توربو دیگر یک سنگ محک عجیب برای پرفورمنس خانواده 911 نیست. این خودرو به لطف قوای محرکه منعطف و پرقدرت خود عملکردی شگفتانگیز دارد. البته جای تاسف دارد که شاسی تنظیمات بهتری نداشته و سواری خودرو واقعاً سفت احساس میشود.
مشخصات پورشه 911 توربو
- قیمت: 134,400 پوند
- پیشرانه: 6 سیلندر 3.7 لیتری توئین توربو
- قدرت/گشتاور: 573 اسب بخار/750 نیوتون متر
- گیربکس: 8 سرعته دوکلاچه، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت: 2.7 ثانیه
- حداکثر سرعت: 320 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 12 لیتر در هر صد کیلومتر