احتمال تولید نسخه‌های اسپورت توریسمو، کوپه و کانورتیبل پورشه تایکان

شنبه 16 اسفند 1399 - 14:30
مطالعه 4 دقیقه
porsche-taycan-sport-turismo-2
از زمان معرفی کانسپت میشن E کراس توریسمو در نمایشگاه ژنو سه سال پیش، افراد زیادی از پورشه درخواست تولید نسخه اسپورت توریسموی تایکان را داشته است....
تبلیغات

از زمان معرفی کانسپت میشن E کراس توریسمو در نمایشگاه ژنو سه سال پیش، افراد زیادی از پورشه درخواست تولید نسخه اسپورت توریسموی تایکان را داشته است. به نظر می‌رسد این اتفاق رخ خواهد داد زیرا رئیس تولید این برند به اتوکار گفته که نسخه‌های بیشتری از تایکان در حال بررسی است تا پس از مدل سدان و استیشن قدبلند تولید شود.

اگرچه استفان وکبخ از تائید تولید تایکان اسپورت توریسمو خودداری کرده اما اذعان داشته پلتفرم الکتریکی J1 مشترک با آئودی E-Tron GT پلتفرمی عالی برای تولید نسخه‌های اضافی در آینده است و پورشه نیز در جهت‌های متفاوتی فکر می‌کند. اگر نسخه اسپورت توریسموی تایکان تولید شود متعجب نخواهیم شد زیرا تبدیل شدن از مدل کراس به اسپورت خیلی سخت نخواهد بود. در کل پورشه تنها مجبور به حذف پوشش‌های بدنه و پایین آوردن ارتفاع سیستم تعلیق در حد و اندازه‌های محصولات سدان خواهد بود.

وکبخ افزوده معماری الکتریکی یاد شده به منظور پشتیبانی از نسخه کانورتیبل تایکان هم توسعه یافته اما پورشه مطمئن نیست که آیا تولید چنین محصولی از نظر تجاری منطقی خواهد بود یا خیر. تقاضا برای محصولات کابریولت در سال‌های گذشته چندان بالا نبوده و فروش یک محصول الکتریکی و روباز سخت‌تر هم خواهد بود زیرا خودروهای الکتریکی هنوز گران‌تر از نمونه‌های درون‌سوز هستند. تأخیرهای پی‌درپی دومین نسل تسلا رودستر نشان می‌دهد که شاید بازار هنوز آماده پذیرایی از یک الکتریکی کانورتیبل تولید انبوه نیست.

دیگر عضو احتمالی خانواده تایکان می‌تواند نسخه کوپه باشد. پورشه با تولید پانامرای دو درب این ایده را بررسی کرده اما آن را به‌صورت تولید انبوه روانه بازار نکرده است. یک کوپه الکتریکی می‌تواند گزینه خوبی باشد مخصوصاً اگر وزن و ابعاد آن کوچک‌تر از برادران سدان و استیشن تایکان باشد. البته نباید خیلی به این قضیه امیدوار بود زیرا اتوکار می‌گوید احتمال زیادی برای تولید تایکان دو درب با سقف ثابت وجود ندارد.

با رونمایی نسخه استیشن قدبلند تایکان در روزهای گذشته ما متوجه تولید نسخه تایکان کراس توریسمو 4 شدیم. پورشه در حال حاضر مدل غیر S از سدان خود با پسوند 4 را عرضه نمی‌کند اما وکبخ می‌داند که علاقه خوبی به سدان تایکان چهار چرخ محرک و ارزان‌تر وجود دارد. با توجه به قیمت پایه 103800 دلاری نسخه 4S، این مدل می‌تواند زیر 100 هزار دلار قیمت بخورد و درعین‌حال گزینه‌ای گران‌تر از نسخه تک موتوره و دیفرانسیل عقب تایکان با قیمت 79900 دلار باشد.

پورشه پیش از گسترش اعضای خانواده تایکان کارهای نهایی را روی نسل جدید ماکان انجام خواهد داد. این خودرو نیز به‌صورت الکتریکی در دسترس بود اما از پلتفرم J1 استفاده نخواهد کرد و بجای آن دارای معماری PPE خواهد بود. ماکان جدید قرار است در سال 2022 و به همراه آئودی Q5 E-Tron روانه بازار شود. مدیر پورشه می‌گوید آن روز زمانی خواهد بود که می‌توانیم درباره کاین الکتریکی هم صحبت کنیم.

نسخه‌های تمام الکتریکی باکستر/کیمن و 911 به این زودی‌ها تولید نخواهند شد اما قبلاً تائید شده 911 با قوای محرکه هیبریدی دیر یا زود توسعه خواهد یافت. پورشه قبلاً گفته 911 الکتریکی شده روی قدرت و پرفورمنس تمرکز خواهد داشت و مصرف سوخت پایین‌تر در اولویت دوم قرار خواهد داشت. البته ژرمن‌ها اذعان داشته‌اند وزن بیشتر باتری‌ها یک چالش مهم در فاز توسعه این خودرو خواهد بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.